Po wejściu w życie rekomendacji U klient starający się o kredyt hipoteczny będzie mógł przedstawić bankowi ubezpieczenie, które już wcześniej posiadał, zamiast kupować nową, obowiązkową polisę w banku.
– To może przełożyć się na kilkaset złotych oszczędności rocznie – ocenia Paweł Majtkowski główny analityk Centrum Finansów Aviva. Rekomendacja dookreśla też rolę banku w jakiej występuje, będąc przecież pośrednikiem. Bank powinien jednoznacznie wskazywać klientowi czy występuje w roli pośrednika ubezpieczeniowego czy ubezpieczającego. W ten sposób klient ma jasność do kogo występować o odszkodowanie. Do tej pory stroną umowy z ubepieczycielem był bank, nie klient, dlatego tylko bank mógł dochodzić roszczeń, nie klient. Teraz taka praktyka zostanie zakazana.
Warto przeczytać: Budowa domu bez pozwolenia będzie możliwa już pod koniec czerwca
– Klient będzie miał pewność, że kupuje ubezpieczenie, które zabezpiecza go przed realnymi ryzykami, a nie, jak bywało w przeszłości, że ubezpieczenie służyło tylko jako dodatkowe źródło zysku dla banku – dodaje Majtkowski z Avivy. W jego opinii niestety skutkiem tego może być wzrost kosztów kredytu, skoro bankowcy nie będą już mogli dodatkowo zarabiać na ubezpieczeniach. Zgodnie z rekomendacją banki nie będą mogły pobierać wynagrodzenia za pośrednictwo ubezpieczeniowe, a wynagrodzenie od klienta musi być ustalane w wysokości odpowiadającej rzeczywistym kosztom.
Tu istnieje zagrożenie, że będą one poszukiwały innych źródeł dochodów, które w końcowym efekcie przełożą się na klienta. W tym wypadku banki dla zachowania dotychczasowego poziomu dochodów zaczną działać jako agent ubezpieczeniowy lub podniosą poziom kosztów oferowanych produktów np. opłat, prowizji czy marż kredytowych. W rezultacie może dojść do sytuacji, że banki utrzymają stały dochód, a koszty nowej rekomendacji U poniesie klient, płacąc drożej za produkty bankowe.
Jak tłumaczy Maciej Krzysztoszek z KN, źródłem wydania rekomendacji U dla banków, podobnie jak i wytycznych dystrybucyjnych dla firm ubezpieczeniowych, była kwestia pobierania wynagrodzenia przez ubezpieczającego, co generowało konflikt interesów, skoro ubezpieczający poszukiwał ochrony ubezpieczeniowej dla swoich klientów i jednocześnie był wynagradzany przez drugą stronę kontraktu. Celem wydanej rekomendacji i wytycznych dla banków, jest uporządkowanie rynku, a także poprawienie pozycji klienta w relacji z bankami i firmami ubezpieczeniowymi.
– Komisja wyraziła oczekiwanie, że banki dostosują się do rekomendacji U i wytycznych – powiedział Polsce The Times Maciej Krzysztoszek z KNF. – Na ten rok zostały zaplanowane inspekcje, które będą również weryfikować praktyki banków i zakładów ubezpieczeń pod kątem stosowania rekomendacji i jej wytycznych – dodał Krzysztoszek.
– Odpowiedź na pytanie, jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce, poznamy pewnie dopiero za kilka tygodni – dodaje Majtkowski z Avivy.
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?