Już za kilkanaście dni poznamy plan rozbudowy lotniska Chopina w Warszawie. Kto za to zapłaci?

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
WARSAW, POLAND - CIRCA NOVEMBER, 2017: inside Warsaw Chopin Airport.
WARSAW, POLAND - CIRCA NOVEMBER, 2017: inside Warsaw Chopin Airport. TEA/123rf
Już w grudniu bieżącego roku mają zostać ujawnione szczegóły dotyczące rozbudowy lotniska Chopina. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, zapowiada, że przedstawią przyjętą koncepcję, harmonogram oraz koszty związane z tym przedsięwzięciem.

Spis treści

Rozbudowa lotniska w Warszawie - lada chwila poznamy szczegóły inwestycji

Podczas rozmowy w Studiu PAP, wiceminister Maciej Lasek ujawnił, że szczegóły dotyczące rozbudowy warszawskiego lotniska Chopina zostaną przedstawione w grudniu 2024 roku, czyli już lada chwila.

– Poinformujemy, jaka jest przyjęta koncepcja, harmonogram i koszty – podkreślił Maciej Lasek.

To ważna informacja dla wszystkich zainteresowanych przyszłością tego kluczowego portu lotniczego w naszym kraju.

Lasek zaznaczył, że celem tej inwestycji jest zwiększenie możliwości obsługi pasażerów na lotnisku Chopina do 2030 roku. Plan zakłada, że port będzie mógł przyjąć nawet 28-30 milionów pasażerów rocznie, co ma sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport lotniczy. Kolejnym etapem ma być przeniesienie ruchu na nowo powstające lotnisko centralne w Baranowie, które jest częścią projektu CPK.

Finansowanie i standardy inwestycji. Kto zapłaci za rozbudowę Lotniska Chopina?

Koszty związane z rozbudową lotniska w Warszawie poniesie inwestor, czyli Polskie Porty Lotnicze (PPL). Wiceminister Lasek wyjaśnił, że inwestycja będzie realizowana w taki sposób, aby nie generowała kosztów, których później nie będzie można zamortyzować. "Nie chodzi o to, żeby był tam niski standard obsługi pasażerów, ale nie musimy planować tego standardu na najbliższe kilkanaście lat, bo w 2032 r. będzie oddane nowe lotnisko w Baranowie" - dodał.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce, a w 2023 roku obsłużyło 18,5 miliona podróżnych. Jest to kluczowy punkt na mapie europejskiego transportu lotniczego, dlatego jego rozbudowa jest tak istotna dla całego regionu.

Centralny Port Komunikacyjny i przyszłość transportu, a reakcja na zmieniające się uwarunkowania i potrzeby

W ramach Programu CPK planowane jest nie tylko stworzenie centralnego lotniska w Baranowie, ale także rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, z możliwością elastycznego rozwoju w przyszłości. Szacowany koszt całej inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.

– Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który ma potencjał elastycznej rozbudowy, dostosowanej do realnych potrzeb rynku. Zostawiliśmy rezerwę na rozbudowę lotniska, która pozwoli w przyszłości obsłużyć nawet do 60 milionów pasażerów rocznie. To rozwiązanie strategiczne, które zapewnia Polsce możliwość reagowania na dynamicznie zmieniające się uwarunkowania w branży transportowej i lotniczej, jednocześnie odpowiadając na potrzeby pasażerów i przewoźników – podkreślił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom