Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że najważniejszym kapitałem w dzisiejszym świecie jest informacja. Mając wiedzę na niektóre tematy możemy uzyskać wiele wymiernych korzyści, w tym przede wszystkim finansowych. Wiedza na temat dofinansowań różnego rodzaju przedsięwzięć jest dziś wyjątkowo w cenie. W tym artykule piszemy, o czym warto wiedzieć przed ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze oraz co należy zrobić, aby stać się jego beneficjentem.
Czyste Powietrze po zmianach
Przypomnijmy – Program Priorytetowy Czyste Powietrze skierowany jest do osób fizycznych, umożliwia otrzymanie dotacji na termomodernizację budynków i wymianę przestarzałych źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych. Poniżej kilka najważniejszych informacji dotyczących programu:
- budżet programu wynosi 103 mld zł;
- nabór prowadzony jest w trybie ciągłym;
- podpisywanie umów będzie realizowane do 31.12.2027 r., a środki będą wypłacane do 30.09.2029 r.;
- minimalna wartość kosztów kwalifikowanych w ramach wniosku o dofinansowanie wynosi 7 tys. zł, a maksymalna – 53 tys. zł.
Dnia 29 lipca 2019 r. weszły w życie zmiany w zapisie Programu Czyste Powietrze oraz w procesie przyjmowania i weryfikacji wniosków. Co konkretnie uległo zmianie? Do wdrażania Programu włączono gminy, które od teraz w porozumieniu z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚIGW) będą przyjmować i wstępnie rozpatrywać wnioski. Dodatkowo, wnioskodawcy nie będą musieli już osobiście stawiać się w siedzibach WFOŚiGW w celu zawarcia umowy (pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego), a także składać weksla in blanco z klauzulą bez protestu, stanowiącego zabezpieczenie prawidłowego wykonania umowy. Wydłużono też czas realizacji przedsięwzięcia (z 24 do 30 miesięcy) od daty złożenia wniosku oraz doprecyzowano wymagania techniczne dotyczące kosztów kwalifikowanych.
Więcej na ten temat: „Czyste Powietrze" na nowych zasadach
Czyste Powietrze – kto i jaką kwotę dotacji lub pożyczki może uzyskać?
Beneficjentami programu są osoby fizyczne, będące właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego bądź wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z odrębną księgą wieczystą; a także właściciele lub współwłaściciele jednorodzinnego budynku mieszkalnego, który nie został jeszcze przekazany lub zgłoszony do użytkowania.
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od kwoty średniego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie wnioskodawcy, przy czym maksymalna, rzeczywista kwota dofinansowania wynosi 47,7 tys. zł. Im niższe dochody beneficjenta, tym wyższa dotacja. Jeżeli procent kosztów kwalifikowanych w ramach wsparcia dotacyjnego nie pokryje przewidzianych kosztów, wówczas możliwe jest uzyskanie pożyczki stanowiącej uzupełnienie całkowitej wartości dotacji. Warto wiedzieć, że uzyskanie dotacji w ramach Programu Czyste Powietrze nie jest traktowane jako dochód i nie trzeba płacić od niej podatku.

Czyste Powietrze – jak i gdzie złożyć wniosek?
Przed wypełnieniem wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze należy dokładnie zapoznać się wymaganiami technicznymi oraz treścią Programu. Aby wypełnić formularz, niezbędne jest założenie konta na Portalu Beneficjenta, na stronie https://portal.wfosigw.pl/, następnie można złożyć wersję elektroniczną formularza za pomocą skrzynki podawczej portalu. Co ważne, od 1 lipca 2019 r. podpisywanie umowy w siedzibie funduszu nie jest konieczne, gdyż złożony i podpisany wniosek traktowany jest jak umowa, pod warunkiem, że posiadamy kwalifikowany podpis elektroniczny. Jakie informacje będą potrzebne podczas wypełniania wniosku? Poniżej wyszczególniamy niektóre z nich:
- Numer księgi wieczystej i numer ewidencyjny działki.
- Rok oddania budynku do użytkowania albo rok uzyskania zgody na rozpoczęcie budowy.
- Uproszczona analiza energetyczna.
- Rodzaj przedsięwzięcia –zakres rzeczowy wraz z kosztami.
- Zaświadczenie z urzędu skarbowego o nieopodatkowaniu lub zeznanie podatkowe złożone w urzędzie skarbowym za przedostatni lub ostatni rok podatkowy.
- Dokumenty potwierdzające osiągnięte w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku dochody.
Wniosek można złożyć zachowując poniższe formy:
1. W wersji elektronicznej za pośrednictwem Portalu Beneficjenta:
- przesłany elektronicznie przez Portal Beneficjenta wykorzystując podpis elektroniczny (należy pamiętać o wymaganych załącznikach do wniosku w postaci elektronicznej);
- przesłany elektronicznie przez Portal Beneficjenta bez podpisu elektronicznego (wówczas załączniki do wniosku powinny być wydrukowane, podpisane i przesłane w wersji papierowej do WFOŚiGW).
2. W wersji papierowej – wypełniony, podpisany i złożony wraz z załącznikami w siedzibie WFOŚiGW.
Na co i ile można dostać dofinansowania? Wykaz kosztów kwalifikowanych
W tabelach poniżej wyszczególniono maksymalne jednostkowe koszty kwalifikowane dokumentacji, urządzeń, materiałów budowlanych i usług montażu oraz demontażu. Szczegółowe wymagania techniczne zawarte są w załączniku Program Priorytetowy Czyste Powietrze obowiązujący od 29 lipca 2019 r., dostępnym na stronie internetowej http://nfosigw.gov.pl/czyste-powietrze/obwiazujacy-program-czyste-powietrze-/



O czym jeszcze należy pamiętać?
Zanim podejmiemy ostateczną decyzję o skorzystaniu z dofinansowania, należy koniecznie zapoznać się ze wszystkimi warunkami programu. Poniżej przedstawiamy kilka ważnych aspektów, o których warto pamiętać.
1. Czas na realizację przedsięwzięcia wynosi 30 miesięcy od dnia złożenia wniosku, nie później niż do 30.06.2029 r.
2. Dofinansowanie do fotowoltaiki można pozyskać w tym programie wyłącznie w formie pożyczki.
3. Program nie uwzględnia kosztów kwalifikowanych źródeł ciepła przeznaczonych wyłącznie do wytwarzania ciepłej wody użytkowej.
4. Poniesienie pierwszych kosztów, jednoznaczne z rozpoczęciem przedsięwzięcia nie może nastąpić wcześniej niż:
- 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, dla wniosków złożonych do 30.06.2019 r.;
- w dniu złożenia wniosku, dla wniosków złożonych od 1.07.2019 r. (z wyłączeniem dokumentacji projektowej, audytu energetycznego oraz ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, które można wykonać wcześniej).
5. Dofinansowanie do inwestycji w indywidualne źródło ciepła może być zrealizowane tylko w sytuacji, gdy podłączenie do sieci ciepłowniczej jest nieopłacalne lub niemożliwe na danym terenie.
6. Montaż kotła na węgiel jest dopuszczalny jedynie wówczas, gdy podłączenie do sieci dystrybucji gazu jest nieopłacalne lub niemożliwe.
7. Kontrola efektywności osiąganych rezultatów i dostosowania urządzeń do nowych wymagań przeprowadzana będzie po zakończeniu przedsięwzięcia, przynajmniej raz w roku.
8. Dotacja i pożyczka mogą być wypłacane po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia.
9. Okres trwałości wynosi 3 lata od zakończenia przedsięwzięcia. W okresie trwałości beneficjent nie może zmienić przeznaczenia budynku/lokalu mieszkalnego na inny, nie może zdemontować urządzeń, instalacji oraz wyrobów budowlanych zakupionych i zainstalowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia, a także nie może zainstalować dodatkowych źródeł ciepła niespełniających warunków technicznych Programu (nie dotyczy kominków wykorzystywanych na cele rekreacyjne).
To może Cię zainteresować: Program „Pełnym oddechem" – nowy sposób na walkę ze smogiem. Możesz dostać pożyczkę na termomodernizację
