Cyfrowa książka obiektu budowlanego – jak ją założyć i prowadzić? Poznaj rozwiązanie dla właścicieli i zarządców nieruchomości

Przemysław Zańko-Gulczyński
Cyfrowa książka obiektu budowlanego to ułatwienie dla właścicieli i zarządców nieruchomości.
Cyfrowa książka obiektu budowlanego to ułatwienie dla właścicieli i zarządców nieruchomości. Anna Kaczmarz / Polska Press / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Cyfrową książkę obiektu budowlanego można prowadzić od 1 stycznia 2023 r. Wystarczy, że właściciel lub zarządca nieruchomości pobierze bezpłatną aplikację c-KOB, dostępną w wersji na komputer lub smartfona. Wyjaśniamy, kto musi prowadzić książkę obiektu budowlanego i jak ją założyć w wersji elektronicznej.

Spis treści

Cyfrowa książka obiektu budowlanego – co to takiego?

Książka obiektu budowlanego (KOB) to ważny element dokumentacji dotyczącej obiektu budowlanego. Odnotowuje się w niej informacje takie jak:

  • podstawowe informacje o samych obiekcie i jego właścicielu albo zarządcy,
  • wyniki kontroli okresowych obiektu,
  • wyniki ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu,
  • informacje o robotach budowlanych związanych z obiektem po oddaniu go do użytkowania,
  • informacje o katastrofach budowlanych,
  • decyzje, postanowienia i inne dokumenty wydane na temat obiektu.

Prowadzenie książki jest obowiązkowe w przypadku wielu budynków i obiektów niebędących budynkami. Do 1 stycznia 2023 r. książkę można było prowadzić wyłącznie w wersji papierowej, jednak od tej daty można to robić cyfrowo. Co ważne, nie trzeba przenosić już prowadzonej papierowej książki do Internetu.

– To kolejny element realizowania strategii mającej na celu przyspieszenie i uproszczenie procesu budowlanego. To przede wszystkim alternatywa dla drukowanych wersji, których edycja i aktualizacja były czasochłonne, a organy nadzoru budowlanego były informowane o niektórych sytuacjach z dużym opóźnieniem – wyjaśnia Marta Kaleta-Domaradzka, ekspert serwisu z projektami domów Extradom.pl. – Od stycznia równocześnie będą akceptowalne dwie formy książki obiektu budowlanego: cyfrowa i drukowana.

Kto musi prowadzić książkę obiektu budowlanego?

Zgodnie z art. 60b prawa budowlanego książkę należy prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia. W praktyce książkę obiektu budowlanego prowadzić muszą właściciele lub zarządcy m.in.:

Książkę prowadzi się przez cały okres użytkowania obiektu budowlanego. Za brak książki obiektu budowlanego grozi kara grzywny do 500 zł. Książkę zakłada właściciel lub zarządca nieruchomości w ciągu 30 dni od dnia doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, upływu terminu na sprzeciw ze strony nadzoru budowlanego lub dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części.

Sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Czy właściciel domu jednorodzinnego musi prowadzić książkę obiektu budowlanego?

Niektóre obiekty – w tym domy jednorodzinne – są wyłączone z obowiązku zakładania i prowadzenia książki obiektu budowlanego.

– Nie dotyczy on właścicieli domów jednorodzinnych oraz obiektów związanych z obejściem domowym, dlatego inwestorzy nie powinni martwić się tym, że muszą poznać specyfikę tego narzędzia – wyjaśnia ekspert Extradom.pl.

Książki nie muszą prowadzić właściciele i zarządcy: domów jednorodzinnych, budynków garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej, obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego, dróg i obiektów mostowych wskazanych w ustawie o drogach publicznych oraz określonych w ustawie obiektów, dla których nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę.

Jak założyć i prowadzić cyfrową książkę obiektu budowlanego?

Chcąc założyć cyfrową książkę obiektu budowlanego, należy pobrać na komputer lub smartfona oficjalną rządową aplikację o nazwie „Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego” (c-KOB). W wersji komputerowej jest ona dostępna na stronie systemu c-KOB, a w wersji mobilnej – w sklepie z aplikacjami (np. AppleStore, Play). Aby korzystać z aplikacji, konieczne jest posiadanie:

  • e-dowodu albo
  • Profilu Zaufanego albo
  • konta w jednym z banków świadczących usługę zaufania.

Po wejściu do aplikacji użytkownik musi wybrać opcję „Zaloguj”, a następnie „Zaloguj się węzłem krajowym”, a następnie podążać za instrukcjami podanymi na ekranie. Instrukcję zakładania cyfrowej książki obiektu budowlanego można obejrzeć poniżej.

Po założeniu książki właściciel lub zarządca nieruchomości wyznacza w systemie osobę fizyczną odpowiedzialną za jej prowadzenie. Osobę tę można później w razie potrzeby zmienić lub dodać więcej osób. Następnie należy uzupełnić, zweryfikować i ewentualnie skorygować dane dotyczące obiektu budowlanego i jego właściciela. Osoba prowadząca książkę zobowiązana jest na bieżąco umieszczać w niej wymagane wpisy, co należy robić w ciągu 7 dni od daty zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy. Jeśli zostanie dokonana rozbiórka obiektu, książkę należy w ciągu 1 miesiąca od rozbiórki zamknąć, zmieniając jej status z „Otwarta” na „Zamknięta”.

[W przypadku zmiany właściciela obiektu – przyp. red.] właściciel lub zarządca przekazuje nowemu właścicielowi książkę obiektu budowlanego w c-KOB. W przypadku nieprzekazania, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, na wniosek nowego właściciela, przekazuje mu książkę w systemie – podaje Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Wróć na regiodom.pl RegioDom