Bramy wjazdowe otwierane ręcznie odchodzą już do lamusa. W nowoczesnym budownictwie stosuje się bramy z napędem, które lepiej chronią nasz dobytek i są bardzo wygodne – można je otworzyć i zamknąć nie wysiadając z samochodu (pilotek lub smartfonem) – co docenia się szczególnie podczas brzydkiej pogody i zimą.
Przeczytaj: Automatyka do bram wjazdowych ułatwiająca życie
Rodzaje bram wjazdowych
W zależności od sposobu montowania najczęściej stosuje się dwa rodzaje bram wjazdowych:
- bramy dwuskrzydłowe ze skrzydłami osadzonymi na zawiasach,
- bramy przesuwne.
Obecnie najpopularniejszymi bramami wjazdowymi są te ostatnie. Sposób ich zawieszenia zależy od nas, do wyboru mamy bramy przesuwne szynowe oraz samonośne.
- Brama przesuwna szynowa ma zazwyczaj szerokość wjazdu i przesuwa się na rolkach po szynie umieszczonej w podłożu. Standardowy system do jej montażu zawiera: motoreduktor, centralę sterującą, lampę ostrzegawczą, fotokomórki, nadajnik i odbiornik zdalnego sterowania.
- Brama samonośna jest znacznie dłuższa, gdyż wyposażona jest w przeciwwagę umożliwiającą pracę w podwieszeniu. Standardowy system do jej montażu zawiera: dwa siłowniki, centralę sterującą, lampę ostrzegawczą, fotokomórki, nadajnik i odbiornik zdalnego sterowania.
Producenci coraz częściej oprócz skrzydeł bramy i elementów montażowych dołączają również mechanizm napędowy. Można go dobrać do każdego rodzaju bramy w zależności od jej masy oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Przycisk do otwierania bramy można umieścić w słupku. Otwieranie i zamykanie bramy może odbywać się również z użyciem pilota lub zbliżeniowej karty magnetycznej (w tym przypadku wymagane jest otwieranie okna).
Wygodę z posiadania zdalnie sterowanej bramy wjazdowej docenimy najbardziej podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dla jej prawidłowego funkcjonowania ważny jest prawidłowy montaż i użytkowanie. Dobrze zamontowana, właściwie eksploatowana i regularnie konserwowana brama wjazdowa z napędem posłuży nam wiele lat, jeśli będziemy pamiętać o podstawowych czynnościach:
- Szyna bramy przesuwnej, po której poruszają się rolki, powinna być zawsze czysta – gromadzący się na niej piasek czy suche liście mogą utrudnić jej działanie. Dlatego pamiętajmy o częstym wymiataniu gromadzących się tam zanieczyszczeń.
- Zimą unikniemy awarii montując pod szyną niewielki moduł grzewczy, odpowiedzialny za topnienie śniegu i lodu, który może zablokować bramę.
- Bramy dwuskrzydłowe są z reguły najmniej kłopotliwe, trzeba jednak pamiętać, zwłaszcza zimą, o usunięciu sprzed wjazdu śniegu, aby nie doszło do przeciążenia, a nawet urwania zawiasów oraz nadmiernego zużycia się mechanizmów napędu.
Bramy z napędem powinno się poddawać okresowym przeglądom – ważne jest czyszczenie elementów elektronicznych, gdyż często do obudowy napędu dostają się na przykład insekty, albo małe gryzonie.
Planując montaż napędu do bramy, musimy pamiętać o doprowadzeniu w pobliże bramy przewodów elektrycznych zasilających mechanizm. Konieczna jest również puszka, do której podłączone zostaną elementy napędu.
Nie zapominajmy również o walorach estetycznych bramy wjazdowej, która jest częścią ogrodzenia domu i powinna stylem pasować do niego.
Uwaga! Jeżeli nasza działka jest zlokalizowana przy ruchliwej ulicy, powinniśmy zamontować bramę wjazdową tak, aby znajdowała się ona w miejscu zapewniającym bezpieczny wjazd i wyjazd samochodu.
