Planując zagospodarowanie przestrzeni wokół domu musimy przede wszystkim dobrze policzyć powierzchnię, jaką mamy do dyspozycji. Metraż ma największy wpływ na projekt i układ ścieżek, a także wybór konkretnych rozwiązań.
W dużym ogrodzie można szczegółowo rozplanować dróżki, ścieżki czy podjazdy. Natomiast w przypadku małych ogrodów często musimy ograniczyć się do prostej drogi prowadzącej od furtki do wejścia domu. Pamiętajmy, że w każdym przypadku musimy zachować umiar, ponieważ zbyt duże nagromadzenie elementów ozdobnych może dać zupełnie odwrotny efekt.
Ważne! Stosunek ścieżek i elementów betonowych do zieleni w ogrodzie powinien wynosić maksymalnie 1 do 10.
Zobacz poradnik: Ścieżki w ogrodzie: jak i z czego je wykonać
Ze względu na szeroki wybór nawierzchni dostępnych na rynku nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem materiału dla siebie. Jego wybór na wpływ na to, jak trzeba przygotować podłoże.
Nawierzchnia twarda z materiału o dużej wytrzymałości sprawdzi się w miejscach, gdzie przewidujemy silne obciążenie. Są to przede wszystkim ciągi komunikacyjne, podjazdy czy place przed budynkami gospodarczymi.
Najważniejsze jest dobre podłoże pod nawierzchnię
Przystąpienie do wszelkich prac należy zawsze poprzedzić ustaleniem poziomu wód gruntowych. Jeśli jest on niski – w przypadku gdy ogród znajduje się np. na wzniesieniu – możemy być spokojni o efekty naszych działań. Gorzej, jeżeli teren jest usytuowany nisko, gdzie wody gruntowe znajdują się tuż pod powierzchnią ziemi. Wtedy koniecznie musimy pamiętać o systemie drenów.
Ważne! Ścieżka powinna mieć 1–2% spadek, dzięki czemu woda będzie spływać ze ścieżki na boki (trawnik lub grządki z kwiatami).
Warto przeczytać: Drenaż powierzchniowy domu: zastosowanie i sposób działania
Pierwszym krokiem w budowaniu ścieżek czy podjazdów powinno być określenie powierzchni prowadzonych prac. Następnie, na tym terenie wykonujemy wykop. Musimy dokładnie usunąć humus wraz ze wszystkimi organicznymi częściami roślin. To wierzchnia, żyzna warstwa ziemi, która pod wpływem wilgotności, może zmienić objętość i sprawić, że nawierzchnia będzie się wybrzuszać i pękać. Głębokość wykonanego wykopu zależy głównie od przeznaczenia – podjazd dla samochodów będzie wymagał zdecydowanie głębszego wykopu, niż teren przeznaczony np. pod zwykłą ścieżkę ogrodową.
W przypadku najlżejszych ciągów czyli ścieżek lub dróżek warstwa nośna wynosi od 10 do 20 cm i jest wykonywana głównie z drobnego żwiru lub piasku stabilizowanego cementem. Natomiast jeżeli przystępujemy do budowy podjazdu, podsypkę dodatkowo mocno zagęszczamy mechanicznie. Warstwa nośna powinna wynosić około 30–40 cm, a pierwszą układaną warstwą powinien być dobrze zagęszczony piasek.
Nawierzchnia z betonu jest trwała i może też ładnie wyglądać
Największym atutem betonowych powierzchni jest przede wszystkim ich długowieczność. Odpowiednio przygotowane podłoże sprawi, że betonowa nawierzchnia posłuży nam długie lata, nie popęka pod obciążeniem i nie powstaną koleiny. Pamiętajmy, że decydując się na betonowe elementy w ogrodzie zyskujemy możliwość modelowania kształtu, koloru oraz faktury powierzchni na miejscu inwestycji.
Dodatek barwionej kostki brukowej, ozdobnego kruszywa lub kamieni czy zawsze modnych otoczaków pozwala na uzyskanie ciekawych i bardzo nowoczesnych aranżacji. Ze względu na swoją trwałość betonowe nawierzchnie często wykorzystywane są do budowy podjazdów samochodowych lub placyków. Jeżeli chcemy samodzielnie przygotować mieszankę betonową warto użyć cementu, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych lub agresywne środowisko chemiczne.
Kostka brukowa zawsze w modzie
To najpopularniejszy materiał wykorzystywany na ścieżkach. W zależności od potrzeb i przeznaczenia produkuje się kostkę brukową o różnych grubościach. W zależności od tego parametru kostka ma różne przeznaczenie:
- 4 cm – do tworzenia nieobciążonych chodników i dekoracyjnych opasek wokół budynku,
- 6 cm – do nawierzchni o małym obciążeniu t.j. ruch pieszy i lekkich pojazdów,
- 8 cm – na nawierzchnie ulic i parkingów,
- 10 cm – do nawierzchni obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych, autobusów i innych maszyn generujących duże obciążenie.
Do największych zalet kostki należy szybkość układania i trwałość nawierzchni. Ponadto, bardzo łatwo ją zachować w czystości lub naprawić w przypadku uszkodzeń poszczególnych elementów ścieżki lub podjazdu do garażu. Kostka ma jednak jeszcze jedną zaletę, którą kochają przede wszystkim projektanci – daje duże możliwości aranżacyjne.
Można ją swobodnie łączyć z innymi materiałami, takimi jak dekoracyjny beton, kamień naturalny czy nawet szkło. Kostka brukowa może mieć rozmaite kształty i kolory. Ciekawym rozwiązaniem, zapobiegającym monotonii, jest kostka, której powierzchnia jest szorstka, z odkrytym kruszywem lub postarzona (starobruk). Do dyspozycji mamy całą paletę kolorów i kształtów betonowej kostki brukowej, a asortyment producentów coraz częściej uzupełniany jest o barwne elementy małej architektury jak palisady, gazony czy elementy ogrodzeń.
