Będą nowe przepisy dotyczące miast liczących więcej niż 20 tys. mieszkańców

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Miasta liczące więcej niż 20 tys. mieszkańców będą musiały opracować plany adaptacji do zmian klimatycznych. Nowe przepisy mają chronić przed „betonozą” oraz zabezpieczyć tereny zieleni, które pełnią funkcje retencyjne.
Miasta liczące więcej niż 20 tys. mieszkańców będą musiały opracować plany adaptacji do zmian klimatycznych. Nowe przepisy mają chronić przed „betonozą” oraz zabezpieczyć tereny zieleni, które pełnią funkcje retencyjne. SZYMON KORTA / POLSKA PRESS
We wtorek sejmowe komisje wyraziły poparcie dla rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska. Nowe przepisy mają na celu wprowadzenie obowiązku opracowania planów adaptacji do zmian klimatu dla miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 20 tysięcy.

Spis treści

Miasta liczące co najmniej 20 tysięcy mieszkańców będą zobowiązane do opracowania planów adaptacji do zmian klimatu

Podczas wtorkowego (26.11) posiedzenia odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska oraz kilku innych ustaw. Komisje Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jednogłośnie poparły rządowy projekt. W trakcie prac komisji przyjęto także kilka poprawek, które miały charakter legislacyjny, redakcyjny oraz ujednolicający.

Projekt nowelizacji zakłada, że miasta liczące co najmniej 20 tysięcy mieszkańców będą zobowiązane do opracowania planów adaptacji do zmian klimatu. Wymóg ten obejmuje także uwzględnienie adaptacji klimatycznej w dokumentach strategicznych, takich jak plany zagospodarowania przestrzennego. Miasta, które jeszcze nie posiadają takich planów, będą musiały je opracować do 2 stycznia 2028 roku. 

Nowe przepisy mają chronić przed „betonozą” oraz zabezpieczyć tereny zieleni, które pełnią funkcje retencyjne

Plany adaptacji mają być tworzone z uwzględnieniem możliwości udziału społeczeństwa i będą stanowiły akty prawa miejscowego uchwalane przez rady miejskie. Elementem miejskiego planu adaptacji będzie koncepcja zazieleniania miasta, czyli zwiększania powierzchni terenów zielonych, oraz koncepcja zagospodarowania wód opadowych i roztopowych. Plany te będą aktualizowane co sześć lat.

Nowe przepisy wprowadzą dodatkowe regulacje chroniące tereny zieleni przed tzw. betonozą oraz ochronę „dzikich” terenów zieleni, które pełnią funkcje retencyjne. W ocenie skutków regulacji (OSR) podkreślono, że nowe przepisy umożliwią uwzględnienie komponentu klimatyczno-środowiskowego w strategiach rozwoju na różnych poziomach administracyjnych. 

Przepisy umożliwią zwiększenie oferowanego wsparcia Funduszu Rozwoju Regionalnego (FRR) na rzecz zielonej transformacji w miastach

Projektowane przepisy zobowiążą miasta do wdrażania wniosków wynikających z miejskich planów adaptacji w kontekście zagospodarowania przestrzennego. Nowelizacja ma również umożliwić realizację jednego z kamieni milowych KPO poprzez przyspieszenie zielonej transformacji miast w Polsce.

Celem ustawy jest stworzenie trwałego systemu wsparcia dla zielonej transformacji obszarów miejskich. Nowe przepisy mają zwiększyć możliwości oferowanego wsparcia Funduszu Rozwoju Regionalnego (FRR) na rzecz zielonej transformacji w miastach. Definicja zielonej transformacji wprowadzona w nowelizacji określa ją jako proces zwiększania neutralności klimatycznej przy jednoczesnym dbaniu o jakość środowiska naturalnego.

Nowelizacja ma usprawnić działanie programów antysmogowych i innych z zakresu ochrony środowiska

Nowelizacja ma również na celu usprawnienie dwóch programów antysmogowych: „Czyste Powietrze” oraz „Stop Smog”. W przypadku programu „Czyste Powietrze” chodzi o doprecyzowanie sposobu ustalania wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu z gospodarstwa rolnego, co jest niezbędne do ubiegania się o wyższe dotacje z NFOŚiGW.

Program „Stop Smog” ma stać się bardziej atrakcyjny dla gmin poprzez uproszczenie jego obsługi oraz zniesienie kryterium majątkowego. Projekt przewiduje zwiększenie kwoty na realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego z 53 tys. do 106 tys. zł, a także zwiększenie poziomu finansowania inwestycji z budżetu państwa z 70 do 90 proc., co zmniejszy wkład własny gminy z 30 do 10 proc. Dla największych miast wkład własny będzie musiał być większy niż 10 proc.

Według OSR projektowana nowelizacja ma również usprawnić realizację programów i projektów z zakresu ochrony środowiska wdrażanych przez powiaty, gminy oraz NFOŚiGW i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska.

Będzie rozporządzenie dotyczące jakości paliw biomasowych, przeznaczonych do użytku w sektorze bytowo-komunalnym

W nowych przepisach przewidziano także delegację do wydania rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw biomasowych przeznaczonych do użytku w sektorze bytowo-komunalnym. Wymagania te obejmą biomasę pozyskaną z drzew i krzewów w postaci peletu lub brykietu, biomasę roślinną z rolnictwa w postaci brykietu lub peletu oraz biomasę pozyskaną z drzew i krzewów w postaci zrębki drzewnej lub drewna kawałkowego.

Źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom