Spis treści
Szczegóły programu „Mój rower elektryczny”
Projekt programu „Mój rower elektryczny” przewiduje dotacje na zakup nowych rowerów elektrycznych, w tym rowerów transportowych (cargo) oraz elektrycznych wózków rowerowych. Wymogiem jest, aby pojazdy były nowe i wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem. Program skierowany jest do osób fizycznych, które mogą otrzymać dofinansowanie pokrywające do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2500 zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja wynosi 4500 zł. Wsparcie nie obejmuje pojazdów zakupionych w leasingu. Dotacja zostanie przyznana po zakończeniu zakupu, co potwierdza faktura VAT lub paragon imienny oraz dowód zapłaty.
Kryteria kwalifikacyjne i budżet programu
Budżet programu wynosi 50 mln zł, co według NFOŚiGW pozwoli na zakup co najmniej 17 333 pojazdów. Do dofinansowania kwalifikować się będą pojazdy wyprodukowane w Unii Europejskiej z certyfikatem CE. Dotacje będą dostępne dla rowerów, które można ładować z domowego gniazdka, bez możliwości posiadania manetki gazu, z wyjątkiem funkcji walk assist. Pojazdy z możliwością samodzielnego montażu dźwigni potencjometru lub z możliwością zmiany progu wspomagania elektrycznego powyżej 25 km/h nie będą objęte wsparciem.
Specyfikacje dla rowerów cargo i wózków rowerowych
Minimalna ładowność rowerów cargo i wózków rowerowych musi wynosić 60 kg. Dofinansowanie nie obejmuje pojazdów z oddzielną przyczepą. Aby kwalifikować się do wsparcia, rower cargo lub wózek rowerowy musi być wyposażony w specjalne przestrzenie transportowe, takie jak skrzynie, platformy czy przedłużona rama, które są integralną częścią konstrukcji roweru.
Harmonogram i przyszłość programu
Okres kwalifikowalności wydatków w ramach programu rozpocznie się 4 lipca 2024 roku i potrwa do 30 maja 2029 roku. Podczas spotkania z dziennikarzami pod koniec stycznia, wiceszef NFOŚiGW Paweł Augustyn poinformował, że nabór wniosków planowany jest na II kwartał bieżącego roku. Program ma charakter pilotażowy, a jego pierwszymi beneficjentami będą osoby fizyczne, z możliwością rozszerzenia na przedsiębiorców w przyszłości.
Początkowo planowano, że program będzie finansowany z unijnych środków Funduszu Modernizacyjnego, jednak Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na takie rozwiązanie.
Źródło: PAP
