Zasady te są ważne, jeśli okaże się, że zakupiony przez nas sprzęt popsuł się i chcemy go zareklamować.
Kupując sprzęt elektroniczny, AGD czy RTV pytaj, czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Polsce.
Istnienie gwarancji na produkt może być jedynie chwytem marketingowym, jeśli jest bardzo ogólna i nie precyzuje, jakie części urządzenia są nią objęte (często elementy ulegające szybkiemu zużyciu są z niej wyłączone).
Towar uznaje się za niezgodny z umową również w przypadku nieprawidłowego montażu (np. zmywarki, czy pralki) przez serwisanta sprzedawcy lub według jego błędnej instrukcji. To rówież możesz reklamować.
Sprzedawca w Polsce ma obowiązek ustosunkowania się do reklamacji w ciągu 14 dni. Jeśli w przypadku reklamacji z żądaniem naprawy albo wymiany sprzętu tego nie zrobi, uważa się, że uznał nasze roszczenia za uzasadnione.
Możesz żądać od sprzedawcy zwrotu gotówki tylko wtedy, gdy niezgodność towaru z umową jest istotna (jeśli usterka jest niewielka, masz jedynie prawo do naprawy sprzętu lub stosownej obniżki ceny). Jeśli sprzęt przeszedł trzy nieudane naprawy (awaria może dotyczyć tej samej lub innych części), to masz prawo żądać zwrotu pieniędzy.
W razie nieuznania reklamacji przez polskiego przedsiębiorcę, można poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W razie problemów z reklamacją towarów kupionych za granicą, warto zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
