Polacy tracą zapał do ekologii. Co stoi za spadkiem świadomości klimatycznej?

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu, pomimo, że wciąż się jej boją – zaskakujące wyniki badania Flora Food Group.
Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu, pomimo, że wciąż się jej boją – zaskakujące wyniki badania Flora Food Group. Pixabay
Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza znaczący spadek w porównaniu z poprzednimi latami. Mimo że 49% respondentów zauważa negatywny wpływ produkcji żywności na zmiany klimatyczne, większość nadal kieruje się głównie ceną podczas zakupów. Sprawdź, co jeszcze wynika z raportu Flora Food Group i IBRiS.

Spis treści

Codzienne nawyki Polaków. Proekologiczne zachowania w liczbach

Choć Polacy podejmują działania na rzecz ochrony środowiska, ich motywacje częściej wynikają z konieczności spełnienia przepisów, wygody lub korzyści finansowych, niż z chęci przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Najczęściej praktykowane proekologiczne zachowania to segregacja odpadów (81%), korzystanie z wielorazowych toreb (74%) oraz ograniczanie zużycia wody (62%). Popularne jest także ograniczanie plastiku, które deklaruje 58% badanych.

Jednak bardziej wymagające działania cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Z odnawialnych źródeł energii korzysta 33% respondentów, spożycie mięsa i produktów odzwierzęcych ogranicza 29%, a organizacje proekologiczne wspiera jedynie 24%.

Jeśli chodzi o największe problemy środowiskowe, Polacy najczęściej wskazują na zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz jakość powietrza (40%). Zanieczyszczenie plastikiem oraz wód uplasowały się tuż za nimi (po 39%). Natomiast bardziej abstrakcyjne zagadnienia, takie jak zmiana klimatu (28%) czy utrata bioróżnorodności (14%), są wymieniane znacznie rzadziej.

Wyniki badania Flora Food Group wskazują, że uwaga społeczeństwa koncentruje się przede wszystkim na problemach środowiskowych, z którymi spotykamy się na co dzień. Podkreśla to potrzebę działań edukacyjnych, które uwzględnią także bardziej złożone wyzwania, takie jak ochrona ekosystemów i zwiększanie bioróżnorodności.

Polacy coraz mniej się przejmują. Wyraźny spadek zainteresowania globalnym ociepleniem

Badania Flora Food Group pokazują, jak zmieniają się postawy Polaków wobec kwestii klimatycznych. W ostatnich latach widoczny jest wyraźny spadek zarówno w deklarowanej świadomości ekologicznej, jak i w zainteresowaniu ochroną środowiska. Podczas gdy w poprzednich badaniach aż 44% respondentów oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką, obecnie odsetek ten zmniejszył się do 29%.

Jednocześnie rośnie liczba osób, które przyznają, że informacje o zmianach klimatycznych śledzą wyłącznie pobieżnie – z 35% do 42%. Coraz więcej respondentów (16%) deklaruje również przesyt tematyką klimatyczną w mediach, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu do wcześniejszych 9%.

– Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – mówi Sebastian Tołwiński, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej.

Komu najbardziej zależy na środowisku? Zaskakujące różnice w postawach ekologicznych Polaków

Najbardziej świadomi ekologicznie są młodzi dorośli w wieku 18–29 lat – aż 35% z nich ocenia swoją świadomość na wysokim poziomie. W starszych grupach wiekowych, takich jak 50–59 lat oraz powyżej 60. roku życia, odsetek ten wynosi zaledwie 30%.

Najnowsze badanie przyniosło również zaskakujące wyniki dotyczące różnic między mieszkańcami wsi i dużych miast. Osoby mieszkające na wsi częściej niż mieszkańcy miast powyżej 250 tysięcy mieszkańców deklarują szczegółowe śledzenie informacji o środowisku (15% wobec 6%). Z kolei w dużych aglomeracjach więcej osób ocenia swoją świadomość ekologiczną jako wysoką (34%) w porównaniu do 28% na wsiach.

Poziom wykształcenia także wpływa na świadomość ekologiczną – 38% osób z wykształceniem wyższym deklaruje wysoki poziom świadomości, podczas gdy wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi jedynie 26%.

Źródło: Flora Food Group

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom