
Rana Plaza, Bangladesz, 2013
Ośmiopiętrowy budynek, znany jako Rana Plaza, stał nieopodal miejscowości Dhaka w Bangladeszu. Poza sklepami i bankiem mieściły się tu liczne fabryki odzieży, w których miejscowe szwaczki szyły ubrania dla znanych światowych marek takich, jak Prada, Benetton, Versace, Gucci, Primark czy Walmart. W 2013 r., po jednej z największych katastrof budowlanych w historii, w ruinach budynku znaleziono również metki polskiej spółki LPP, właściciela marek takich, jak Reserved, Cropp, House, Sinsay czy Mohito.
Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

24 kwietnia 2013 r. w godzinach porannego szczytu cały budynek Rana Plaza runął, zabijając 1134 osoby i raniąc około 2500. Jak wykazało śledztwo, budynek (na zdjęciu przed katastrofą) nie tylko wzniesiono na niestabilnym gruncie z kiepskich materiałów, ale też bez pozwolenia dobudowano do niego trzy piętra. Co więcej, właściciele szwalni zainstalowali w obiekcie wielkie generatory i maszyny tekstylne, których wibracje osłabiły konstrukcję budynku. Właściciele budynku zignorowali też zauważone w przeddzień katastrofy pęknięcia ścian.
Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Ponte Morandi, Włochy, 2018
Wiadukt Morandiego w Genui powstał w latach 1963–1967. Obiekt o długości 1182 m łączył dwie dzielnice miasta, umożliwiając przejazd 45 metrów ponad dnem doliny Polcevera. Od lat 70. zaczęły się jednak kłopoty z konstrukcją wiaduktu, który od tamtej pory wielokrotnie wzmacniano. Mimo to przeciążony ruchem pojazdów obiekt niszczał i wymagał ciągłych, kosztownych remontów. W 2018 r. doszło do katastrofy.
Licencja zdjęcia: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en
14 sierpnia rano podczas ulewnej burzy kable podtrzymujące wiadukt pękły i jego 210-metrowy odcinek runął do rzeki. Do wody spadło blisko 40 samochodów. W katastrofie zginęły 43 osoby, a rannych zostało 16. Jak dotąd nie udało się stwierdzić, co dokładnie spowodowało zawalenie się wiaduktu, choć część świadków twierdzi, że tuż przed tragedią uderzył w niego piorun. W czerwcu 2019 r. rozpoczęto wyburzanie resztek obiektu, który w 2020 r. ma zastąpić nowy wiadukt.