Spis treści
Produkt powystawowy – co to tak naprawdę oznacza?
Produkty powystawowe w atrakcyjnych cenach coraz częściej pojawiają się w ofercie sklepów stacjonarnych i internetowych. Zarówno małe firmy, jak i duże sieci handlowe starają się przyciągnąć jak najwięcej klientów i oferują okazyjne zakupy nowych produktów w nieco obniżonej cenie. Wiele osób w szuka więc okazyjnych ofert na konkretne modele pralek, lodówek, piekarników, parownic czy telewizorów, aby nabyć je w znacznie niższej cenie. Ten sam model odkurzacza czy piekarnika w wersji powystawowej, możemy wyszperać w sieci w okazyjnej cenie nawet z kilkudziesięcioprocentową zniżką. Czyli na jednym zakupie można zyskać nawet kilkaset złotych.

Produkty powystawowe – pod tą nazwą znajdziemy m.in.:
- towary z ekspozycji sklepowej, pokazów czy targów branżowych;
- bez oryginalnego opakowania czy opakowania ochronnego (np. folii zabezpieczającej na monitorze urządzenia);
- z widocznymi śladami użytkowania;
- w opakowaniu zastępczym;
- używane w ramach prezentacji ich parametrów klientom w sklepie;
- produkty odnowione lub naprawione, ale sprzedawane jako nowe (np. smartfon zwrócony przez klienta, ale w pełni sprawny i na gwarancji). Często producent przywraca stan techniczny sprzętu – naprawiając go, żeby odpowiadał sprawnością temu nowemu znajdującemu się na półce.
Widoczne ślady użytkowania, czy jest się czego obawiać?
Produkt powystawowy, towar z ekspozycji czy z oferty outletu najczęściej ma nieznaczne ślady użytkowania, często nawet są niewidoczne na pierwszy rzut oka. Wiele osób w sieci rekomenduje takie zakupy, bo chwalą się, że mieli dużo szczęścia, bo nabyli pralkę, ekspres do kawy czy telefon w niskiej cenie, który nie tylko są w pełni sprawne, ale wyglądają jak nowe, czyli są w idealnym stanie.
Produkt z ekspozycji może mieć:
- wgniecioną obudowę;
- widoczne rysy, zmatowienia czy przebarwienia na ekranie, obudowie czy panelu urządzenia;
- zdekompletowane wyposażanie, a w zamian otrzymujemy w zestawie akcesoriów zamienniki.
Pamiętajmy, że produkt określony jako powystawowy może mieć niewielkie ślady użytkowania, ale musi być w pełni sprawny i działać bez zarzutu zgodnie z przeznaczeniem.
Towar powystawowy: gwarancja, rękojmia i zwrot. To powinniśmy sprawdzić przed zakupem?
W szale okazyjnych zakupów starajmy się unikać pochopnych decyzji i pułapek. Nie tylko porównujmy ceny wybranego produktu w różnych sklepach, ale również warunki zwrotu. Sprawdźmy, jaką gwarancję oferuje sprzedawca na wybrany przez nas towar powystawowy oraz czy możemy go reklamować na takich samych warunkach jak rzeczy nowe?
Towar powystawowy, mimo że jest sprzedawany jako produkt nowy, najczęściej jest klasyfikowany przez sprzedawców, jako rzecz używana. Jednak nie powinniśmy się obawiać, bo nawet w takim przypadku mamy prawo do zwrotu. Warto tu przypomnieć, że zakup przez internet uprawnia nas do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ustawowym terminie 14 dni od zakupu bez podawania przyczyny zwrotu.
Pamiętajmy, że jeśli że towar z ekspozycji sprzedawca traktuje jako produkt używany, to przysługuje mu prawo do skrócenia rękojmi z 24 miesięcy do jednego roku. Spoczywa jednak na nim obowiązek poinformowania o tym fakcie klienta przed zakupem. Jeśli to przemilczy, to okres rękojmi będzie standardowy, czyli dwa lata. Nie liczmy na to, że zareklamujemy towar z powodu rys na obudowie, o których byliśmy poinformowani przed zakupem. Możemy z niej skorzystać wyłącznie wtedym gdy zakupiony towar powystawowy okaże się niesprawny, czyli da się go używania towaru do celu, do jakiego został przeznaczony.
Kupując produkty w okazyjnej cenie, wybierajmy towary dobrej jakości, sprawdzonych producentów, czyli takie, które posłużą długo i ułatwią nam życie. Warto mieć na uwadze, że czasem produkt jest trochę droższy niż u konkurencji, ale w ramach zakupu otrzymujemy dodatkowe akcesoria – np. do konsoli jest dołączony komplet gier, a w zestawie z monitorem dostajemy gratis klawiaturę i słuchawki.