Kiedy i jak starać się o przypisanie numeru dla domu

Katarzyna Piojda
Katarzyna Piojda
Numer domuWłaściciel posesji, który nie zadba, aby na jego nieruchomości zawisła tabliczka z numerem domu, może być ukarany karą grzywny lub nagany.
Numer domuWłaściciel posesji, który nie zadba, aby na jego nieruchomości zawisła tabliczka z numerem domu, może być ukarany karą grzywny lub nagany. Sxc.hu (hrotgers)
Nie można zameldować nikogo w domu, który nie ma jeszcze nadanego numeru porządkowego. Jak ten numer uzyskać?

Przypisanie numeru porządkowego nieruchomości to obowiązek gminy, ale to właściciel posesji (ewentualnie zarządca) musi zadbać, aby tabliczka z numerem pojawiła się w widocznym miejscu.

Gmina przypisuje numer posesji, a właściciel budynku wywiesza w widocznym miejscu tabliczkę z numerem. Taki jest podział zadań. Numer porządkowy obowiązuje zarówno nieruchomości zabudowane, jak i te przeznaczone pod zabudowę. Tak mówią przepisy, na jakie powołują się gminy.

Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o przypisanie numeru domu

Urzędnicy nie rozpatrzą wniosku, jeśli ten nie będzie kompletny. Sam wypełniony formularz (albo własnoręcznie napisane pismo) nie wystarcza. Urzędy wymagają jeszcze np. poświadczonej kopii albo oryginału decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego pozwalającej na użytkowanie danego budynku.

W dokumencie znajdują się takie informacje, jak przeznaczenie budynku, jego powierzchnia użytkowa, powierzchnia zabudowy, liczba kondygnacji, liczba lokali znajdujących się w nieruchomości, a nawet informacje o materiale, z którego zostały wykonane ściany.

Czasem trzeba dołączyć do wniosku również tzw. mapę uzupełniającą, czyli potwierdzoną kopię mapy bazowej, zasadniczej, na której zaznaczony jest zainwentaryzowany budynek oraz kontury innych nieruchomości znajdujących się na działce. Taka mapa jest wymagana np. w przypadku, gdy urząd nie ma takich informacji w swoich bazach dotyczących zasobów kartograficznych.

Gdzie złożyć wniosek o przypisanie numeru domu

Dokument należy złożyć we właściwym urzędzie miasta lub gminy. Wniosek można złożyć osobiście w wydziale geodezji i kartografii albo wysłać go tradycyjną pocztą (list polecony). Nadanie numeru zwolnione jest z opłaty skarbowej. Na przypisanie numeru naszej nieruchomości musimy odczekać zwykle maksymalnie tydzień. To czas od chwili złożenia dokumentu do wydania odpowiedniego zaświadczenia.

Gotowe zaświadczenie można odebrać osobiście w urzędzie albo można otrzymać je tradycyjną pocztą. Wówczas właściciele nieruchomości mają dwa tygodnie, aby tabliczkę z numerem umieścić w widocznym miejscu na posesji albo – jeżeli budynek jest położony z dala od ulicy – także na jej ogrodzeniu. Tabliczka powinna być podświetlona nocą.

Kara za brak tabliczki na domu

Brak numeru na domu traktowany jest jako wykroczenie. Właściciel posesji, który nie zadba, aby na jego nieruchomości zawisła tabliczka z numerem domu, może otrzymać karę. Może dostać 250 złotych grzywny. Jeśli tabliczka wisi, ale jest nieoświetlona, może dostać taką samą karę.

Poczytaj: Brak numerka na domu może kosztować 250 złotych 

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie