Większość z nas kupuje nowe, potrzebne rzeczy, nie umiejąc jednocześnie pożegnać się na dobre ze starymi. Zwłaszcza my, kobiety, jesteśmy mistrzami chomikowania i odkładania ubrań „po domu", „do sprzątania", „na spacer do lasu" i inne okazje, do których dochodzi rzadko, a stos niepotrzebnego ubioru wzrasta wraz z nabyciem nowych. Jak sprzątać, aby się pozbywać? O declutteringu słów kilka.
Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news
Przystępując do pisania tego tekstu spojrzałam najpierw do swojej szafy, która choć pełna, nie ma w zasadzie nic, co byłoby odpowiednie do założenia. Trzy pary spodni, które były dobre 10 kg temu, których przecież żal wyrzucić, bo nie mają śladów użytkowania albo te kilka koszul, których choć nie jestem w stanie dopiąć, zostawiam na „lepszy czas". Na co dzień zwykle wybieram te same zestawy w różnych konfiguracjach, nie wiedząc co tak naprawdę kryje się w czeluściach mojej szafy. To samo tyczy się szafek i szuflad, które uginają się pod górą klamotów i aż strach je zidentyfikować. Zamykam... Brzmi znajomo? __
Decluttering to inaczej odgracanie, przywracanie ładu
Na rynku pojawił się nowy zawód, w ramach którego doradcy pomagają zagospodarować domową przestrzeń. W czasach, gdy w telewizji roi się od programów o takiej tematyce, wystarczy trochę samozaparcia i kilka cennych rad, aby uporać się z problemem samodzielnie. Jak się za to zabrać, by wprowadzić ład i porządek?
Warto przeczytać: 8 porad, by szybciej i skuteczniej sprzątać
Przystępując do porządków przygotuj worki, do których będą trafiały odpowiednio rzeczy „do oddania", „do sprzedania" i „do wyrzucenia". Sprzątaj jeden obszar, zaczynając od podziału na kategorie. Jeśli jest to kuchnia zacznij, np. od zastawy, następnie przejdź do garnków, przypraw, etc. Pomocne okazać się mogą szczelnie zamykane pudełka i torebki, które dokładnie opisane zaoszczędzą sporo czasu podczas przygotowania posiłków.
To samo tyczy się szafy – wyciągaj kolejno spódnice czy spodnie i dokładnie je oceń, przymierzając i upewniając się czy są nadal dobre i czy odpowiednio leżą. Jeśli coś powtarza się i jest zbędne – zdecyduj, czy warto komuś oddać czy może sprzedać (albo wymienić) i na to konto kupić nową, zupełnie inną rzecz. Jeśli któraś z rzeczy nie była używana przynajmniej rok, to najprawdopodobniej już nie będzie. Pościel, zimowe płaszcze i inne zajmujące wiele miejsca rzeczy warto spakować do worków próżniowych, które po odessaniu powietrza zmniejszą znacznie ich powierzchnię i zapobiegną niepotrzebnemu kurzeniu się.
Jeśli czyścisz szuflady, wyjmij wszystko, dokładnie przecieraj mebel, a następnie dziel na kategorie. Porozrzucane rzeczy wprowadzają wrażenie nieporządku, dlatego zadbaj o pudełka albo specjalne pojemniki z przegródkami, dzięki czemu będziesz widzieć wszystkie apaszki, skarpetki i inne bibeloty.
Warto zobaczyć: Pomysły na przechowywanie zabawek nie tylko w pokoju dziecka
Jeśli za jednym razem pragniesz przywrócić porządek w całym domu, koniecznie podziel sprzątanie na etapy, zaczynając od najprostszych:
- ubrania,
- książki i gazety,
- dokumenty i ważne pisma,
- bibeloty,
- pamiątki
Następnie każdą z kategorii rozkładaj przed sobą na łóżku, stole lub podłodze i oceniaj pod względem przydatności, zadając sobie pytania, czy dana rzecz jest ci rzeczywiście potrzebna, czy jest warunkiem szczęścia, co by stało się, gdyby jej zabrakło etc.
Porządkując papiery dziel je na te, których ważność minęła, która obowiązuje teraz i takie, które są bezterminowe, jak np. świadectwo ukończenia studiów. Jeśli w domu jest kilku domowników, rozdziel ich dokumenty umieszczając w podpisanych teczkach.
Do rzeczy o wartości sentymentalnej przejdź już na samym końcu, kiedy zdasz egzamin z pozbywania się rzeczy niepotrzebnych. Zostawiaj pamiątki, które sprawiają ci radość, smutnych pozbądź się, otwierając tym samym siebie na lepszą przyszłość
