Spis treści
Jak mieszka pokolenie Z? Sprawdź, czy w ich domu jest czysto
Wg badań SW Research na zlecenie cleangang możemy oszacować, że ok. 56 proc. przedstawicieli generacji Z wyprowadziła się od rodziców. 20 proc. z nich mieszka samodzielnie lub ze współlokatorem, a 34 proc. uwiło już gniazdko z drugą połówką czy też założyło rodzinę. Co wielu z nas może zaskoczy, aż 61 proc. przedstawicieli deklaruje, że ich mieszkanie jest czyste, a wręcz nieskazitelnie czyste.
Co ciekawe nie odbiegają w swoim podejściu od przedstawicieli z innych grup wiekowych:
- 26–39-latkowie (68%),
- 40–49-latkowie (68%),
- 50–59-latkowie (65%).
Tylko 1% przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że w ich domu jest bałagan, podczas gdy np. w grupie Millenialsów jest to 3% ankietowanych.
– Przedstawiciele pokolenia Z bez wątpienia są biegli w obszarze technologii lub nawet od niej uzależnieni – urządzenia, dzięki którym można pozostać w ciągłym wirtualnym kontakcie oraz być na czasie z tym, co dzieje się na świecie. Sądząc po asertywnej postawie względem pracy oraz przyzwyczajeniu do wygody i szybkiej gratyfikacji, jaką daje korzystanie z technologii, można by zakładać, że Zetki nie są skore do wykonywania tak standardowych i jakby się mogło wydawać czasochłonnych działań, jak choćby sprzątanie. Jednakże nic bardziej błędnego – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka społeczna, trenerka biznesu, specjalistka w obszarze psychologii emocji i motywacji, stresu i zdrowego stylu życia.
Czy generacja Z chętnie dba o porządek w domu? Zobacz, czym i jak często sprzątają „zetki”
Z badań wynika, że ok. 54 proc. ludzi młodych preferuje uniwersalne środki do sprzątania, którymi może wyczyścić różne powierzchnie. To odróżnia ich od starszych pokoleń, które wolą kupować detergenty przeznaczone do konkretnych zadań. Generacja Z ma jednak też wiele wspólnego z innymi grupami wiekowymi. Podobnie jak ich rodzice, młodzi ludzie starają się sprzątać regularnie, ponieważ czyste i zadbane otoczenie lepiej wpływa na ich samopoczucie. A co ciekawe im jesteśmy starsi, tym rzadziej bierzemy się za sprzątanie z poczucia obowiązku (w grupie ludzi młodych – 30,7%, a wśród osób powyżej 60 lat – 19,6%).
– Wyniki badania przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie Polaków przez firmę SW Research w marcu 2023 r. na zlecenie marki cleangang, odsłaniają kilka ciekawych trendów. Po pierwsze okazuje się, że aż 89% przedstawicieli Gen Z sprząta minimum raz w tygodniu – i nie wstydzi się do tego przyznać w badaniu. Generacja Z dokonuje także częściej generalnych porządków niż reszta pokoleń: czterech na dziesięciu respondentów raz na miesiąc i tyleż samo raz na kwartał – komentuje dr Ewa Jarczewska-Gerc.
Pokolenie Z: czy sprzątanie nadal jest domeną kobiet?
Z raportu dowiadujemy się również, że pokolenie Z chętniej dzieli się domowymi obowiązkami, niż pokolenie ich rodziców czy dziadków. Ponad 57% respondentów deklaruje, że sprzątają wspólnie z partnerem lub dzieli się obowiązkami po równo. Wśród najstarszych grup wiekowych, które brały udział w badaniu, taka odpowiedź padła wśród 40%.
– Przedstawiciele pokolenia Z są asertywni i stawiają wyraźne granice między czasem spędzanym na wykonywanie pracy oraz czasem na relaks, odpoczynek i regenerację. Jednak poza cechami Zetek, które – słusznie lub niesłusznie – oceniane bywają przez wcześniejsze pokolenia nieco negatywnie lub stygmatyzująco, możemy wskazać także te właściwości i tendencje, za które warto młode pokolenie chwalić – są bardzo świadomi i zaangażowani w sprawy środowiska oraz zrównoważonego rozwoju. Ich świadomość dotycząca potrzeby ochrony środowiska znajduje swoje odbicie także w sferze sprzątania i środków wykorzystywanych w tym celu – sprawdzają i wybierają środki, biorąc pod uwagę ich ewentualny wpływ na stan naszej planety – zauważa dr Ewa Jarczewska-Gerc.
Decyzje zakupowe „zetek”. Młodzi lubią zakupy w promocji
Ludzie młodzi nie przywiązują się do konkretnych marek produktów do sprzątania (69 proc.) i często kupują produkty, które aktualnie są w promocyjnej cenie (59 proc.) Aż 64% zetek zawsze lub często zwraca uwagę, jak dany produkt wpływa na środowisko naturalne. Co ciekawe w grupie 50-59 lat taką odpowiedź zaznaczyła tylko ok. połowa ankietowanych.
Kupuj artykuły do sprzątania taniej
