Czy wodomierz może pokazywać większe zużycie wody niż było w rzeczywistości?

Katarzyna Piojda
Katarzyna Piojda
WodomierzNiekiedy powodem zawyżonych rachunków za wodę jest wodomierz. Działa wadliwie, więc pojawiają się nieprawidłowe odczyty.
WodomierzNiekiedy powodem zawyżonych rachunków za wodę jest wodomierz. Działa wadliwie, więc pojawiają się nieprawidłowe odczyty. Małgorzata Genca/archiwum Polska Press
Jeśli sądzisz, że zużywasz mniej wody niż wskazuje wodomierz, to do głowy przychodzą ci dwa rozwiązania. Po pierwsze, woda wycieka. Po drugie, urządzenie wadliwie działa.

Z życia wzięte: rodzina dostała rachunek za wodę w wysokości prawie o 100% większej niż się spodziewała. Najpierw podejrzewała, że instalacja jest nieszczelna i dlatego wycieka woda. To był jednak błędny trop. Pracownicy wodociągów, którzy podjęli interwencję u lokatorów, przeprowadzili swoisty test. Po zakręcenie wszystkich zaworów, mechanizm automatycznie przestawał się kręcić. To oznaczało, iż wycieku nie ma.

Nieprawidłowa praca wodomierza

Okazało się, że winowajcą jest wodomierz. Działał wadliwie, więc pojawiały się błędne odczyty. W przypadku uszkodzonego wodomierza istotna jest szybkość reakcji użytkownika. To oznacza, że im wcześniej domownicy zauważą nieprawidłowe, zawyżone wartości podczas odczytu, tym mniej stracą –  będą krócej płacić zawyżone rachunki za wodę, nieadekwatne do rzeczywistego zużycia. W praktyce natomiast często zdarza się tak, że zwracamy uwagę na licznik wody dopiero wtedy, gdy zbliża się termin jego odczytu. Mało kto regularnie sprawdza stan licznika. Niby jeden czy dwa litry wody niesłusznie „na plusie" to niewiele, lecz w ostatecznym rozrachunku opłaty mogą wzrosnąć np. o kilkaset złotych w okresie rozliczeniowym, a to już sporo. Z drugiej strony, wodomierze potrafią wskazywać ujemne przepływy. Warto zwracać uwagę na pracę liczników.

Warto przeczytaćJak wykrywa się oszustwa na zużyciu wody, na tzw. cofki w wodomierzach? 

Dlaczego licznik wody źle działa?

Wodomierz pozwala określić faktyczne zużycie wody przez danego odbiorcę. Dzięki temu można ustalić wysokość rachunku za wodę. Nie tylko wada czy usterka wodomierza powoduje, że przychodzi nam więcej zapłacić za wodę. Kolejny powód stanowi niekiedy błędny montaż tego urządzenia. Bywa, że na pionowych rurach można montować jedynie wybrane wodomierze (niektóre są przeznaczone tylko do montażu poziomego).

Trzeba też wiedzieć, że wodomierz to urządzenie, które standardowo podlega wymianie raz na 5 lat. Obowiązek wymiany (i przestrzegania terminu) licznika głównego spoczywa na przedsiębiorstwie wodociągowym. Natomiast w blokach wielorodzinnych, gdzie instalowane są dodatkowo podliczniki w mieszkaniach – pilnowanie terminu wymiany tych ostatnich leży w gestii administracji i lokatorów. 

Jeśli wodomierz nie był wymieniamy, może się zdarzyć, że przestanie pracować prawidłowo – jak każde wyeksploatowane urządzenie.

Czy wodomierz może pokazywać większe zużycie wody

Niektórzy w ogóle zastanawiają się, czy to możliwe, aby wodomierz wskazywał większe zużycie wody niż to było w rzeczywistości. Leszek Pilarski, prezes spółki Metron Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń w Toruniu, wyjaśnia: - Tak, może, ale w ściśle określonych w przepisach granicach, tak zwanych błędach granicznych dopuszczalnych.

Istotne są tutaj 4 oznaczenia: Q1, Q2, Q3 oraz Q4. I tak: 

  • Q1 – minimalny strumień objętości – to najmniejszy strumień objętości, przy którym wskazania wodomierza spełniają wymagania dotyczące błędów granicznych dopuszczalnych,
  • Q2 – pośredni strumień objętości – jest wartością strumienia objętości występującą pomiędzy ciągłym a minimalnym strumieniem objętości, przy którym zakres obciążeń pomiarowych podzielony jest na dwa przedziały, górny i dolny. Każdy z przedziałów ma charakterystyczny graniczny błąd dopuszczalny,
  • Q3 – ciągły strumień objętości – to największy strumień objętości, przy którym wodomierz działa w sposób prawidłowy w normalnych warunkach użytkowania, tzn. w warunkach przepływu ciągłego lub przerywanego,
  • Q4 – przeciążeniowy strumień objętości – jest największym strumieniem objętości, przy którym wodomierz działa w sposób prawidłowy w krótkim okresie czasu, bez uszkodzenia.

Pan prezes kontynuuje: – Błąd graniczny dopuszczalny w przedziale dolnym zakresu obciążeń od Q1 włącznie do Q2, z wyłączeniem Q2, wynosi ±5% (w przypadku wody zimnej, ciepłej i gorącej). Z kolei błąd graniczny dopuszczalny w przedziale górnym zakresu obciążeń od Q2 włącznie do Q4 (max) z włączeniem Q4 (max) wynosi ±2% (woda zimna) i ±3% (woda ciepła i gorąca).

W przypadku wodomierza ważne jest przeprowadzenie jego kontroli przed dopuszczeniem do użytku. Testy mają dać odpowiedź na pytanie, czy konkretny wodomierz spełnia wymagania techniczne i metrologiczne, jakie zostały określone w przepisach, dotyczących miar i przyrządów pomiarowych. Chodzi o tzw. legalizację pierwotną oraz legalizację ponowną. Pierwsza odnosi się do zupełnie nowego urządzenia. Legalizacja ponowna wodomierzy jest natomiast wykonywana w związku z utratą ważności poprzedniej legalizacji.

Przeczytaj również: Zużycie wody wyższe niż pokazuje wodomierz - jak się je rozlicza?

Leszek Pilarski zaznacza dalej: – Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji ponownej są takie same, jak przy legalizacji pierwotnej. Błędy graniczne dopuszczalne wodomierzy w użytkowaniu są równe dwukrotnej wartości błędów granicznych dopuszczalnych. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na regiodom.pl RegioDom