Zielona Góra: - Trującego azbestu nie wyrzucaj do lasu. Zabiorą go urzędnicy!

Rafał Krzymiński
azbestWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze od 2011 r. realizuje program usuwania azbestu za darmo. W tym roku zgłosiło się do niego blisko 40 gmin, głównie z południa województwa.
azbestWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze od 2011 r. realizuje program usuwania azbestu za darmo. W tym roku zgłosiło się do niego blisko 40 gmin, głównie z południa województwa. Mariusz Kapała
- Nie wiem, co zrobić z azbestem. Przecież nie wyrzucę do lasu - mówi Czytelnik. Okazuje się, że problem wystarczy zgłosić w swoim urzędzie gminy. Urzędnicy zajmą sie problemem i pomogą.

- Mam problem z azbestem. Niestety, muszę usunąć tę truciznę na własną rękę i zawieźć do Gorzowa Wielkopolskiego - zaalarmował nas Czytelnik z gminy Zielona Góra. - Kosztuje to ponad 2 tys. zł. Bardzo mnie dziwi i bulwersuje ta sytuacja. Polska zobowiązała się przecież w Unii Europejskiej, że zlikwiduje azbest. Urzędnicy tyle mówią o ochronie środowiska, a nie chcą pomóc mieszkańcom, dla których słowo ekologia nie jest tylko pustym sloganem.Katarzyna Zakrzewska z Zielonej Góry też chciałaby się pozbyć azbestu, ale nie bardzo wie, co ma z nim zrobić.

To jak to jest z tym azbestem? Okazuje się, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze od 2011 r. realizuje program usuwania azbestu za darmo. W tym roku zgłosiło się do niego blisko 40 gmin, głównie z południa województwa. Dotychczas zaakceptowano 30 wniosków m.in. od gmin Zielona Góra, Świebodzin, Sulechów, Krosno Odrzańskie, Czerwieńsk, Babimost, Nowogród Bobrzański, Nowa Sól, Górzyca i Krzeszyce.

- Do rozdania mamy 4 mln zł - mówi Anna Sójka, z wydziału ekspertyz ekonomiczno-inżynierskich funduszu. - Połowę pieniędzy przekazuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Gminy złożyły wnioski na ponad 2,5 mln zł.

Z roku na rok są coraz lepsze efekty programu. W 2011 r. usunięto tylko 320 ton azbestu za kwotę ok. 202 tys. zł. W zeszłym roku już ok. 1.139 ton za sumę ok. 800 tys. zł. Zwiększa się też liczba samorządów uczestniczących w projekcie. W zeszłym roku było to 16 gmin, w tym już przynajmniej 30.Odpady są wywożone do Gorzowa Wielkopolskiego. We wszelkich formalnościach pomaga gmina.

- Nie chcemy, aby azbest wylądował w lasach - mówi prezes funduszu Alicja Makarska. - Niestety część mieszkańców w ten sposób się go pozbywa.

Problemu nie zlekceważono w Świebodzinie. W minionym roku gmina otrzymała z ministerstwa gospodarki 23 tys. zł na opracowanie programu usunięcia azbestu. Rada miasta przyjęła go w grudniu zeszłego roku. - W styczniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze - tłumaczy inspektor Łukasz Kasza z wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. - Otrzymaliśmy 96 tys. zł. Rozpoczęliśmy kampanię informacyjną. Dzięki niej wpłynęło już 96 wniosków od mieszkańców.

W czerwcu gmina w przetargu wyłoni firmę, która zajmie się usuwaniem azbestu. Zniknie ok. 7.107 mkw. trujących toksyn.

Do programu w tym roku przystąpi też miasto Zielona Góra. - Firma zewnętrzna na nasze zlecenie opracowała program usunięcia azbestu z terenu miasta - wyjaśnia Marek Starosta z biura prezydenta miasta. - W czerwcu zostanie przedstawiony na radzie miasta. Po jego przyjęciu będzie realizowany w drugiej połowie roku. 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom