Oto mieszkanie, o jakim marzy typowy Polak. Też chcesz takie mieć? Jak nasze gusta zmieniła pandemia?

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Jeśli chodzi o wystrój wnętrz, moda zmienia się często, ale gdy chodzi o najważniejsze cechy wymarzonego mieszkania, gusta Polaków nie zmieniły się od lat.
Jeśli chodzi o wystrój wnętrz, moda zmienia się często, ale gdy chodzi o najważniejsze cechy wymarzonego mieszkania, gusta Polaków nie zmieniły się od lat. 123RF.com/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Lokalizacja, cena, wygoda... Szukając mieszkania, wszyscy marzymy o bardzo podobnych rzeczach. Firma Nexity sprawdziła, jak wygląda wymarzone mieszkanie przeciętnego Kowalskiego. Co ciekawe, pandemia zmieniła nasze gusta, a dogodne położenie jest dziś mniej istotne niż niska cena nieruchomości.

Mieszkanie marzeń przeciętnego Kowalskiego

Nowe mieszkanie trzypokojowe z balkonem lub tarasem, niedrogie, ale zarazem położone w centrum miasta, z dobrym dostępem do komunikacji miejskiej i otoczone zielenią – oto wymarzone mieszkanie typowego Polaka według badania Nexity. Takie lokum oczywiście nie istnieje, bo duża nieruchomość w ścisłym centrum nigdy nie będzie tania. Co więc robimy, gdy trzeba skonfrontować marzenia z rzeczywistością?

Okazuje się, że ostatecznie zawsze wygrywa... cena. Jako kluczowy czynnik przy wyborze mieszkania wskazuje ją dziś aż 90 proc. badanych. Dopiero w drugiej kolejności zwracamy uwagę na lokalizację (85 proc. badanych), a jeszcze później – na metraż lub liczbę pokoi (78 proc.).

To dość zaskakujące dane – do tej pory powszechnie uważano, że najważniejsza jest lokalizacja. Potwierdzają to zresztą liczby. Badanie ARC Rynek i Opinia wykonane na zlecenie Nexity wykazało, że w ciągu ostatniej dekady wybieraliśmy mieszkania, kierując się niemal na równi ich położeniem (89 proc.) oraz ceną (88 proc.), z minimalną przewagą lokalizacji. Zmiana preferencji Polaków to zapewne skutek stale rosnących cen mieszkań.

Inne aspekty, na które zwracamy uwagę przy zakupie mieszkania, to:

  • zieleń w pobliżu (48 proc. badanych),
  • sklepy i galerie handlowe w okolicy (41 proc.),
  • bliskość miejsca pracy (41 proc.),
  • szkoły i przedszkola w okolicy (33 proc.).

Myślimy ekologicznie, ale i pandemicznie

Jak się okazuje, przez 10 lat zaszły także inne zmiany w mieszkaniowych preferencjach Polaków. Przy wyborze nieruchomości coraz częściej zwracamy uwagę na ekologię (35 proc. badanych), szukając m.in. odpowiedniego systemu grzewczego w budynku czy ładowarek do samochodów elektrycznych. Rośnie także znaczenie innowacyjnych technologii (43 proc.), przez co można rozumieć rozwiązania takie jak np. bramy otwierane aplikacją, windy sterowane głosem czy inteligentne systemy zarządzania energią w budynku.

Nasze gusta mieszkaniowe zmienia też pandemia. Niemal 9 na 10 ankietowanych potrzebuje balkonu lub tarasu, co przed pandemią nie było aż tak pożądane. Z kolei 64 proc. ankietowanych za plus mieszkania uznaje możliwość wydzielenia przestrzeni do pracy zdalnej.

– Obecnie notujemy większe zainteresowanie mieszkaniami z ogródkiem – mówi Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w ROBYG SA. – Klienci pytają też częściej o mieszkania z balkonami i tarasami (…).

Co ciekawe, na wybór mieszkania wpływa również płeć kupującego. Jak wykazało badanie Otodom oraz SWPS Innowacje, panie zwracają większą uwagę m.in. na nasłonecznienie lokum oraz to, czy jest przy nim ogródek. Z kolei dla panów częściej istotne są kwestie takie jak m.in. rozwiązania smart home oraz to, kto mieszka po sąsiedzku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

echodnia.eu Targi Dom, Ogród i Ty w Targach Kielce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom