Umowa sprzedaży nieruchomości – wzór i najważniejsze informacje. Co musisz wiedzieć, zanim kupisz albo sprzedasz?

Umowa sprzedaży nieruchomości to ważny dokument, który powinien być sporządzony ze szczególną starannością. Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem?
  • Umowa sprzedaży nieruchomości - jak podpisać

    Umowa sprzedaży nieruchomości musi mieć formę aktu notarialnego – w przeciwnym razie jest nieważna.

    PAWEŁ RELIKOWSKI

Kupno mieszkania, domu czy działki to jedna z ważniejszych życiowych decyzji. Przed wydaniem dużej sumy pieniędzy warto się zatem upewnić, że umowa sprzedaży nieruchomości sporządzona została poprawnie i chroni nasze interesy. Co powinno się w niej znaleźć i jak ją zawrzeć, aby transakcja przebiegła bezproblemowo?

Umowa sprzedaży nieruchomości – jakie dokumenty?

Zarówno sprzedaż, jak i kupno nieruchomości wiąże się każdorazowo z podpisaniem umowy w formie aktu notarialnego. Jeśli umowa sprzedaży nieruchomości zostanie zawarta w jakiejkolwiek innej formie, w świetle prawa będzie ona nieważna. W celu dokonania transakcji strony umowy powinny więc udać się do notariusza z kompletem wymaganych dokumentów. Są to:

  • dowód osobisty,
  • odpis z księgi wieczystej nieruchomości,
  • tytuł prawny nabycia nieruchomości przez jej właściciela,
  • inne dokumenty wskazane przez notariusza.

Pobierz: Umowa sprzedaży nieruchomości wraz z ustanowieniem hipoteki – wzór

Na osobne wyjaśnienie zasługuje tytuł prawny nabycia nieruchomości przez jej właściciela. Zależnie od sposobu nabycia nieruchomości będzie to akt notarialny umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub ustanowienia odrębnej własności lokalu albo dokument poświadczający otrzymanie nieruchomości w spadku.

Pełna lista dokumentów zależy od konkretnego przypadku, warto zatem najpierw skonsultować się z notariuszem w celu jej ustalenia. Jeśli chodzi o wzór umowy sprzedaży nieruchomości, strony umowy mogą przynieść taki dokument (zostanie on następnie dokładnie sprawdzony w kancelarii) lub może on zostać sporządzony przez notariusza.

Umowa sprzedaży nieruchomości – co powinna zawierać?

Do elementów niezbędnych w umowie sprzedaży należą przede wszystkim dane stron – kupującego i sprzedającego. W dokumencie podaje się:

  • imiona i nazwiska,
  • serię i numer dowodu osobistego,
  • imiona rodziców,
  • adresy zamieszkania,
  • numery NIP (jeśli dotyczy).

W przypadku osób prawnych trzeba dodatkowo podać dane firmy: nazwę, siedzibę oraz organ prowadzący rejestr wraz z jego numerem.

Kolejnym kluczowym elementem jest dokładne określenie przedmiotu umowy. Umowa sprzedaży nieruchomości musi zawierać m.in. jej adres, powierzchnię, numer księgi wieczystej oraz dane z ewidencji gruntów, budynków lub lokali. W umowie powinna się też znaleźć dokładnie określona cena sprzedaży. Brak któregokolwiek z tych elementów skutkuje nieważnością umowy.

Przeczytaj: Umowa najmu mieszkania a RODO – co się zmieni?

Do elementów, których prawo nie wymaga, ale które warto umieścić w akcie notarialnym, należą termin wydania przedmiotu umowy oraz termin i forma płatności. Z reguły umowa zawiera zapis, zgodnie z którym data wydania nieruchomości zależy od daty uiszczenia płatności. Umowa powinna też określać, jakie koszty ponosi kupujący, a jakie sprzedający. Jeżeli podpisanie umowy sprzedaży stanowi wykonanie wzajemnych zobowiązań wynikających z umowy przedwstępnej, taka informacja również powinna znaleźć się w akcie notarialnym.

Jak zawrzeć umowę sprzedaży nieruchomości?

Gdy niezbędne dokumenty zostaną już zgromadzone, samo podpisanie umowy przebiega prosto i bez zbędnych formalności. Po otrzymaniu kompletu wymaganych informacji notariusz sporządzi umowę, a następnie przedstawi ją obu stronom do akceptacji. W przypadku gdy strony dostarczyły swój wzór umowy, notariusz sprawdza go i również przedstawia dokument do akceptacji.

Jeżeli sprzedający i kupujący nie mają zastrzeżeń, następuje odczytanie dokumentu w obecności stron. Następnie zarówno strony, jak i notariusz parafują każdą stronę umowy, a następnie podpisują się na końcu. Akt notarialny uzyskuje tym samym ważność. Ostatnią formalnością jest przekazanie kopii dokumentu każdej ze stron – oryginał zostaje zawsze u notariusza. Prawnik wyśle też odpisy do odpowiedniego sądu i innych urzędów.

Zobacz też: Kupujesz dom albo mieszkanie? Zwróć uwagę na czystość gruntu

Za wykonanie wszystkich opisanych powyżej czynności notariuszowi przysługuje wynagrodzenie. Koszty opłat notarialnych z reguły ponosi kupujący. Zapłaci on również za odpisy aktu notarialnego oraz weźmie na siebie podatek od czynności cywilnoprawnych i opłaty sądowe.

Warto wspomnieć, że w celu zawarcia umowy sprzedaży strony mogą skorzystać z usług dowolnego notariusza. Nie musi on znajdować się w tej samej miejscowości co sprzedawana nieruchomość ani nawet w tym samym województwie – umowa sprzedaży mieszkania w Warszawie może bez problemu zostać zawarta w Krakowie, Opolu czy Gdyni. Taką samą swobodę mają właściciele sprzedający domy, działki, lokale użytkowe czy dowolną inną nieruchomość.

Autor: Przemysław Zańko
0komentarzy