Sprzedaż mieszkania lub domu: grunt to dobry opis nieruchomości

Chcąc szybko sprzedać mieszkanie, musimy zadbać o wyróżniający się opis nieruchomości. Radzimy, na co zwrócić największą uwagę, gdy chcemy przedstawić nieruchomość na sprzedaż.
  • Dom na sprzedaż

    Czas potrzebny na sprzedanie nieruchomości w dużym stopniu zależy od opisu domu lub mieszkania. Warto skupić się na plusach nieruchomości, ale nie zapominajmy o szczerości w opisie.

    mk

Zachęcenie potencjalnego klienta do kontaktu w sprawie ogłoszenia sprzedaży mieszkania wymaga poświęcenia nieco czasu na odpowiedni opis naszej oferty nieruchomości.

Warto przeczytać: Wycena domu lub mieszkania – jak ją zrobić 

Według pierwszej teorii ogłoszenie powinno mieć jak najmniej szczegółowych informacji. Taki zabieg może zwiększyć liczbę telefonów lub maili od osób zainteresowanych ofertą sprzedaży. Jednak większość z nich zadzwoni, by uszczegółowić ofertę, dowiedzieć się o rzeczy, które zostały w opisie pominięte lub zostały przedstawione z małą dokładnością. Efektem krótkiego, a co za tym idzie, mało precyzyjnego opisu mogą być liczne, ale mało konkretne zapytania, z rzadka zakończone chęcią oględzin oferty.

Więcej zwolenników ma inna metoda – tworzenia dokładnych opisów nieruchomości. Działające w sieci serwisy ogłoszeniowe (np. gratka.pl/nieruchomosci) oraz agencje nieruchomości wymuszają na sprzedających (ew. agentach nieruchomości) obowiązkowy katalog informacji – najbardziej istotnych z punktu widzenia klientów chcących kupić mieszkanie. Do podstawowych informacji należą: cena, metraż, piętro, liczba pokoi. Jednak systemy do zgłaszania ofert sprzedaży przypominają też m.in. o: pomieszczeniach przynależnych, rodzaju własności czy też wysokości czynszu.

Sprzedaż nieruchomości - gratka.pl

Zobacz również: Jak szybko sprzedać używane mieszkanie. Poradnik 

Poza najbardziej elementarnymi elementami zapisu pozostaje zwykle możliwość samodzielnego opisu nieruchomości. Jak najlepiej wykorzystać taką możliwość i uniknąć błędów w opisie nieruchomości?

1. Chwytliwy nagłówek opisu

Zamiast rozpoczynać od razu od opisu nieruchomości warto zastanowić się, co tak naprawdę wyróżnia ofertę i może już na początku przyciągnąć uwagę klientów. Może to być atrakcyjna cena, wyjątkowa lokalizacja, ale również fakt, że w mieszkaniu pozostaje wyposażenie, właściciel posiada aż dwa miejsca parkingowe albo ogródek. Dzięki temu już na początku można zyskać przewagę nad konkurencyjnymi oferentami, którzy opisy swoich nieruchomości ograniczają do suchych faktów.

2. Nie warto koloryzować

Opis powinien w sposób rzetelny przedstawiać standard mieszkania, jego parametry oraz wszystkie szczegóły istotne z punktu widzenia ceny, jaką chcemy uzyskać. Próby naciągania rzeczywistości z pewnością wyjdą na jaw. Błędem popełnianym przy opisie jest przejaskrawianie różnych faktów – w takiej sytuacji nawet opis mieszkania do remontu sprawia wrażenie zupełnie innego stanu niż ten, w którym się znajduje. Nie warto. Lepiej przedstawić uczciwie fakty niż wyzwalać u klientów nadmierne oczekiwania względem oferty.

3. Zrozumiały język i proste zdania

Ograniczona liczba znaków opisu powoduje, że ogłoszenia pełne są skrótów oraz lakonicznych określeń znanych jedynie wąskim grupom specjalistów z branży. Opis marketingowy oferty nie służy do określania specyfikacji technicznych nieruchomości, ale ma być zachętą do kontaktu i ew. omówienia szczegółów podczas oględzin nieruchomości. Należy też unikać wszelkiego rodzaju trywialnych określeń niewiele wnoszących do przekazu oraz infantylnych określeń typu: mieszkanko, śliczny itp.

4. Odpowiedni przekaz dla grupy docelowej

Wystawiając mieszkania na sprzedaż należy odpowiedzieć sobie na pytanie, do jakiej kogo adresujemy ofertę. Należy skupić się na podkreślaniu cech istotnych z punktu widzenia potencjalnego klienta. Jeśli jest to idealny produkt dla rodziny z dziećmi ogłoszenie powinno nawiązywać również do udogodnień w budynku albo wokół niego (schowek na wózki, dobrze wyposażony plac zabaw, odległość do szkoły, przychodni). Jeśli zaś mieszkanie może być przeznaczone np. na biuro należy też o tym koniecznie wspomnieć – nie każda oferta ma taki potencjał.

5. Podkreślenie wyjątkowych detali mieszkania na sprzedaż

Każda nieruchomość ma różnego rodzaju atuty, które wyróżniają ją spośród innych ofert na rynku. Czasem może to być ciekawa forma architektoniczna, nietypowa wysokość pomieszczeń, oryginalne rozwiązania aranżacyjne. Warto zasygnalizować to w opisie. W efekcie zapadnie on w pamięci osobom czytającym ogłoszenie, którzy od tej chwili będą kojarzyć daną nieruchomość z zawartą w opisie ciekawostką.

6. Unikanie powtórzeń w ogłoszeniu

Ogłaszając ofertę w portalach ogłoszeniowych część najważniejszych informacji generowanych jest w metryce oferty i nie należy powtarzać ich w opisie nieruchomości. Jednak w tym miejscu można rozszerzyć zawarte w formularzu informacje. Być może warto uszczegółowić informację o rozkładzie mieszkania, ekspozycji okien, czy innych istotnych detalach.

Co najczęściej zamieszczane jest w opisie nieruchomości

Na 22 tysiącach ofert Agencja nieruchomości Metrohouse prześledziła określenia (przymiotniki) najczęściej występujące w opisach ofert. W 19% ofert pojawia się przymiotnik „dobry" m.in. jako charakterystyka opisu lokalizacji, ceny lub rozkładu. Odpowiednio w 16% i 15% ofert opis miał przymiotniki: „cichy" lub „spokojny" (często pojawiające się razem w ofercie) – to odnośnie lokalizacji czy okolicy. Bardzo popularnym określeniem używanym przy opisie ofert jest słowo „przestronny" ,który występuje w 14% analizowanych ogłoszeń. Do opisów ofert nie przenikają na razie określenia używane w języku potocznym. Przykładowo przymiotnik „fajny" znalazł się jedynie w 44 przypadkach. 

Najczęściej używane określenia w opisach nieruchomości wystawionych na sprzeadaż


Autor: redakcja.regiodom
Współpraca: Metrohouse & Partnerzy S.A.
1komentarzy