Eksmisja na bruk lub do przytuliska

Tagi:
Od dziś można eksmitować na bruk. Zmian jest więcej, ale brakuje przepisów wykonawczych.
  • Eksmisja

    Strefabiznesu.pl

We Włocławku kilkaset osób z wyrokami eksmisyjnymi od lat czeka. Większość z nich ma prawo do lokalu socjalnego, a tymi miasto dysponuje jedynie w minimalnym stopniu. – To zaledwie kilka lub kilkanaście pomieszczeń w skali roku – mówi Monika Budzeniusz, rzecznik prezydenta Włocławka.

Uchwalone w sierpniu przez Sejm zmiany w ustawie o ochronie praw lokatorów oraz zmiany kodeksu postępowania cywilnego, które obowiązują od dzisiaj (16 listopada) pozwalają na eksmisję bez zapewnienia pomieszczenia zastępczego.

Eksmisje po bydgosku: pakuj się i wyprowadzaj

Jeżeli w wyroku eksmisyjnym sąd nie przyzna prawa do lokalu socjalnego, dłużnik stanie się osobą bezdomną. Komornik ma wówczas obowiązek wystąpienia do gminy o wskazanie tymczasowego pomieszczenia. – Wskazanie takowego oznacza, że musimy wykonać eksmisję - wyjaśnia Robert Damski, rzecznik prasowy Rady Izby Komorniczej w Gdańsku. – Ale czas przebywania dłużnika w takim tymczasowym pomieszczeniu może wynieść maksymalnie od jednego do sześciu miesięcy.

To istotna zmiana. Dotychczas, jeżeli tymczasowego pomieszczenia nie było – komornik wstrzymywał eksmisję. Teraz, jeżeli gmina nie udostępni tymczasowego pomieszczenia, może wskazać noclegownię, schronisko lub inną placówkę zapewniającą miejsca noclegowe. Pobyt w noclegowni możliwy jest od godz. 16 zimą, czy 18 w okresie letnim do 8 rano.

Z grupy osób, wobec których trzeba wykonywać eksmisje, nie zostały wyłączone ani kobiety w ciąży, ani małoletni, ani niepełnosprawni i ich opiekunowie czy obłożnie chorzy. Eksmisja może odbyć się również w okresie zimowym.

– Zabrakło racjonalnego podejścia ustawodawcy do problemu eksmisji i poszanowania godności ludzkiej. Obawiam się, że znowu skutki źle stanowionego prawa spadną na komorników, którzy je tylko wykonują – ocenia Robert Damski.

Eksmisje w Grudziądzu coraz skuteczniejsze

Przypomnijmy: W Bydgoszczy sąd wydał 888 wyroków eksmisyjnych do mieszkań socjalnych. W mieście jest 145 rodzin, które dostały nakaz eksmisji i mogą trafić na ulicę, bo nie mają prawa do lokalu zastępczego. Około 1,4 tys. lokatorów, którzy mieszkają w lokalach komunalnych i socjalnych w Toruniu, ma wyroki eksmisji. Na bruk może trafić 247 osób. Widmo bruku dotyczy 360 rodzin z Włocławka, 330 z Inowrocławia i około 200 z Grudziądza.

Autor: redakcja.regiodom
Współpraca: Barbara Szmejter
9komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (9)

Zgadzam się z tym, ale...
Według mnie na bruk powinno się wywalać ludzi pijących alkohol, lub też świadomie nie chcących płacić.
Mało tego, wśród chorych też jest pewien odsetek cwaniaków, więc jeżeli stwierdzono by iż lokator ma rentę i nie płaci tylko dlatego bo wie iż nie zostanie wrzucony na bruk, w takim wypadku powinni zbudować domy Opieki Społecznej, gdzie w 1 pokoju na 20 metrach żyją 4 osoby.
Jednak zdarza się też, że ludzi po prostu nie stać na opłacanie czynszu, u mnie komunalny lokal o powierzchni 50 metrów a czynsz 859zł miesięcznie!!
Choruję na cukrzycę, kupuję insulinę, z czego Lantus to 100% odpłatność, leki przeciwdepresyjne Velafax XL75 i tu też to samo, więc nie ma co się dziwić, że mam trudności z opłacaniem czynszu.
Pijaków i cwaniaków na bruk bezwzględnie, ale ludzi chorych czy wielodzietne rodziny nie!
Białostoczanin, 16.11.2011, 11:57
1. Zapomina się w naszym społeczeństwie, że alkoholizm to też choroba. Więc po stwierdzeniu przez lekarza choroby i niepoddaniu się leczeniu przez osobę - wówczas dopuszczałbym taką ewentualność.
2. Cytuję "u mnie komunalny lokal o powierzchni 50 metrów a czynsz 859zł miesięcznie!!". Tak jak z zakupem samochodu - kupujemy taki, jaki będziemy w stanie utrzymać, tak samo powinno być z mieszkaniem. Cóż z tego, że mamy sentyment, że dotychczas tyle "włożyliśmy" w nie pieniędzy, skoro przy danych zarobkach, nie stać nas na nie. Czyli: nie znam Pana sytuacji materialnej/rodzinnej (może mieszka tam 4 lub więcej osób) etc. lub stanu mieszkania (standard/położenie itp.) lecz przy tak wysokim czynszu może należałoby po prostu zmienić mieszkanie. To przede wszystkim należałoby ułatwić/umożliwić – takie zamiany mieszkań.
Kamil, 16.11.2011, 13:39
Nie zgadzam się z Ustawodawcą, Nie zgadzam się z poglądami większości Obywateli. Uważam, że w tak bolesnej sprawie jak egzekucja na mieszkaniu, a w ogóle - w egzekucjach długów, nasze społeczeństwo, i w konsekwencji władza wykazuje piramidalny brak kultury i ucywilizowania. Bo właśnie sposób traktowania dłużników świadczy o poziomie cywilizacji. W Polsce niestety obowiązuje takie prawo i zwyczaje, jak za Hammurabiego. Z błahego powodu, nic tylko eksmitować, konfiskować i zabijać. Ludzie, gdzie my żyjemy? Czy to poselskie stado baranów nie potrafi sobie wyobrazić sytuacji, w jakiej znajdują się eksmitowani mieszkańcy. Czy zatracili uczucia empatii lub choćby zwykłego zrozumienia sytuacji. Czy nie rozumieją, że zezwalając na masowe eksmisje za jakieś tam zaległości, spychają problem na inne służby - socjalne, porządkowe, medyczne lub też inne organizacje ? Przecież nie jest to uczciwe rozwiązanie, a zamiatanie śmieci pod dywan. Każda z eksmitowanych rodzin, czy osób to indywidualny przypadek. Zuchwałych zarozumialców wśród nich mało. Zdecydowana większość to ludzie - powtarzam - OSOBY LUDZKIE- zasługujące na szacunek, wysłuchanie i pomoc. Mające prawa obywatelskie i ludzkie, gwarantowane przez Konstytucję i prawo międzynarodowe.
A tymczasem, zamiast otrzymać bezpłatną pomoc psychologiczną i doradztwo - a nawet obronę prawną - są tych podstawowych przywilejów pozbawiane. Nikt w tym kraju nie pomyślał, że Kodeks postępowania cywilnego stoi w sprzeczności z zapisami konstytucyjnymi. Wszyscy zgadzają się na specjalne uprzywilejowanie osób niepełnosprawnych, nawet kosztem reszty społeczeństwa. Dotyczy to osób niesprawnych fizycznie i umysłowo. Czasami zawodowo. Nikt natomiast nie chce dać praw niepełnosprawnym finansowo. To jest zdumiewające, albowiem najczęściej jest to niesprawność przejściowa i ustępująca przy zastosowaniu odpowiednich terapii. Egzekucja zaś nie jest zaliczana do tych metod. Jest zemstą i kpiną z człowieczeństwa. Zrozumcie to drodzy polscy Obywatele.
P.R.L., 16.11.2011, 14:52
najbar dziej ohydne jest to,że większość eksmisji następuję na wniosek spółdzielni mieszkaniowych. Ludzi nie stać na czynsz, bo w czynszu muszą utrzymywać hordę pracowników ,prezesów,którzy zarabiaja niezle pieniądze. Proponuje wywalić na bruk wszystkie spóldzielnie mieszkaniowe ,zastapić je wspólnotami mieszkaniowymi,gdzie czynsz jest niższy,a jak ktoś nie może w danym miesiącu zapłaci to sobie odrobi sprzataniem klatki schodowej,posesji,,koszeniem trawników odsnieżaniem ,pracami konserwatorskimi etc.etc.Koniec z dominacją prezesów,darmozjadów i innych urzedników.
Tomorrow, 16.11.2011, 17:59
W mojej kamienicy mieszkają 2 rodziny bez żadnego prawa do lokali oczywiście, od kilku lat nie płacą ani za czynsz, ani za wodę, ani za wywóz śmieci ale stać ich na samochody, wódkę , papierosy,wielkie telewizory. Prądu elektrownia też nie wyłącza bo na to mają pieniądze. Niszczą co się da,plują gdzie się da, śmiecą gdzie się da na mojej posesji ,mojej k...własności, w moim domu !!! .
właściciel bez praw, 16.11.2011, 19:15
Zgadzam się z Tobą w 100%,bo w kamienicy w której mam własnościowe mieszkanie,też są tacy lokatorzy.Dlatego cieszę się,że nareszcie/ mam przynajmniej taką nadzieję/wezmą się za tych cwaniaczków i wyrzucą na zbity pysk.
xxxxxxx, 16.11.2011, 20:52
Tak to prawda nie placo za nic i nieszanuja ,nieboja sie nikogo ,bo sie nalezy uwazaja.My tez z takimi mieszkamy niech w koncu zrobia porzadekz patologia bo uczciwy to placi albo zamienia na mniejsze,Bardzo dobra ustawa.
walach, 17.11.2011, 07:37
Nareszcie ktoś pomyślał o ochronie właścicieli nieruchomości. Do tej pory człowiek bał się cokolwiek zrobić, bo i tak wyrok sądu nakazywał zwykle eksmisję do lokalu socjalnego,a takiego w mieście zwykle nie ma. Latami człowiek utrzymuje tych, którzy chleją, nie płaca, dewastują i śmieją się z nas, że i tak nic im nie zrobimy. I mieli rację. teraz, mam nadzieję, będzie inaczej. Może jednak dodatkowo ktoś coś zrobi z tym, by ryczałt przyznanego dodatku mieszkaniowego trafiał również na konto właściciela, a nie do rąk lokatora, który po drodze przechla wszystko, a potem nie ma z czego zapłacić. Gdzie tu logika??????????????? Mam nadzieję, że już przestaniemy utrzymywać tych pasożytów. Niech zaczną wreszcie trochę się bać, może wezmą się za płacenie. Jak dotąd nie mogłam się nadziwić, skąd tacy ludzie mają tyle pieniędzy. Troje e dorosłych w domu, nikt nie pracuje, wszyscy palą i piją. na to przecież trzeba mieć sporo pieniędzy! A 10zł na czynsz nie mają!!! TAK! Tyle mieli do dopłaty w ramach dodatku mieszkaniowego. WSTYD! Zróbcie wreszcie większy krok na przód, bo mamy dość utrzymywania za was takiej bandy!
Michalak, 17.11.2011, 19:18