To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

Niezwykła, eksperymentalna budowa w Podzamczu Chęcińskim jest coraz bliżej ukończenia. Najpierw, już jesienią tego roku zamieszkają tu naukowcy. Cena – tylko 2 tysiące złotych za metr.
  • To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

    Południową stronę dachu pokryły solary. Przed domem fundament oczka wodnego. Budowę prezentuje Ludomir Duda.

    Łukasz Zarzycki
  • To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

    Ilość kabli w przedpokoju może przerażać, ale tutaj każdy układ jest oddzielnie opomiarowany, to laboratorium – tłumaczy Ludomir Duda.

    Łukasz Zarzycki
  • To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

    - Zależało mi by pokoje dzieci były duże - mają po 16 m kw. – dodaje Duda.

    Łukasz Zarzycki
  • To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

    Wyjście na taras z sypialni rodziców i pralni. Na elewacji położono tynk przypominający fakturą drewno.

    Łukasz Zarzycki
  • To będzie najtańszy w utrzymaniu dom w Polsce! Zobacz jak wygląda chwilę przed ukończeniem (ZDJĘCIA)

    Wiele urządzeń już zamontowano.

    Łukasz Zarzycki

- Sam chciałbym tu mieszkać – mówi z dumą Ludomir Duda, autor koncepcji domu pasywnego, który powstaje w Podzamczu Chęcińskim koło Kielc. To pierwszy budynek wznoszony w nowej technologii: ma być samowystarczalny jeśli chodzi o produkcję ciepła i prądu, ma także odzyskiwać wodę.
- Jesteśmy na etapie stanu surowego zamkniętego, w 80 procentach gotowe są wszystkie instalacje – mówi Duda. – Ja patrząc na to, co powstaje najbardziej dumny jestem z faktu, że ten dom jest tak funkcjonalny.

Zobacz też: Spalił dom próbując zabić pająka (WIDEO) 

Dom jak laboratorium

To ważne, bo co prawda eksperymentalny budynek ma pokazać, że wszystkie założenia techniczne się sprawdzają i jest to laboratorium, jednak w przyszłości ma być domem dla typowej 4-osobowej rodziny.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

- Dlatego zaprojektowaliśmy go tak, by jak najlepiej jej służył. Na 136 metrach znalazł się 50 metrowy salon z częścią kuchenną, gabinet i łazienka a na piętrze dwie duże sypialnie dla dzieci i trzecia dla rodziców. Przy łazience obok sypialni znajduje się pralnia sąsiadująca z tarasem. To bardzo wygodne, bo pranie można wywiesić na słońce. To także oszczędza energię – dodaje Duda.

Zobacz też: Mieszka w domu po seryjnym mordercy. W piwnicy była sala tortur 

Własne źródła energii i zielony dach na domu 

Główna zaletą tego domu mają być niskie koszty eksploatacji: podstawowym źródłem energii są kolektory hybrydowe i niewielka turbina wiatrowa, ciepło odzyskiwane będzie w czasie chłodzenia ogniw fotowoltaicznych. Dom będzie produkować prąd i to w ilościach znacznie przekraczających zapotrzebowanie domowników, nadwyżka będzie odsprzedawana. Pod domem znajduje się 15 sond ciepła a solary położono na południowej stronie dachu. Część północna będzie zielona. W miesiącach, kiedy słońca jest mało solary zastąpi kominek z płaszczem wodnym. – Wystarczy w nim napalić raz na 4–5 dni – dodaje Ludomir Duda. - Dom jest bardzo szczelny.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Już teraz przed domem widać zarys sporego oczka wodnego, które doświetli elewację. - Obecność wody to także wynik badań mówiących o tym, w jakim otoczeniu człowiek dobrze się czuje – wyjaśnia Duda. – Potrzebujemy zieleni i na działce wokół domu będzie jej dużo, lubimy też sąsiedztwo wody.

Naukowcy pierwszymi mieszkańcami 

Odbiór techniczny budynku rozpocznie się pod koniec sierpnia i jesienią wprowadzą się do niego naukowcy z Politechniki Świętokrzyskiej, którzy będą prowadzić badania. Osoby zainteresowane budową podobnych domów będą mogły go zwiedzać, by samemu przekonać się o zaletach i wadach nowoczesnych technologii.

Zobacz też: Mieszkanie za seks i inne przysługi czyli student szuka mieszkania 

Cena metra kwadratowego domu pasywnego ma wynosić 2 tysiące złotych, jednak budowa tego w Podzamczu jest znacznie droższa, całość kosztuje 1,2 miliona złotych. Część tej kwoty to wydatki na aparaturę pomiarową. Czy przy seryjnej produkcji uda się zejść do owych 2 tysięcy złotych? Ludomir Duda twierdzi, że tak.

Autor: Lidia Cichocka
48komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (48)

Komentarz został usunięty.
chyba zakładając że mam działkę po babci z przypadkowo wykonanymi odwietrami pod instalację gruntową - to możliwe :)
<OO>, 01.08.2014, 15:59
I po co ta napinka? Właśnie się wprowadziłem do swojego domku. Podstawa 96m2, do tego użytkowe poddasze (po odliczeniu skosów, 80m2).Kominek z płaszczem wodnym, ogrzewanie podłogowe, solary z dofinasowaniem gminy. Szkielet skandynawski, ściany 15 cm wełny, dach 12 cm + folia Rebond (odpowiada 15 cm), okna z potrójnymi szybami. Koszt wszystkiego ok.150 tys., do tego 1h działka ze starym domem, w miejsce którego postawiłem swój - 25 tys. Nie ruszyłem palcem przy budowie, wszystko lokalni majstrowie... Drogo?
Creed, 03.08.2014, 21:47
Sam mam 96m2 domu parterowego na lekkiej płycie fundamentowej na styropianie. Na tym postawione 3 metrowe ściany. Dach to dwuspadówka z sufitem z desek i na tym pól metra wełny mineralnej.
Prosta robota dla jednej osoby z 2 lewymi rękoma lub dziewczynki......
Serio to zbudowałem rok temu w lecie z 15 letnim synem
gość, 04.08.2014, 13:00
To grubo pojechałeś i słusznie, bo tam są największe straty.... btw. Moi majstrowie stawiali konstrukcję w 3 tygodnie. Prace wewnętrzne to kolejne 2,5 miesiąca. Został do wykonania taras oraz drewniane okładziny zewnętrzne. Wyrobią się w kilka-kilkanaście dni.
Creed, 04.08.2014, 17:24
Zapomniałeś o czwartej metrowej ścianie. To dom dla smerfów?
DJ, 10.08.2014, 11:26
To zalisz sie czy chwalisz? Czy zbudowac najtaniej to powod do dumy?To tak jak kupic Bentleya i zalozyc mu gaz.
edos, 04.08.2014, 16:29
Jaki Bentley, jaki gaz, jaki żal? Wybuduj się, chłopcze, pochwal się lub pożal, to wtedy pogadamy. A na razie udaj się w podskokach tam, gdzie wiesz.
Creed, 04.08.2014, 17:19
Bentley na gazie nie będzie jeździł? Czegoś nie rozumiem - a może to wstyd na gazie a na ropie czy benzynie to szlachta??? Załóż gaz do bentleya (jak będziesz go miał) - to zobaczysz jaka to jest inwestycja koleżko a potem podśmiechuj się z innych co mają na czym czapkę nosić
RAMIĘ WYCIERACZKI, 06.08.2014, 16:13
Jak wyżej, poproszę o namiary na majstrów bo sama chciałabym się budować ale o kompetentną ekipę ciężko....
alex, 07.08.2014, 14:30
ogrzewanie podlogowe zabiera tobie cala twoja energie zycia.Bardzo glupio ze w podlodze,blad zrobiles.Ludzie nieswiadomi podstawowych spraw b.waznych
misia, 08.08.2014, 11:27
Pokaż fotki lub wklej linka tylko ze swoim na pewno prowizorycznym czymś
John, 08.08.2014, 11:31
Dach 15 cm wełny - czyli wymagania minimum dla normy z 1992 roku - powodzenia. Dobrze że masz stodołę po babci i w siano się żucisz z rodziną w siarczyste mrozy.
www, 08.08.2014, 21:22
Ty nie masz 15 cm wełny ty masz 12 cm wełny w poddaszu a dodatkowe 3 czm uroiłeś sobie z 0,2 mm paroizolacji ( doradcy sprzedawcy). Okręć się tą folią i wyjdź w zimie do sklepu . Będzie jak gruba puchowa kurtałka.
www, 08.08.2014, 21:29
drewniana konstrukcja to lipa, korniki już się wprowadziły? jak nie to i tak spróchnieje góra po 15 latach , drewniany strop - pracuje i skrzypi... 150 tys za to to pieniądze wywalone w błoto
Rysiek, 08.08.2014, 21:52
jesli 2 tysiace zl za metr kwadratowy to malo nawet jak na mieszkanie
2 tysiace, 03.08.2014, 17:43
Komentarz został usunięty.
2000 zl za metr przy domu pasywnym ? Polowa tego to samo ogrzewanie. Chetnie zobaczylbym wyliczenia i koszt ostateczny oscylujacy w granicach 5000 plus koszt dzialki
Wito, 01.08.2014, 23:08
2000 zl za metr przy domu pasywnym ? Polowa tego to samo ogrzewanie. Chetnie zobaczylbym wyliczenia i koszt ostateczny oscylujacy w granicach 5000 plus koszt dzialki
Wito, 01.08.2014, 23:09
Doliczmy jeszcze podatek nałożony na produkcję prądu.Zgodnie z POlskim prawem najpierw taką energię trzeba tak jakby sprzedać państwu a później odkupić,Nonsens,witamy w Polsce.Co od kolektorów to pozdrawiam serdecznie kogoś kto chce je zamontować.Zgodnie z tym co słyszałem na konferencji koszty inwestycji zwracają się średnio po 17-21 latach,mówię tutaj o instalacji dla zwykłego gospodarstwa domowego.Co do szczelności domu to już widzę wychodzącą wilgoć :D.
cytat:Przy łazience obok sypialni znajduje się pralnia sąsiadująca z tarasem.To bardzo wygodne, bo pranie można wywiesić na słońce.
To może tak na tarasie zamontować beczkę na pewnej wysokości?Jak trochę popada to będzie woda na prysznic.
@eds0n, 02.08.2014, 22:04
Cóż za konstruktywna krytyka. A może tak jakiś własny pomysł?
Maria Popielnik, 04.08.2014, 16:29
Stary, naprawdę nie słyszałeś o wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła? I Ty sie tu wypowiadasz?
Tepid, 03.09.2014, 12:20
że tak sobie w bezczelny sposób przytoczę ulubiony tekst Pana Wołoszańskiego (?) ... sporo plusów i sporo minusów ..... przy tych cudach techniki 2000 za m kw. mało realne ... ale warto wypróbować w praktyce przez 10 lat - w takim czasie większość mankamentów wylezie i pokażą się realne koszty utrzymania ... ze swojej strony życzę powodzenia !!!!
Roman Biały, 03.08.2014, 02:44
Dom pasywny to jeden z najgłupszych sposobów marnowania pieniędzy. Pominiemy bajeczki o 2000zł/m2 :)
"Dom jest bardzo szczelny" - do czasu. Bo uszczelki w oknach się zużyją, gaz się ulotni - ten proces dokona się maksymalnie w ciągu 5 lat - żaden producent nie daje dłuższej gwarancji. Wymiana szyb i uszczelek to 80% ceny okien - nikt tego nie zrobi - zwyczajnie sie to nie opłaca. Aby dom wyszedł bardzo "pasywnie" - wentylacja mechaniczna musi być policzona bardzo "minimalnie" - mieszkańcy szybko zapragną świeżego powietrza i zaczną otwierać okna.
Kolektory słoneczne - to ma sens w połączeniu z basenem lub miejscach gdzie występują duże rozbiory wody ciepłej. Poziom zwrotu koszu inwestycji będzie na poziomie akceptowalnym. W innym wypadku - czytaj "dla przeciętnej polskiej rodziny" bez dofinansowania ze strony państwa, to się nie zwróci.
Ogniwa fotowoltaiczne - jest to pomysł coraz bliższy opłacalności. Wiatrak jest ok - jedyną jego słabością są sprawy akustyczne.
Generalnie - warto budować domy energooszczędne - nie opłaca sie budować domów pasywnych. Poważnym problemem w wypadku jednych i drugich są ekipy budowlane które potrafią zbudować taki dom. Pasywne są trudne - godnych polecenia fachowców - prawie nie ma.
instalator, 03.08.2014, 09:53
Komentarz został usunięty.
pod domem sondy ciepła, cały dach w solarach,elektroturbina - do wytworzenia tej niby taniej energii należy doliczyć koszty tych urządzeń, wychodzi skórka za wyprawkę, dodatkowo dochodzi jeszcze koszt konserwacji
naiwna lala, 03.08.2014, 12:07
pol dachu od strony poludniowej
pol dachu, 03.08.2014, 17:39
ciekawe jaki efek dla zdrowia bedzie miło wdychanie brudów zbierajacych sie w rekupetytorach,
citizen, 03.08.2014, 15:37
rekuperator, 03.08.2014, 17:38
Chyba niezbyt wiesz na czym polega rekuperacja. Radzę poczytać i przestać pleść bzdury!
Olgierd, 08.08.2014, 09:36
Budowalbym :-)
GG, 04.08.2014, 13:58
Cóż ... Drogi w zakupie to i tani w utrzymaniu. Ile kosztował stan surowy, zamknięty? 500-600 tys zł? A pow. jaka, 80 mkw? I na czyją to kieszeń ...?? Dajcie pokój ....
Z, 04.08.2014, 14:58
Panele słoneczne na dachu , ogrzewanie geotermalne z całą instalacją kosztuje wraz z robocizną czyli wykop/wiercenie właśnie około 200 tys, a zapewne panele są po obu stronach.
GDZIE MOŻNA ZOBACZYC KOSZTORYS WYKONANIA BUDYNKU .
A OKNA 3 SZYBOWE TO KAŻDE MIN 1200 ZŁ ITP, A GDZIE PODŁOGA , TYNKI KRYCIE ITP.
pokazać kosztorys proszę !
jozek, 04.08.2014, 16:33
Ogrzewanie geotermalne na powierzchnie 120mkw z wykopem instalacją ulożeniem, uruchomieniem i gwarancją to koszt 60 tyś. Do tego wliczone jest wykonanie kompletnej instalacji podłogowej, termostaty, rozdzielacze i ogrzewanie CWU ze zebiornikiem 290l. Wiem bo mam.
Dzejs, 06.08.2014, 08:13
ale dochodzą te solary na dachu , chyba około 30 sztuk z tymi co będą na stelażu każdy solar jak ktoś już podał to ok 5 tyś sztuka czyli 150 tyś solary , no niech będzie 120 tyś solary , ogrzewanie geo.... 60 czyli 180 tys, do tego instalacja do wentylacji i odzywskiwania ciepła to no 10 tyś , bo tam coś czyli same urządzenia grzewcze i elektryka to 200 tyś. a reszta wychodzi ZERO zł.
Naprawdę chce zobaczyć kosztorys wykonawczy tego domku !
jozek, 07.08.2014, 17:11
2tysie za m2 + działka .....może i tanio ale tylko dla tych co chcą mieszkać na wsi gdzie po 18 psy dupami szczekają a wszędzie trzeba dojechać autem. dziękuje ale wolę MIASTO !!! żadnych wioch zabitych dechami
mT, 04.08.2014, 17:15
O to właśnie chodzi. Latem to może i fajnie się mieszka w takim domku ale zimą. Po stokroć wolę mieszkanie w bloku ale w mieście a nie gdzieś tam na uboczu. Płaci się swoje remontowe sprawy ale klatka umyta, chodnik odśnieżony jest ruch w interesie. Sklepy blisko, urzędy a i na zabawę jest gdzie iść. Miasto to jest to. Nie za duże bo w dużym żyć to koszmar ale takie do 150 tysięcy mieszkańców. U nas moda pojawiła się na domki jak w Holandii w tamtym wieku tylko potem był szybki powrót do miasta. Miasto to jest to inne życie. Uwielbiam swoje miasto.
Masz rację., 04.08.2014, 21:25
Ściema jakich mało. Tyle solarów z osprzętem to kuźwa 200tys bo 2 solary t sprzęt to ok 10tys. w wersji najtańszej. widzieliście ile tam jest na dachu? Elektrownia wiatrowa dla tagiego tomu to przynajmniej 50tys. a za te pieniądze bez kiwnięcia placem płace rachunki po staremu. Aha trzeba pamietac że po gwarancji sam sobie naprawiasz a to koszt w h....
Diwall, 04.08.2014, 21:26
Jakoś bardzo trudno mi uwierzyć w te 2 tys/m2 - 136 m2 x 2000 zł = 272 tys. Można za to zrobić budowlankę w stanie "deweloperskim". Cała techniczna infrastruktura budynku w wykonawstwie, to kwota pewnie również zbliżona do powyższej (pompa ciepła z 15 sondami, baterie kolektorów ze sporym buforem ciepła, elektrownia wiatrowa z całym wyposażeniem, zbiornik na wodę - ktoś kto odważnie podał taką kwotę mija się z rzeczywistością. No i najtańszy w eksploatacji nie będzie, choćby z powodu kosztów serwisowania tej infrastruktury, a także kosztów jej eksploatacji - nic nie dzieje się za darmo.
fachura, 05.08.2014, 17:22
140mkw z garażem(28mkw) przy domu ale nieogrzewanym. Bez kosztów wykonania otaczającego podwórka. Bez kosztów działki, ale z wykończeniami (kafle na podłogach w całym domu, malowania, łazienki, wyposarzenie kuchni), bez okien 3 szybowych, dom z zastosowaniem geotermalnego ogrzewania CO+CWU dwiemia niezależnymi pompami ciepła, niezależna klimatyzacja salonu, kominek bez płasszcza wodnego do rekreacyjnego palenia, bez solarów i elektrowni wiatrowej, przy wykozystaniu wszystkich możliwych chwytów oszczędnościowych i zaangarzawaniu nieodpłatnie fachowców z rodziny do wykończeń. 2000zł za metr pasywnego to nie będzie dom pasywny. Policzone same ściany i instalacja CO.
Dzejs, 06.08.2014, 08:24
Penie tak samo tanio ten dom wychodzi jak z autami nowej generacji nowy BMW i8 pali 2litry na 100km jest hybrydowy, ok Super ale koszt to jakieś 500tyś zł a auto małe nie dla rodziny.
W rezultacie taniej wyjdzie kupić dwa auto po 100tyś które też nie są tanie i na 30lat paliwa do nich.....
Tak samo pewnie jest z tym domem niby taki wystarczalny ale koszt zbudowania pewnie by pokrył koszta na kolejne 20lat. a pewnie te urządzenia tyle nie wytrzymają i będzie trzeba zakupić nowe....
Remx, 07.08.2014, 10:10
Myślę, że mój komentarz będzie zbędny, ale........... jednak napiszę kilka słów.
Zgadzam się z wieloma komentarzami wcześniejszymi.
Dom polskich naukowców. Ja bym powiedział, taki dom jaka nauka.
Oczywiście gołym okiem widać tysiące błędów i setki bzdurnych założeń. Nie wspomnę o panelach na dachu, które zakrywają okno dachowe. Masakra.
W normalnym świecie buduje się od wielu lat domy zero-energetyczne. Czy to się opłaca.
To zależy jak będziemy liczyć! Kiedy zwrócą się nakłady. Po 30,40,50 latach. Ale, w tym czasie niektóre urządzenia się popsują, niektóre trzeba będzie wymienić itd. Nie będę dalej komentował!
Dom to kilka pomieszczeń dla życia ludzi w nim zamieszkujących. Oczywiste. Dom, aby funkcjonował potrzebuje czegoś co oddziela ludzi od świata zewnętrznego: ściany, dach, okna, drzwi itp. Po co? Aby utrzymać wewnątrz mikroklimat dla mieszkańców. To główny cel. Np. 22,20 lub 18 stopni w określonych pomieszczeniach przez cały rok. Do tego odpowiednia wilgotność i jakość powietrza. Mówienie, ze dom jest bardzo szczelny to dziecinada. Oczywiście do tego wszystkiego potrzeba energii. Do ogrzewania i schładzania powietrza i wody. Wewnątrz potrzeba też energii do oświetlenia i zasilania różnych urządzeń. Tyle teorii. Zrozumie to dziecko z podstawówki. Jak to wykonać i z czego oraz przez kogo. To osobny temat. W Polsce ludzie lubią wymyślać koło od nowa. Szczególnie panowie z wieloma literkami przed nazwiskiem. Ja jestem tylko inżynierem. Domami pasjonuję się od kilkudziesięciu lat. Najtrudniej jest zrobić coś bardzo, bardzo prostego, funkcjonującego bezawaryjnie i bez obsługi przez kilkadziesiąt lat. Coś co będzie konsensusem lub jak kto woli kompromisem kosztów wytworzenia do kosztów eksploatacji. Jeżeli te dwa koszty dodamy rozłożymy na np. 50 lat to możemy mówić o sukcesie lub nie. Pod warunkiem, że określimy dokładnie do porównania mierzalne parametry np. temperatur powietrza, wody i wielu innych parametrów istotnych dla życia mieszkańców. Subiektywne odczucia zostawmy dla dzieł stworzonych przez malarzy lub innych artystów. Domy tworzą inżynierowie, rzemieślnicy i bystrzy majsterkowicze. Zauważyłem, że ci ostatni robią to najlepiej. Dlaczego nie wchodzę w szczegóły?
Szkoda czasu i energii na komentarz do tego czegoś co widać na zdjęciach!!!
absolwent podstawówki, 07.08.2014, 22:38
Milion dwieście tysięcy złotych tyle ma kosztować dom, czyli prawie 9tyś zł za metr.
Biorąc pod uwagę że trudno mówić o produkcji seryjnej domow, to jakim cudem koszt domu zostanie obniżony ponad 4 krotnie?
Czytelnik, 08.08.2014, 06:30
Nikt nie myśli jak pijany łeb ruskiego putin pozakręca kurki,o tym tutaj nikt nie wspomniał a szkoda,wrócimy do palenia w piecach!
PERESPEKTYWA, 09.08.2014, 07:20
TEN OBIEKT DOŚWIADCZALNY KOSZTUJE 1 MILION 200 TYSIĘCY ZŁOTYCH a chcą zejśc do 2000 za metr kwadratowy.
Panowie naukowcy , przy tych panelach , instalacji geotermalnej itp . nie ma na to szans. Z synem kończymy budowę JEGO domu , dore ściany , dobre docieplenie i to w północnej Polsce . i OGRZEWAJĄC DOM KOMINKIEM 12 kw przy temperaturze na zewnątrz minus 20 stopni przez około 20 tygodnie w budynku było ok 18 st C , a grzanie był na minimum , bo tylko do pracy wewnatrz, dokładając 2-3 polana będziemy miec ponad 20 stopni , i to w mróz.
A tu zobaczymy zima. ALE KOSZT DOMU STRASZNY.
jozek, 09.08.2014, 08:56
Szkoda że to jak na razie eksperyment bo zapowiada się ciekawie. Z drugiej strony trzeba doliczyć do kosztów kupno działki, chyba ze ktoś ma. Jak na razie skupiam się na mieszkaniu mam czas może w przyszłości domek postawię. Teraz kończę załatwiać kredyt w getinie na dwu pokojowe mieszkanie. Co prawda z wtórnego lecz całkiem fajne.
Michał, 10.08.2014, 11:39
nie wiem czemu wszyscy się ekscytują tym domkiem... przecież nie chodzi tutaj tak naprawdę o jakikolwiek wynik badań.... tu chodzi o danie zajęcia przez wiele długich lat naukowcom, którzy będą badali ... ale co? jak można dziesięciokrotnie obniżyć koszty budowy metra kwadratowego domu, w już zbudowanym domku??? :D ja to widzę tak.... budujemy domek z wykorzystaniem wszystkich możliwych dotacji i funduszy zewnętrznych i grantów za 1,2 mln zł... a potem całe wyposażenie opychamy po cichu odzyskując z niego milion... ooooo... tak to się da zaoszczędzić :D :D
jakitaki, 10.08.2014, 18:26
Ja myślę, że 2000 to cena za metr kwadratowy panela solarnego na dachu :-) Chyba, że gość tyle zapłacił za chate, a reszta potrzebna na osprzęt to kasaz funduszy z jakiegoś ministerstwa, dotacje z EU albo kasa z uczelni na tzw. "projekt" :-)
STraits, 11.08.2014, 17:53
Dobre! Ciekawe na jakiej podstawie takie stwierdzenia? "najtańszy w utrzymaniu". Budynki pasywne i energooszczędne projektuję od lat więc jakąś wiedzę na ten temat posiadam. Prefabrykację też już przerabiałem ze wszystkimi bólami przy wdrożeniach. Nigdy nie stwierdziłbym jednak tak pewnie jak pan Duda, że to będzie najtańszy dom w POLSCE w utrzymaniu. Ten cały osprzęt kosztuje sporo kasy, a jego utrzymanie to następne wydatki. Za 5-10 lat zastosowane rozwiązania (głownie z lat 95-05) będą już niesprawnymi starociami bez obsługi serwisu. Tani dom w eksploatacji za mln. zł! dobre!
Można to zrobić za 250 tys. i to bez zbędnej ekstrawagancji technologicznych.
Grzegorz Olesch PlugStudio.com, 19.08.2014, 20:58
jezeli budujesz od podstaw to warto samemu zostac ekspertem energooszczednych rozwiazan, duzo mozna sie dowiedziec o ogrzewaniu mieszkaniowym tu https://www.youtube.com/watch?v=bZLyGL4fm0Q&list=PLR3Avo3Y6iJC1OFE7HOPna...
michal, 03.11.2014, 17:52

Polecamy