Ustawa deweloperska: czego powinniśmy oczekiwać od dewelopera

Już prawie rok funkcjonuje tzw. ustawa deweloperska. Jej zapisy nałożyły na deweloperów szereg mniejszych lub większych obowiązków. Zgodnie ze zmianami, każdy klient powinien otrzymać prospekt informacyjny. Zobaczmy, jak to wygląda w praktyce.
  • Prospekt informacyjny

    Prospekt informacyjny jest ważny elementem oferty dewelopera. Zawiera on cenne informacje dla nowego właściciela nieruchomości. Ponadto dokument może być wymagany przez bank, który ma udzielić kredytu na zakup danej inwestycji mieszkaniowej.

    Mission Public Relations

W dokumencie nazywanym prospektem informacyjnym muszą znaleźć się podstawowe dane na temat inwestycji. Prospekt powinien zawierać pełne informacje o gruncie, na którym powstaje przedsięwzięcie, o kupowanym lokalu mieszkalnym, a także dotychczasowych dokonaniach dewelopera i zamierzonym sposobie finansowania inwestycji. Oczywiście w prospekcie informacyjnym nie może zabraknąć również takich danych, jak dokładna powierzchnia nieruchomości, cena za metr kwadratowy oraz opis standardu wykończenia lokalu. Dla klientów istotna jest również kwestia drogi dojazdowej czy miejsc postojowych.

Czy wiesz, że Ustawa deweloperska zbiera już pierwsze żniwa 

Inwestycje planowane w promieniu kilometra od naszej nieruchomości

W prospekcie zadebiutowała jeszcze jedna, istotna z punktu widzenia klientów, informacja. – Deweloperzy wysyłają do nas pisemne zapytania z prośbą o przedstawienie informacji zawartych w publicznie dostępnych dokumentach, dotyczących przewidzianych inwestycji w promieniu kilometra od przedmiotowej działki. Po zebraniu odpowiednich danych, przekazujemy je w formie wydruków i map – mówi Tadeusz Jurga, Kierownik Referatu Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz.

Bardzo ważna jest też jakość przekazywanych klientowi materiałów

– Prospekty informacyjne to nie tylko merytoryka, ale również estetyka. Każdemu klientowi przedkładamy sumiennie zebrane i przygotowane materiały ze szczegółami naszego projektu. W prospektach pokazywaliśmy otoczenie takie, jakim jest, i jakim będzie w rzeczywistości. Klient świadomy to klient zadowolony – mówi Joanna Rzelechowska z firmy Kalbud Deweloper.

Otoczenie inwestycji do tej pory było traktowane przez klientów bez należytej uwagi. Prowadziło to do sytuacji, że po jakimś czasie za balkonem, bez ich wiedzy, powstawała zajezdnia autobusowa czy też hałaśliwe centrum handlowe. Teraz klientom nie grożą już niemiłe niespodzianki.

Dzięki ustawie deweloperskiej, wiele spornych kwestii zostaje wyjaśnionych już na samym wstępie. Osoba kupująca mieszkanie lub dom może oczekiwać od niego informacji na temat planowanego otoczenia.

Informacja o planowanym w przyszłości otoczenia to dla wielu z nas gwarancja komfortu mieszkania. Zanim podpiszemy umowę, sprawdźmy te rzeczy w prospekcie informacyjnym.

– Widok za oknem, pozornie nieistotny, staje się kwestią kluczową, kiedy tworzy go oczyszczalnia ścieków, spalarnia, cmentarz czy fabryka. Kiedy otoczenie jest już zagospodarowane, problemu nie ma. Jeśli jednak dookoła są wolne przestrzenie, konieczna jest informacja o tym, co tam się znajdzie. Tereny rekreacyjne, obiekty użyteczności publicznej, czy węzeł komunikacyjny wpływają zawsze pozytywnie na atrakcyjność inwestycji – mówi Tomasz Wnuk, dyrektor generalny Malta Fountain.

Obowiązki nałożone przez ustawodawcę deweloperską są elementem, który pomaga sumiennym deweloperom w budowaniu wizerunku firmy

Autor: redakcja.regiodom
Współpraca: Mission Public Relations
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

rewelacyjne rozwiązanie w zakresie doręczania prospektów informacyjnych prezentuje komentarz praktyczny do ustawy deweloperskiej www.komentarzparktyczny.pl
tam tez bardzo ciekawie i praktycznie wskazane kruczki prawne tzn,jak atakować i jak się bronić np. przed upadłością dewelopera
prawnik, 29.03.2013, 10:02