„Czyste Powietrze” – wniosek złożysz teraz online. Dotacja do termomodernizacji bez wychodzenia z domu

NFOŚiGW uruchamia możliwość składania wniosków w programie „Czyste Powietrze” drogą elektroniczną. Ma to uprościć i przyspieszyć proces uzyskiwania dotacji.
  • czyste powietrze

    Zainteresowanie programem „Czyste Powietrze” od samego początku jest wysokie.

    123RF.com

„Czyste Powietrze" – rządowy program dopłat do wymiany pieca i termomodernizacji – od niedawna umożliwia składanie wniosków bez wychodzenia z domu. 10 czerwca 2020 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl. Żeby skorzystać z tej opcji, konieczne jest jednak posiadanie podpisu zaufanego lub kwalifikowanego.

„Czyste Powietrze" – wniosek online jest, ale nie dla każdego

Do tej pory osoby chcące uzyskać dofinansowanie w ramach „Czystego Powietrza" najczęściej składały wniosek przez Portal Beneficjenta. Wymagało to wypełnienia wniosku online, a następnie wydrukowania go wraz z załącznikami i dostarczenia na papierze do wojewódzkiego oddziału Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Od 10 czerwca 2020 r. pojawiła się możliwość złożenia wniosku w programie „Czyste Powietrze" wyłącznie elektronicznie w serwisie gov.pl. Z tej opcji mogą skorzystać osoby, które mają profil zaufany ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Chcąc złożyć wniosek online, należy:

  • wejść na www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze,
  • kliknąć przycisk „ZŁÓŻ WNIOSEK",
  • zalogować się do swojego konta, a jeśli nie mamy konta – założyć je,
  • wypełnić wniosek,
  • dołączyć wymagane załączniki w formie dokumentów elektronicznych albo skanów,
  • podpisać elektronicznie wniosek (podpis zaufany lub kwalifikowany),
  • wysłać wniosek wraz z załącznikami.

Po krótkim czasie użytkownik otrzyma email z potwierdzeniem, że wniosek został poprawnie złożony.

Zobacz: Palenie śmieciami oburza Polaków. Donosy w tej kwestii popiera 60 proc. z nas

Nowy sposób składania wniosków powinien znacząco przyspieszyć uzyskiwanie dopłat i zachęcić więcej osób do skorzystania z „Czystego Powietrza". Dla tych, którzy nie mogą lub nie chcą logować się przez gov.pl, wciąż dostępny jest poprzedni sposób – wnioskowanie za pomocą Portalu Beneficjenta.

– Dla tych, którzy nie mają profilu zaufanego, nadal funkcjonuje dotychczasowa ścieżka – informuje NFOŚiGW. – Przy tej opcji należy zalogować się na Portalu Beneficjenta dostępnym na stronie internetowej właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Należy wypełnić wniosek, który po wydrukowaniu i podpisaniu, wraz z załącznikami, trzeba dostarczyć w wersji papierowej do WFOŚiGW lub gminy.

NFOŚiGW: od 15 maja „Czyste Powietrze" na nowych zasadach

Warto pamiętać, że od 15 maja program „Czyste Powietrze" funkcjonuje na zmienionych zasadach. Wniosek i procedury znacząco uproszczono, a czas, jaki urzędnicy mają na rozpatrzenie wniosku, uległ skróceniu z 90 do 30 dni. Dodatkowo „Czyste Powietrze" zintegrowano z programem „Mój Prąd", co oznacza, że w ramach „Czystego Powietrza" można się starać m.in. o 5000 zł na zakup i instalację fotowoltaiki. Wprowadzono także możliwość uzyskania dopłat na już zakończone inwestycje termomodernizacyjne.

Ogółem program „Czyste Powietrze" pozwala uzyskać dotację m.in. na wymianę źródła ciepła, wentylację mechaniczną, fotowoltaikę, instalację centralnego ogrzewania, ocieplenie domu oraz wymianę okien i drzwi. W zależności od poziomu dochodów i zakresu prac termomodernizacyjnych można uzyskać nawet 20–37 tys. zł dofinansowania. Od momentu uruchomienia programu w 2018 r. do maja 2020 r. Polacy złożyli ponad 131,6 tys. wniosków o dotacje w ramach „Czystego Powietrza".

Przeczytaj: Jak zmienił się program „Czyste Powietrze"? Sprawdź nowe zasady

Autor: Przemysław Zańko
0komentarzy