Fachowiec zepsuł remont? Jak złożyć reklamację na usługi budowlane

Co robić, gdy zatrudniony przez nas majster, źle wykona swoją robotę? Szukać nowego albo naprawić na własną rękę - pomyśli wielu. Nic bardziej mylnego. Bo usługi budowlane też można reklamować. Zobacz, co radzi ekspert!
  • reklamacja usług budowlanych

    Jesli zauważymy, że fachowiec źle wykonał remont w naszym mieszaknaiu, powinniśmy wyznaczyć mu odpowiedni termin na usunięcie wad. W takim przypadku swoje działania należy poprzedzić pismem skierowanym do wykonawcy dzieła z wyszczególnieniem różnych usterek, żądaniem ich poprawienia oraz wyznaczeniem terminu naprawy.

    Fotolia

Pani Małgosia jest w trakcie wiosennego remontu mieszkania. Ma powody do uzasadnionego niezadowolenia z wykonującego roboty fachowca, bo już teraz w trakcie prac, kilka płytek glazurowych odpadło od podłoża, a na płaszczyźnie tych już położonych występują nierówności... Pani Małgorzata jest niezadowolona tym bardziej, że wszystkie materiały - płytki, kleje, gipsy - były najwyższej jakości. Jej zdaniem to wina fachowca, który po prostu nie przykładał się należycie do wykonywanej pracy. Ten z kolei twierdzi, ze materiały były „kiepskie", więc się nie trzymają.

– W celu sprawdzenia zasadności tłumaczeń fachowca może pani skorzystać z opinii rzeczoznawcy –- glazurnika. Lista rzeczoznawców dostępna jest na stronie internetowej każdego wojewódzkiego inspektoratu inspekcji handlowej - podpowiada Kazimierz Szymański z Inspekcji Handlowej z Gorzowa Wlkp.

W przypadku, gdy opinia rzeczoznawcy wykaże wadliwość użytych materiałów, pani Małgosia będzie mogła złożyć reklamację w miejscu ich zakupu.

Reklamację zakupionego produktu na niezgodność towaru z umową (wadliwość produktu) składa się w terminie dwóch lat od zakupu produktu i w czasie nie przekraczającym dwóch miesięcy od zauważenia wady.

– Gdyby z opinii wynikało jednak, że robocizna została wykonana nieprawidłowo, to zgodnie z art. 637 Kodeksu cywilnego może pani wyznaczyć wykonawcy odpowiedni termin na usunięcie wad. W takim przypadku swoje działania należy poprzedzić pismem skierowanym do wykonawcy dzieła z wyszczególnieniem różnych usterek, żądaniem ich poprawienia oraz wyznaczeniem terminu. W przypadku dalszych jakichkolwiek trudności ze sprzedawcą lub fachowcem, który wykonał prace remontowe może pani skorzystać z pomocy inspekcji handlowej w zakresie mediacji lub złożenie wniosku do stałego polubownego sądu konsumenckiego działającego przy wojewódzkim inspektorze inspekcji handlowej – radzi K. Szymański.

Cenna wiedza: Fachowcy nie poradzili sobie z remontem? Sprawdź, co możesz zrobić 

A co powinien zrobić pan Andrzej, który po trzech miesiącach od dnia zakończenia remontu – wygładzenia i pomalowania ścian – zauważył, że ściana pękła a tynk zaczął odpadać?

– Jak reklamować taką usługę i wezwać fachowca do naprawienia wad? Czy w ogóle tak można, czy usług budowlanych się nie reklamuje? – zastanawia się mężczyzna.

Zawierając umowę o dzieło – a taką jest wykonanie remontu polegającego na wygładzeniu i pomalowaniu ścian – w zasadzie obie strony mogą dowolnie określić swoje prawa i obowiązki, ale treść umowy nie może być sprzeczna z przepisami Kodeksu cywilnego. Mają tu zastosowanie przepisy art. 627 do 646.

– Kodeks cywilny określa pewne obowiązki przyjmującego zamówienie do wykonania dzieła, jednak nie precyzuje wszystkich sytuacji w sposób gwarantujący konsumentowi pełną ochronę. Dlatego tak ważne jest jak najbardziej szczegółowe doprecyzowanie wszystkich warunków umowy z usługodawcą – podpowiada nasz ekspert.

Jak wiadomo, umowa może być zawarta ustnie lub na piśmie. Jednak we własnym interesie powinniśmy pamiętać o spisaniu praw i obowiązków stron umowy – zarówno naszych, jak i fachowca.

* Zgodnie z art. 75 Kodeksu cywilnego umowy, których wartość przekracza 2 tys. złotych, powinny być dokonane w formie pisemnej.

* Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła (w omawianym przypadku – od zakończenia wygładzenia i pomalowania ścian).

* Zgodnie z art. 637 Kodeksu cywilnego jeżeli dzieło ma wady, możemy żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu fachowcowi odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmiemy naprawy. Może on jednak odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.

Gdy wady usunąć się nie dadzą, albo gdy z okoliczności wynika, że fachowiec nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, możemy odstąpić od umowy, jeżeli wady są istotne. Jeżeli wady nie są istotne, możemy żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy fachowiec nie usunął wad w terminie przez nas wyznaczonym

– Czasami warto powołać rzeczoznawcę, który w sporządzonej opinii może określić wiele praktycznych szczegółów, np. czy ściana pękła, a tynk zaczął odpadać na skutek źle wykonanej usługi, czy też był inny powód np. wadliwie wymurowana ściana – podpowiada K. Szymański.

Jeśli nasze wezwanie do poprawienia wadliwie wykonanej usługi nie poskutkują, możemy zwrócić się o wyjaśnienie sporu do sądu. 

Przeczytaj przed pracami remontowymi: Generalny remont mieszkania: na czym się skoncentrować 

Autor: Ilona Burkowska
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

Komentarz został usunięty.
Bardzo trudno jest później dochodzić swojego, bo fachowcy nagle rozpływają się w powietrzu i okazuje się, że tak naprawdę to nie ma takiej firmy. Osobiście polecam 10 razy sprawdzać firmy. Mi udało się znaleźć pewną firmę. Może komuś się przydadzą ich usługi - firma nazwya się Complete Home.
Korzeniewski, 11.01.2020, 18:54