Plan remontu domu. Czy warto sporządzić harmonogram prac

Harmonogram sporządzony przed rozpoczęciem prac, ułatwi nam nie tylko kontrolę terminowości wykonania poszczególnych robót remontowych ale też pozwoli zaplanować i skontrolować wydatki.
  • Harmonogram rzeczowy jako wykres

    Harmonogram rzeczowy w formie wykresu

    ewk
  • Przykład harmonogramu rzeczowego dużego przedsięwzięcia

    Przykład harmonogramu rzeczowego dużego przedsięwzięcia

    ewk
  • Harmonogram rzeczowo-finansowy jako tabela

    Harmonogram rzeczowo-finansowy w formie tabelarycznej

    ewk

Harmonogram to graficzne przedstawienie rozkładu czynności w czasie. Można go sporządzić w formie wykresu lub tabeli. Twórcą pierwszych opracowań tego typu był polski teoretyk zarządzania Karol Adamiecki.

Warto przeczytać: Generalny remont mieszkania – na czym się skoncentrować 

Do czego nam potrzebny harmonogram prac?

Poprawnie sporządzony harmonogram, nazywany też terminarzem lub kalendarzem prac, pomaga skrócić czas trwania prac do niezbędnego minimum oraz ograniczyć koszt remontu. Podstawą do sporządzenia harmonogramu powinien być kosztorys. Kosztorys pozwala zaplanować wydatki, ustalić budżet i określić nasze możliwości inwestycyjne. Ale nie zawsze jest to konieczne, szczególnie jeśli decydujemy się na wykonanie remontu samodzielnie.

Przed sporządzeniem harmonogramu musimy szczegółowo opisać wszystko, co jest do zrobienia w domu lub mieszkaniu. Ogromne znaczenia ma określenie poprawnej kolejności prac, bez względu na to czy będziemy wykonywać je samodzielnie czy też zlecimy brygadzie remontowej.

PoradnikNaprawa pękniętego fundamentu – jak ją wykonać 

Jak sporządzić harmonogram prac remontowych?

Aby stworzyć harmonogram musimy podzielić ogólny zakres robót na zakresy szczegółowe i przypisać każdemu rodzajowi robót czas niezbędny do jego realizacji. Ustalamy też optymalną kolejność robót.
Można przyjąć, że dla remontu generalnego optymalna kolejność robót to:
1. zewnętrzne roboty remontowe:

  • roboty związane z naprawą izolacji, odgrzybianiem i osuszaniem,
  • roboty związane z naprawą konstrukcji dachu, fundamentów, dobudową czy nadbudową,
  • roboty związane z naprawą lub wymianą pokrycia dachu, remonty tarasów, balkonów, wymiana drzwi zewnętrznych i okien,
  • ocieplenie i malowanie elewacji,

2. wewnętrzne roboty remontowe:

  • roboty demontażowe (okładziny ścian i podłóg, armatura, grzejniki, instalacje natynkowe, sanitarne),
  • montaż instalacji podtynkowych (wodne, kanalizacyjne, centralnego ogrzewania, elektryczne),
  • naprawa lub montaż instalacji gazowej,
  • wymiana lub odświeżenie parapetów wewnętrznych,
  • wykonywanie wewnętrznej izolacji akustycznej, ocieplenie stropów i ścian,
  • montaż ogrzewania podłogowego,
  • prace w zakresie naprawy lub wyrównywania podkładów podłogowych,
  • montaż płyt gipsowo-kartonowych na ścianach i sufitach, zabudowy z płyt g-k,
  • tynkowanie lub układanie gładzi na ścianach i sufitach,
  • naprawa lub wymiana schodów i drzwi wewnętrznych,
  • okładziny ścian i podłóg (glazura, terakota, gres),
  • malowanie, tapetowanie, okładanie boazerią lub panelami ścian i sufitów,
  • tapetowanie ścian i sufitów,
  • układanie i zabezpieczanie podłóg drewnianych (olejowanie, lakierowanie),
  • układanie wykładzin i paneli podłogowych,
  • montaż elementów wyposażenia (armatura, grzejniki, instalacje natynkowe),
  • drobne roboty wykończeniowe (montaż karniszy, rolet, wieszanie obrazów, półek, punktów świetlnych, ustawianie mebli),
  • roboty porządkowe.

Dowiedz się: Czy robienie remontu jesienią i zimą to dobry pomysł? 

Kiedy mamy już określony zakres robót, na osi poziomej lub w nagłówkach kolumn zaznaczamy jednostkę czasu, odpowiednią do stopnia skomplikowania i zakresu prac. Oś pionowa lub nagłówki wierszy opisujemy nazwami działań lub czynności do wykonania w czasie jednostki czasu.

Następnie za pomocą kolorowych pasków określamy długość trwania poszczególnych prac.
Na potrzeby domowe możemy sporządzić harmonogram rzeczowy, finansowy lub rzeczowo-finansowy. 

Autor: ewk
4komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (4)

Warto, bo później może się okazać, że o czymś zapomnieliśmy - na przykład o folii ochronnej. Tak było w naszym przypadku, w ostatniej chwili szukaliśmy później folii. Z pomocą przyszedł nam Pakart, ale już więcej nie popełnię tego błędu.
Wiktoria, 14.11.2016, 09:54
warto, bo nawet mając super budowlańców może się okazać po zakończeniu budowy/ remontu, że się zapomniało np. o zrobieniu wentylacji i teraz masakra
Urbanek, 08.02.2017, 16:19
u mnie poszło szybko i sprawnie bo całością remontu zajęła się firma DD Projekt
kacper, 03.01.2019, 13:38
Hello there! I could have sworn I've been to your blog before
but after looking at many of the posts I realized it's camiseta camiseta New York City
to me. Anyhow, I'm certainly happy I came across it and I'll be book-marking it and checking back frequently!
BY, 10.04.2019, 20:52