Jak wykryć usterki w nowym mieszkaniu? Odbiór techniczny

Odbiór nowego mieszkania to radość. Wymaga on też jednak od nas podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa i niemałej dokładności. Pominięcie niewielkich usterek np. stolarki budowlanej może oznaczać koszt rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
Odbiór mieszkania
Odbiór techniczny naszego wymarzonego mieszkania mogą nam utrudniać emocje. Warto więc zabrać ze sobą osobę mającą wiedzę z zakresu budownictwa. Pomoże nam wykryć usterki.

fot. Mariusz Kapała

Odbiór techniczny mogą nam utrudniać emocje. Warto więc zabrać ze sobą osobę niezwiązaną emocjonalnie z danym lokalem, która krytycznym okiem spojrzy na jakość jego wykonania. Jeszcze lepiej byłoby, gdy będzie to ktoś posiadający wiedzę z zakresu budownictwa. Można też skorzystać z fachowej usługi. Jej koszt nie powinien przekroczyć 300 złotych.

Warto przeczytać: Lepiej odebrać mieszkanie z fachowcem, czy samemu?

Ważna jest pora dnia, podczas której lokal zostanie poddany ocenie. Zgodnie z normami odbiór lokalu przeprowadza się przy świetle dziennym, a nie sztucznym. Łatwiej dostrzec niedoskonałości przy dobrym oświetleniu. Szczególną uwagę należy zwrócić na zarysowanie i trwałe zabrudzenia szyb, ram okiennych, usterki parapetów, zarysowania drzwi i istotne zarysowania ścian, sprawdzić mechanizmy i obsadzenie drzwi i okien (powinny się one otwierać i zamykać łatwo, bez tarcia elementów o siebie).

Moment odbioru technicznego jest decydujący w kwestii ewentualnych roszczeń nowego nabywcy. Gdy usterki zostaną zauważone później, trudniej nam dochodzić swego. A usunięcie usterek może słono kosztować. Wymiana zarysowanej okleiny drzwi wejściowych to wydatek rzędu kilkuset złotych, nie wspominając o znacznie droższej wymianie okien czy szyb, które w nowoczesnych systemach okiennych wymienia się całymi połówkami. Odbiór techniczny należałoby więc zaplanować na dzień wolny od pracy.

Do odbioru mieszkania warto się przygotować

Na odbiór techniczny lokalu należy zabrać przyrząd do mierzenia kątów i miarkę oraz poziomnicę. Miarka posłuży do zmierzenia otworów drzwiowych, czy odległości między drzwiami i ścianą. Błędne usytuowanie otworu drzwiowego może uniemożliwić np. wstawienie pralki. Podczas odbioru mieszkania przydać się może także próbnik napięcia lub żarówka z oprawką i przewodami, dzięki której sprawdzimy działanie instalacji elektrycznej.

Poprawność ułożenia tynków sprawdza się z użyciem dwumetrowej poziomnicy. Należy podkreślić, że stosowanego przez deweloperów tynku gipsowego nie należy mylić z gładzią gipsową. W efekcie na ścianach w nowym mieszkaniu dopuszczalne są niewielkie nierówności. Poziomnica będzie też potrzebna na balkonie. Jego podłoże musi mieć odpowiedni spadek, skierowany lekko na zewnątrz budynku. Przydadzą się też zapałki lub zapalniczka do sprawdzenia czy sprawnie działa instalacja wentylacyjna (płomień powinien zwracać się w kierunku kratki wentylacyjnej).

Podczas odbioru mieszkania trzeba pamiętać o tym, że jest on wykonywany głównie po to, aby sprawdzić czy deweloper oddaje nabywcy lokal zgodny z obietnicami. A więc czy jakość i standard poszczególnych elementów wykończenia jest zgodna z umową. Jeśli deweloper obiecał okna drewniane, mrozoodporne płytki na balkonie, a parapety z kamienia naturalnego, to rozwiązana gorszego rodzaju rodzą roszczenia ze strony nabywcy o wymianę zgodną z umową lub obniżenie ceny lokalu. Dobrym doradcą przy odbiorze technicznym jest też projekt budowlany mieszkania, dlatego należy zabrać go na odbiór. Trzeba, co może wydać się dziwne, sprawdzić metraże poszczególnych pomieszczeń.

Usterki trzeba zapisać w protokole odbioru

Uszkodzenia, uchybienia i niedoróbki muszą znaleźć się w protokole odbioru technicznego lokalu. Za odpowiednie obniżenie ceny mieszkania, nabywca może zrezygnować z wymagania zrobienia niektórych napraw i zająć się nimi później osobiście.

Podpisanie protokołu odbioru nie sprawia automatycznie, że nowy nabywca traci prawo do zgłaszania usterek, które ujawnią się z czasem. Wtedy w grę wchodzi rękojmia, która nawet niepowołana w umowie działa z mocy prawa przez 3 lata na konstrukcję budynku i przez rok na wykończenie. Roszczenia z tytułu rękojmi muszą być zgłaszane w formie pisemnej. Gwarancja na mieszkanie praktycznie nie występuje, na poszczególne elementy wykończenia – owszem. Warto, aby deweloper w trakcie odbioru przekazał klientowi dokumenty dotyczące gwarancji na przykład na drzwi czy okna, a także wszelkie instrukcje użytkowania. W przypadku stwierdzenia usterek w elementach objętych zarówno rękojmią jak i gwarancją, można domagać się ich wymiany, naprawy lub pieniężnej rekompensaty.

Należy rozróżnić dwa pojęcia: „odbiór techniczny" i „odbioru lokalu". Pierwszy z nich polega na sprawdzeniu jakości wykonania mieszkania. Drugi wiąże się ze spisaniem stanu liczników, odbiorem kluczy, a co za tym idzie także płaceniem czynszu. – Część deweloperów łączy oba odbiory, a część je rozdziela. Drugie rozwiązanie jest bardziej korzystne dla klienta. Nabywca odbiera bowiem klucze już po usunięciu usterek, a więc płaci czynsz dopiero od momentu, gdy bez przeszkód może zająć się wykończeniem lokalu. Ponadto dopóki klient nie odbierze kluczy koszty utrzymania lokalu ponosi deweloper, co dodatkowo mobilizuje go do szybszego usunięcia usterek. O tym czy odbiory będą przeprowadzone łącznie czy nie z reguły mówi umowa przedwstępna.

Autor: Grażyna Zwolińska
Współpraca: Home Broker
Wideo
  • W dniu 11.08.2009 r. w studio Super Stacji został nagrany na żywo program nt. odbiorów technicznych mieszkań z moim udziałem.
8komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (8)

Odbiory Mieszkań Kraków i Małopolska Tel.534-103-420
CHCESZ KUPIĆ - KUPIŁEŚ MIESZKANIE LUB DOM W od Dewelopera , Spółdzielni , TBS-u , Pośrednika Nieruchomości , Poprzedniego Właściciela . Lub zleciłeś remont , dobudowę , inną usługę i nie jesteś zadowolony z usługi lub ceny. Ustalamy czy wady mieszkania , domu , obiektu nie zostały celowo ukryte przed nabywcą . Odzyskasz nawet do 100 tyś zł lub więcej jeśli stwierdzimy błędy , usterki , wady materiałów , wady ukryte. www.sprawdzimy.com Jak nie dać się naciągnąć deweloperowi , pośrednictwu , sprzedawcy przy odbiorze, kupnie mieszkania, domu . ŚWIADCZYMY USŁUGI NA TERENIE WOJEWÓDZTWA - MAŁOPOLSKIEGO, ŚLĄSKIEGO, PODKARPACKIEGO, ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Odbiory.com, 01.11.2011, 16:26
Profesjonalny odbiór mieszkań od dewelopera Kraków
KUPIŁEŚ MIESZKANIE LUB DOM lub CHCESZ KUPIĆ od Dewelopera , Spółdzielni , TBS-u , Pośrednika Nieruchomości , Poprzedniego Właściciela . Lub zleciłeś remont , dobudowę , inną usługę i nie jesteś zadowolony z usługi lub ceny. Ustalamy czy wady mieszkania , domu , obiektu nie zostały celowo ukryte przed nabywcą . www.sprawdzimy.com Fachowy Odbiór Mieszkań , Domów Tel. 534-103-420. ŚWIADCZYMY USŁUGI NA TERENIE WOJEWÓDZTWA - MAŁOPOLSKIEGO, ŚLĄSKIEGO, PODKARPACKIEGO, ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Zleciłeś remont,budowę,prace wykonczeniowe i nie jesteś zadowolony KRAKÓW
Zleciłeś remont , dobudowę , inną usługę i nie jesteś zadowolony z usługi lub ceny. Ustalamy czy prace zostały prawidłowo wykonane lub wady mieszkania , domu , obiektu nie zostały celowo ukryte przed nabywcą . www.sprawdzimy.com Fachowy Odbiór Mieszkań , Domów Tel. 534-103-420. ŚWIADCZYMY USŁUGI NA TERENIE WOJEWÓDZTWA - MAŁOPOLSKIEGO, ŚLĄSKIEGO, PODKARPACKIEGO, ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Kupiłeś dom, mieszkanie odbierz-odzyskaj dopłatę od 50 tyś zł lub więcej w zależności od metrażu
Kupiłeś dom lub mieszkanie odbierz odzyskaj dopłatę od 50 tyś zł lub więcej w zależności od metrażu www.sprawdzimy.com Tel.534-103-420 ŚWIADCZYMY USŁUGI NA TERENIE WOJEWÓDZTWA - MAŁOPOLSKIEGO, ŚLĄSKIEGO, PODKARPACKIEGO, ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Stow, 05.11.2011, 16:15
Na odbiór mieszkania w Szczecinie wybrałam się z inżynierem budownictwa.
Polecam wszystkim:
http://www.pronad.szczecin.pl
Dominika Król, 14.05.2013, 13:59
Kupiłeś właśnie mieszkanie? Nie wiesz jak je odebrać od dewelopera? Odbiory Techniczne Mieszkań i Domów od Dewelopera – Kraków (Małopolska i Śląsk) Wykonywane przez Architekta z doświadczeniem w
branży architektonicznej i wnętrzarskiej oraz przez
pracownika branży budowlanej.
Podczas odbioru mieszkania zajmujemy się: • sprawdzeniem wymiarów pomieszczeń
• sprawdzeniem jakości ścian i tynków
• sprawdzeniem podłóg i posadzek
• sprawdzeniem okien, szyb i parapetów
• sprawdzeniem drzwi wewnętrznych i zewnętrznych
• sprawdzeniem instalacji elektrycznej
• sprawdzeniem instalacji wodnej i kanalizacyjnej
• sprawdzeniem instalacji centralnego ogrzewania
• sprawdzeniem instalacji wentylacyjnej
• sprawdzeniem balkonu, tarasu i garażu
• sprawdzeniem zgodności z projektem
Zamawiając usługę profesjonalnego odbioru możesz zaoszczędzić od kilkuset
złotych do kilku tysięcy! Pomiary oraz oględziny mieszkania dokonywane są za
pomocą profesjonalnego sprzętu. Przygotowujemy pełen protokół zgodny z
polskimi normami budowlanymi, wraz z dokumentacją fotograficzną, z wyszczególnieniem zastanych błędów. CENA: od 200zł! cena dotyczy mieszkań o pow. do 40 m²
(Możliwość wystawienia faktury VAT)
Kontakt:
Tel: +48 698 406 255
odbiory mieszkań Kraków, 03.09.2013, 12:36
UWAGA! Przestrzegam przez usługami tej firmy. Po pierwsze nie dostałem protokołu i dokumentacji fotograficznej o której piszą. Po drugie nie wystawili faktury za usługe, choć zgodnie z prawem mają obowiązek to zrobić. Nie odbierają telefonu, nie odpowiadaja na maila. Totalne olewanie klienta.
niezadowlony klient, 13.02.2014, 19:53
Wycofuje sie z tej opinii, sprawa wyjasciona
niezadowlony klient, 14.02.2014, 20:54
Wszystko o odbiorze mieszkania
www.odbiorybudowlane.com Przystępując do budowy, każdy inwestor z utęsknieniem wyczekuje chwili, w której nastąpi końcowy odbiór mieszkania. Podczas tej czynności zaakceptujemy to, co przekaże nam wykonawca. Dotyczyć to będzie każdego zakresu prac, które zostały mu powierzone do wykonania. Jeżeli podpiszemy protokół odbioru mieszkania, a po pewnym czasie zauważymy usterki, których nie dostrzegliśmy w trakcie odbioru, możemy żądać ich usunięcia na podstawie rękojmi albo gwarancji. Jednakże może to być znacznie trudniejsze i kosztować nas więcej wysiłku, niż domaganie się usunięcie tych usterek, zanim złożymy podpis na protokole z odbioru mieszkania. Dobrze jest wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę przystępując do tak ważnej czynności, jaką jest odbiór mieszkania. W tym celu przygotowaliśmy dla Was ten artykuł. Na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia, zebrałem w jednym miejscu najważniejsze informacje, dotyczące najczęściej występujących wadach, usterkach i fuszerkach. Stosując się do zawartych tutaj wiadomości, będziecie wiedzieć gdzie w nowym mieszkaniu lub domu szukać potencjalnych problemów. Relacje i zależności podczas budowy
Kupując mieszkanie/dom u dewelopera, na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że to nie deweloper wykona wszystkie prace i roboty. Jest to niemożliwe. Dewelopera zatrudnia wielu podwykonawców, z których każdy odpowiada za konkretny etap prac w dziedzinie, w której się specjalizuje. Do wykonania więźby dachowej deweloper zatrudni brygadę cieśli, zaś do ułożenia pokrycia dachowego ekipę dekarską. Każda ekipa może być w rzeczywistości zupełnie inną firmą. Od tego czy deweloper dokona wyboru dobrych podwykonawców, zależeć będzie jakość wykonanej przez nich pracy, a w rezultacie końcowym, jakość Twojego domu albo mieszkania. Czynność odbioru mieszkania nie jest wyłącznie formalnością, której dopełnienie pozwala Ci przejąć lokal i zamieszkać w nim. Odbiór mieszkania jest bardzo ważnym momentem w inwestycji budowlanej, ściśle łączącym się z wieloma innymi zagadnieniami. Oto niektóre z nich: • aby deweloper uznał zakończenie prac i odebrał je od podwykonawców, wszyscy klienci muszą dokonać odbioru swoich mieszkań – dopiero po tym deweloper zdarzeniu przystąpi do ostatecznego rozliczenia się z podwykonawcami
• wszyscy klienci dewelopera muszą odebrać mieszkania, aby miasto lub gmina mogła odebrać budynek do eksploatacji Na podstawie powyższych informacji łatwo wywnioskować, że odbiór mieszkań leży w interesie dewelopera oraz jego podwykonawców. W momencie kiedy klient podpisze protokół odbioru mieszkania, z dewelopera spada większość ciążącej na niej odpowiedzialności. W przypadku wyniknięcia jakichkolwiek usterek, to lokator musi zabiegać o ich usunięcie u wykonawcy obiektu. W tym celu może skorzystać z przysługującego mu prawa rękojmi, lub powołać się na gwarancję, jeżeli na wykonane prace została ona udzielona. Nie powinno nikogo więc dziwić, że deweloperowi tak mocno zależy na tym, by ich klienci szybko podpisali protokół odbioru. Wraz z jego złożeniem kończy się większa część odpowiedzialności dewelopera wobec klientów. Jak wygląda typowa procedura odbioru mieszkania?
1. Klienci otrzymują od dewelopera informację o bliskim terminie przeprowadzenia odbiorów
2. Z uwagi na mała ilość czasu przeznaczonego na każdy odbiór, oględziny prowadzone są szybko
3. Uwagi klienta dotyczące odnalezionych wad, błędów i problemów są bagatelizowane, ignorowane, lub klient słyszy zapewnienie o ich usunięciu w niedalekiej przyszłości
4. Deweloper robi wszystko co w jego mocy, aby zebrać podpisy od wszystkich klientów Rzeczywistość często jest brutalna. Na obiecane usunięcie usterek przychodzi klientom czekać przez bardzo długi czas. Niestety jest też tak, że do ich usunięcia przez wykonawcę w ogóle nie dochodzi. Jeśli lokatorowi spieszy się z wprowadzeniem do mieszkania, przystąpi on do ich usunięcia samodzielnie i na swój koszt – nie chcąc marnować czasu na przepychanki i prowadzenie z deweloperem walki o swoje. Aby w pewnym stopniu zabezpieczyć swoją pozycję, do protokołu odbioru należy wpisać listę rzeczy, które wymagają poprawki. Jest to dla nas pewnego rodzaju zabezpieczeniem przed tym, aby deweloper nie mógł ich później nie uznać. Dodatkowo, deweloper zyskuje w ten sposób potwierdzenie, aby żądać od podwykonawców wprowadzenia poprawek. WAŻNE INFORMACJE:
• jeżeli mieszkanie lub dom posiada poważne usterki, lub wydaje Ci się że nie zostały wykonane zgodnie z projektem, pod żadnym pozorem nie decyduj się na podpisanie protokołu odbioru
• jeżeli znalazłeś stosunkowo niewielkie usterki, których usunięcie nie powinno zająć dużo czasu, podpisz protokół odbioru dopiero po ich usunięciu. Dla wykonawcy będzie to dodatkowa motywacja do szybkiego wykonania poprawek Jak wygląda mieszkanie gotowe do odbioru?
Chcesz wiedzieć jak powinno wyglądać ukończone mieszkanie lub dom, dla którego bez obaw można podpisać protokół odbioru? Jeżeli tak, to czytaj dalej. Takie mieszkanie lub dom, powinno być zrealizowane w zakresie zgodnym z warunkami umowy. Czyli, jeżeli w umowie napisano że w kuchnia ma być pomalowana na żółto, a łazienka na biało, to tak powinny wyglądać te pomieszczenia. Jeżeli wg umowy w salonie ma być wykonana podłoga z paneli, to przekazywany salon powinien posiadać taką podłogę. Oczywiście mieszkanie powinno posiadać działającą instalację elektryczną, wodną, gazową, wentylacyjną i grzewczą. Na co zwrócić szczególną uwagę? Na to czy zostaje nam przekazany kompletny zestaw kluczy. Zazwyczaj są to po 3 klucze do każdego zamka. Warto sprawdzić każdy komplet, czy ilość znajdujących się w nim kluczy jest prawidłowa. Przeprowadzając odbiór, traktuj go tak jak kupno używanego samochodu. Kupując taki wóz, dokładnie oglądasz go pod każdym kątem. Kiedy podpiszesz umowę i zapłacisz za auto, a po tygodniu znajdziesz w nim usterkę, której wcześniej nie zauważyłeś, będziesz miał małe szanse na odzyskanie pieniędzy od sprzedawcy. Podobnie jest przy odbiorze mieszkania. Przeprowadzając odbiór niedokładnie i ze ślepą wiarą że wykonawca wykonał pracę prawidłowo, w niedługim czasie możesz znajdować kolejne fuszerki i wady. Walka o ich usunięcia nie będzie prosta ani szybka. Może to być szczególnie uciążliwe, kiedy wprowadziłeś się już do mieszkania/domu, a znalezione usterki utrudniają Ci normalne w nim funkcjonowanie. Do takich usterek zalicza się np. nieprawidłowo wykonana instalację elektryczna. Niefachowo zrobiona instalacja powoduje spięcia przy podłączeniu większej liczby urządzeń, lub skorzystaniu z któregoś z gniazdek elektrycznych.. Lista najczęściej spotykanych usterek
Będąc kierownikiem budowy, oraz zajmując się nadzorami inwestorskimi, spotkałem się z wieloma, często powtarzającymi się usterkami. Zebrałem je wszystkie w jednym miejscu, aby móc Wam je zaprezentować. Korzystając z tego krótkiego opracowania, będziecie wiedzieć na co zwrócić szczególną uwagę podczas odbioru swojego mieszkania.
• Ściana
Jeden z najważniejszych elementów w każdym domu i mieszkaniu. Prawidłowo wykonane ściany muszą być proste. Na całej swojej wysokości i szerokości ściana musi mieć taką samą grubość. Z czego mogą wynikać różne grubości ściany? Przede wszystkim z niewłaściwie wykonanego tynkowania. Za gruba warstwy tynku w rogach pomieszczeń, a za mała na środku ścian, powoduje że jej powierzchnia nigdy nie będzie idealnie prosta. Różnice te łatwo wychwycić posługując się poziomicą, lub używając mocnego źródła światła. Prosta ściana oświetlona latarką, nie będzie rzucała cienia. Ścianę z nierównościami poznamy po tym, że na nierównej powierzchni pojawią się cienie i miejsca niedoświetlone. Innym problemem – bardzo często pojawiającym się – jest popękana farba na ścianach i suficie. Jest to normalne zjawisko, jeżeli pomieszczenia znajdują się w nowo wybudowanym obiekcie. Wynikają one z tego, że taki budynek cały osiada, a tynki wysychają. Jest to naturalna konsekwencja tego zjawiska, która nie stwarza żadnych zagrożeń. Niestety, pęknięcia mogą czasem denerwować oraz psuć estetykę mieszkania. Jeśli zauważyliśmy je przed odbiorem mieszkania, lub w czasie kiedy wykonana praca objęta jest jeszcze gwarancją lub rękojmią, pęknięcia powinny zostać usunięte przez dewelopera – zazwyczaj wystarcza ponowne pomalowanie ścian lub sufitu. Na koniec zwróćmy uwagę na jeszcze jedną rzecz – jeżeli ściany w naszym mieszkaniu zostały przez wykonawcę pomalowane na biało, upewnijmy się że zostały wcześniej zagruntowane. Często jest tak, że w celu redukcji kosztów nie wykonuje się zagruntowania powierzchni ścian. Jest to zła praktyka. Aby się o tym przekonać, wystarczy zwilżyć powierzchnię ściany wodą (np. za pomocą gąbki). Jeżeli po wyschnięciu nie pozostaną na ścianie żadne ślady, oznacza to że została zagruntowana. W momencie kiedy na zwilżonej powierzchni pojawiają się pęcherze, jest to dowód na to że gruntowanie zostało pominięte. Czym to skutkuje? Tym że przy kolejnym malowaniu, istniejąca warstwa farby będzie się łuszczyć i odchodzić od ściany. • Sufit
Sufity często występują w parze z wilgocią. I co ciekawe, nie są to tylko sufity w pomieszczeniach na ostatnich kondygnacjach. Wilgoć równie często może pojawić się na suficie mieszkania na parterze? Jak to możliwe? Powodem jest nieprawidłowo wykonana izolacja, umożliwiająca zbieranie się wody na stykach płyt stropowych. Wilgoć na suficie łatwo zlokalizować. Widoczna jest pod postacią ciemnych, błyszczących zacieków. Jest to niebezpieczne zjawisko, mogące w perspektywie czasu doprowadzić do powstania na powierzchni sufitu grzyba. Zlikwidowanie wilgoci odbywa się poprzez usunięcie zawilgoconego tynku (skucie), uwolnienia wody ze znajdujących się szczelin, poprawieniu izolacji tak aby właściwie spełniała swoją funkcję, a na końcu ponownym wykonaniu tynku i pomalowaniu go farbą. • Podłoga
Wykonane podłogi muszą być idealnie równe, bez jakichkolwiek wybrzuszeń – szczególnie w narożnikach pomieszczeń. Na nierównej wylewce trudno jest ułożyć panele podłogowe lub posadzkę z płytek ceramicznych. Przed przystąpieniem do tych prac, konieczne będzie wyrównanie podłogi, co znacząco podniesie koszt wykonanych robót wykończeniowych. Jeżeli mamy szczęście i nasza podłoga jest prosta, to odnieśliśmy połowę sukcesu. Druga połowa będzie wtedy, kiedy podłoga będzie idealnie pozioma. Dopiero połączenie równej podłogi z zachowaniem idealnego poziomu pozwala przystąpić do prac związanych z kładzeniem paneli, płytek lub innego wykończenia. Jeśli robotnicy mieli problem z utrzymaniem poziomu podłogi, można ją wyrównać poprzez uzupełnienie wylewki w obniżonym miejscu. Niestety to także wiąże się z dodatkowymi kosztami. Szczególnej uwagi wymagają małe pomieszczenia, w których najtrudniej jest utrzymać poziom podłogi. Upewniając się że podłoga jest i równa i pozioma, pozostaje sprawdzić jej grubość. Optymalna wartość mieści się w granicach 4 do 5 cm. W niektórych sytuacjach grubość powinna być jeszcze większa. Tak jak i w innych przypadkach, tak i w tym nie wszyscy fachowcy o tym wiedzą. W efekcie otrzymujemy wylewki, których grubość wynosi od 1 do 2 cm! Czym to skutkuje? Słabymi właściwościami izolacyjno-termicznymi. Łatwo można to zauważyć w pomieszczeniach na parterze w budynkach niepodpiwniczonych. Da się wtedy wyczuć efekt „ciągnięcia zimna” po nogach. Aby sprawdzić grubość wylewki należy posłużyć się wiertarką, dokonując próbnych odwiertów w różnych miejscach w każdym z pomieszczeń. Jeżeli Wasze mieszkanie albo dom zostało wyposażone w balkon lub taras, to jest to jedyne miejsce, które nie powinno posiadać idealnie wypoziomowanej wylewki. W tym przypadku powinien jej zostać nadany spadek w kierunku rynny lub okapu. Umożliwia ona odprowadzenie wody deszczowej, zbierającej się na powierzchni balkonu. Jeśli zdecydowaliście się na pełny murek zamiast ażurowej barierki, upewnijcie się czy został wyposażony w otwór odpływowy. Otwór powinien być umieszczony przy powierzchni posadzki, wyprofilowanej w taki sposób, aby cała woda spływała w kierunku odpływu. • Drzwi zewnętrzne
Żadne drzwi nie będą spełniać swojej funkcji, jeśli nie będziemy mogli ich otworzy i zamknąć. Powinno być to możliwe bez włożenia większego wysiłku w tę czynność. Zwróćmy uwagę czy wysokość drzwi nad powierzchnią posadzki pozwala wykonać na niej podłogę. Nie może być tak, że po ułożeniu paneli podłogowych, drzwi nie mogą się otworzyć bo zostały za nisko osadzone. Jeżeli będą to drzwi drewniane, będzie można je skrócić o kilka milimetrów. Sprawa wygląda gorzej w sytuacji, kiedy chodzi o zewnętrzne drzwi antywłamaniowe. Jakakolwiek ingerencja w konstrukcję tych drzwi jest zabroniona. Sprawdź także czy drzwi swobodnie otwierają się na całą swoją szerokość. Minimalny kąt otwarcia drzwi to kąt prosty (90*). Często nawet ten kąt jest trudny do uzyskania. Zazwyczaj jest tak wtedy, kiedy drzwi zostały umieszczone w rogu pomieszczenia, a po ich drugiej stronie znajduje się cokół, listwa lub inny element dekoracyjny. Niemożliwość otwarcia drzwi na pełną wysokość oznacza, że podczas wnoszenia mebli, konieczne będzie ich zdjęcie z zawiasów. Będąc przy zawiasach, należy wspomnieć o ich trwałości. Ograniczenia powodujące opór przy otwieraniu drzwi są dla nich zabójcze. Siły działające na zawiasy powodują naprężenia, mogące doprowadzić do ich pęknięcia lub urwania. Wyposażając mieszkanie w drzwi z górnej półki (antywłamaniowe, ognioodporne, z doskonałej jakości zamkiem), zwróć uwagę na to, czy wykonawca dostarczył Ci odpowiednie świadectwa i atesty jakości i przejścia prób wytrzymałościowych. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zniżki na polisy, jeżeli mieszkanie zostało wyposażone w odpowiedni rodzaj drzwi. • Drzwi wewnętrzne
Drewniane ościeżnice z pewnością lepiej się prezentują niż plastikowe lub metalowe. Mają niestety jedną wadę. Jest nią podatność na odkształcanie się. Występuje to podczas zmian temperatur. W wyniku tego powstają nieestetycznie wyglądające szczeliny pomiędzy ościeżnicą a murem. Najlepszą formą ich zamaskowania, to użycie drewnianych listw ozdobnych. Można je zamocować we własnym zakresie, stosując do tego klej, małe gwoździe lub wkręty. Reszta czynności sprawdzających dla drzwi wewnętrznych jest podobna jak w przypadku zewnętrznych. • Okna
Podobnie jak i drzwi, tak okna muszą być łatwe w otwieraniu i zamykaniu. Dotyczy to również drzwi balkonowych. W dzisiejszych czasach mamy do wyboru okna i drzwi balkonowe wykonane w doskonałej, nowoczesnej technologii. Dzięki niej można co do milimetra wyregulować okna. Sama czynność regulacji może być jednak skomplikowana dla osoby, która nie ma w tym doświadczenia. Sprawdzając jakość okien nie można pominąć szyb. Najlepiej jeżeli są zabezpieczone folią ochronną. Jeżeli została już usunięta, sprawdźmy je pod kątem pęknięć oraz ewentualnych rys. Szczegółową ochroną muszą być objęte uszczelki w oknach. Są to bardzo wrażliwe elementy, które mogą ulec uszkodzeniu w kontakcie z agresywnymi substancjami chemicznymi. Do tych substancji należą m.in. pianki montażowe, rozpuszczalniki i różnego rodzaju farby. Niewielkie zachlapanie uszczelki może spowodować jej poważne uszkodzenie. Jak łatwo się domyślić, gwarancja udzielona przez producenta na swoje okna, traci wtedy ważność. Uszkodzenia uszczelki mogą być również spowodowane przez okruchy tynku, które przedostały się do okiennic podczas prac murarskich lub tynkarskich. W tych przypadkach winnymi są robotnicy, którzy nie zabezpieczyli okien folią. Obsługa okien i drzwi balkonowych musi być łatwa i wygodna. Muszą one również zapewniać szczelność. Oznacza to że przez szpary nie może do wnętrza mieszkania przedostawać się chłód, wiatr oraz wilgoć. Dotyczy to szczególnie okien drewnianych, które w przeciwieństwie do stolarki PVC mogą ulec wypaczeniu (na skutek użycia niewysuszonego drewna, lub drewna złego gatunku). Na samo koniec warto obejrzeć ościeżnice, okucia oraz ramy okienne. Zazwyczaj są one zabezpieczone folią ochronną. Nie zapewni ona jednak ochrony, jeżeli ktoś uderzył w okno młotkiem lub oparł o nie drabinę lub rusztowanie. Folia zostanie wtedy przerwana, a uderzenie spowoduje zarysowanie, wgniecenie lub pęknięcie na powierzchni. • Parapety
Jak kontrolować parapety? Po pierwsze sprawdzając czy są wystarczająco silnie przymocowane w ścianie lub cokole. Warto na to zwrócić uwagę, jeżeli przymocowane są tylko jedną stroną – np. w przypadku okien połączonych z drzwiami balkonowymi. Należy się upewnić czy parapet został wpuszczony na odpowiednią głębokość (po jednej lub dwóch stronach), oraz czy został dodatkowo umocowany od spodu (np. klejem montażowym). • Instalacje elektryczne
Wszystkie instalacje, a szczególnie elektryczne, należą do najbardziej newralgicznych elementów mieszkania. Wymagają gruntownego sprawdzenia pod każdym kątem. Ogólnie rzecz biorąc, należy sprawdzić każde wyjście z prądem – gniazdka elektryczne, oświetlenie sufitowe, oraz włączniki i wyłączniki prądu. Warto w każdym pomieszczeniu wkręcić żarówki, a następnie uruchomić całe oświetlenie. Działając prawidłowo, nie spowoduje wybicia bezpieczników. Będąc przy bezpiecznikach, one również wymagają sprawdzenia. Przyda się do tego wkrętak probówka, lub po prostu przenośna lampka lub radio. Należy wyłączyć wszystkie bezpieczniki, a następnie do każdego z kontaktów podłączyć urządzenie i sprawdzić czy jest w nich napięcie czy nie. Jeśli nie, oznacza to bezpieczniki spełniają swoją funkcję. Wybierając się na odbiór mieszkania, warto zabrać ze sobą wszystkie plany. W tym również plan instalacji elektrycznej. Mając go przy sobie, sprawdzamy czy rozmieszczenie gniazdek i włączników jest zgodne z projektem oraz czy jest zsynchronizowane z innymi newralgicznymi elementami instalacji i czy umożliwia prawidłowe podłączenie wszystkich sprzętów AGD. Kolejny krok prowadzi do skrzynki z bezpiecznikami. Każdy bezpiecznik musi zostać opisany za jaki element instalacji odpowiada. Jeśli nie wiesz jak obsługiwać nowy rodzaj bezpieczników, poproś wykonawcę o instruktaż. Na koniec nie zapomnij się upomnieć o protokół z pomiaru zerowania instalacji elektrycznej oraz jej izolacji. WAŻNE INFORMACJE:
- rzecz, na którą niewiele osób zwraca uwagę, a która może być uciążliwa, to umieszczenie włącznika światła po drugiej stronie drzwi niż znajduje się klamka
- sprawdź czy gniazdka i włączniki są solidnie zamocowane do ścian • Instalacje wodne
Po pierwsze i najważniejsze: instalacje wodne muszą być w pełni szczelne. Dotyczy to rur doprowadzających czystą wodę i odprowadzających zużytą. Jakiekolwiek wycieki i nieszczelności nie mogą mieć miejsca. Sprawdzić należy funkcjonowanie wszystkich kranów, prysznica i zaworu do pralki, odpływów w umywalkach, zlewach, wannach i toalecie. Nie dopuść do sytuacji, którą znamy z komedii z okresu PRL. Pod kurkiem z ciepła wodą znajduje się zimna i odwrotnie. Może być to uznane za zabawną pomyłkę, ale z pewnością nie będzie Ci do śmiechu, kiedy wejdziesz pod lodowaty prysznic. Trudniej wygląda sprawdzenie instalacji wodnej w mieszkaniu, które wykańczamy we własnym zakresie. Wykazując jednak trochę pomysłowości i z tym można sobie poradzić, zabierając ze sobą kawałek węża, zawór i wiadro. • Instalacja grzewcza
Instalacja grzewcza to przede wszystkim grzejniki. Bezwzględnie muszą być stabilne i mocno zamocowane do uchwytów. Nie mogą wibrować ani poruszać się przy lekkim dotknięciu. Kolejny punkt, to obecność i sprawność termostatów. Aby ich obsługa była wygodna, powinny być zainstalowane na takiej samej płaszczyźnie co grzejnik. Jakiekolwiek inne umieszczenie, powoduje że ich obsługa jest mało komfortowa, a czasami wręcz niebezpieczna lub niemożliwa (np. z powodu znajdującego się nad nim parapetu). • Instalacja wentylacyjna
Kolejny bardzo istotny element domu i mieszkania. Niesprawna wentylacja niejednokrotnie była przyczyną zatrucia dwutlenkiem węgla oraz śmierci. Ma również duży wpływ na powstanie grzyba – szczególnie w pomieszczenia o dużej wilgotności – najczęściej łazienkach. Nie trzeba również nikogo przekonywać, że przebywanie w źle wentylowanych pomieszczeniach nie należy do najprzyjemniejszych. Metoda na sprawdzenie działania wentylacji, to zbliżenie zapalonej zapalniczki do kratki wentylacyjnej. Poruszenie się płomienia jednoznacznie przemawia za tym, że instalacja działa poprawnie. Na sam koniec upewnij się że każde mieszkanie posiada osobny kanał wentylacyjny. Zabezpiecza to przed przenikaniem zapachów z innych lokali. • Parkiet oraz płytki
Jeśli kupiłeś mieszkanie z wykonanymi na podłodze płytkami ceramicznymi, to musisz sprawdzić czy w odpowiedni sposób zostały przyklejone. Sposób na to jest bardzo prosty i polega na pukaniu palcem w płytki. Dający się słyszeć głuchy dźwięk oznacza, że w tym miejscu jest za mało, lub w ogóle nie ma kleju. Jest bardzo ważne, aby klej był dokładnie rozprowadzony pod całą powierzchnią płytki. Jeśli tak się nie stało, płytka ulegnie odkształceniu – pękając na mrozie, lub wtedy kiedy staniem na niej całym ciężarem ciała. Odpowiednią uwagę należy także poświęcić panelom, parkietowi lub mozaice drewnianej. Każda z tych form wykończenia podłogi musi posiadać pozostawioną na całym obwodzie dylatację. Jest ona potrzebna na ewentualne rozszerzanie się drewna. Jeśli jej zabraknie, może dojść do odklejenia się mozaiki oraz podniesienia (wybrzuszeni) podłogi w niektórych miejscach. Ten same efekt może zaistnieć wtedy, jeśli mozaika została nieprawidłowo przyklejona. • Balkon
Jak już wspomnieliśmy we wcześniejszej części artykułu, balkon musi posiadać spad w kierunku zewnętrznym – w celu odprowadzenia wody deszczowej. Kolejnym warunkiem prawidłowo wykonanego balkonu, są dobrze przytwierdzone płytki – sposób na sprawdzenie tego, został opisany w podpunkcie wyżej. Kolejny istotny czynnik, to ułożenie izolacji przeciwwilgociowej. Umieszczana ona jest przed ułożeniem płytek. Najlepszym sposobem na sprawdzenie czy rzeczywiście się tam znajduje, to obecność podczas wykonywania prac na balkonie. Jeżeli nie mogliśmy tego dokonać, to jedynym rozwiązaniem jest skucie małego fragmentu posadzki. Z uwago na inwazyjność tej metody, etap ten jest często pomijany podczas odbiorów. Rezultaty szybko dają o sobie znać. Brak izolacji powoduje przedostanie się wody pod płytki. Woda przy niskich temperaturach zamarza, co nieuchronnie prowadzi do pękania płytek, zawilgocenia balkonu i osłabienia jego konstrukcji. Równie ważne jak ułożenie izolacji, jest zamontowanie taśm uszczelniających. Powinny się one znaleźć w miejscu łączenia ściany z balkonem. Nie zapomnij również przekonać się o obecności uszczelniacza silikonowego. Miejsca w których powinieneś go znaleźć to: połączenie cokołów z posadzką, oraz posadzki z barierką (o ile istnieje). • Inne usterki – powierzchnie wspólne
Odbiór mieszkania jest tym, co interesuje Cię najbardziej. Dobrze jednak jest pomyśleć o innych miejscach, które również są zagrożone partactwem wykonawców. Należą do nich tzw. powierzchnie wspólne: korytarze, klatki schodowe, wiatrołapy, piwnice, pralnie, suszarnie oraz garaże. Jako inspektor nadzoru często miałem do czynienia, szczególnie w przypadku szybko budowanych osiedli, z nieprawidłowo wykonanym odprowadzeniem wód deszczowych. Duże opady deszczu kończyły się wtedy zalewaniem garaży podziemnych i parkingów. Pozostałe usterki jakie mogłem zauważyć, to kiepsko wykonana instalacja video-domofonowa (nie działająca podczas deszczu i mrozów), źle zaprojektowana pod względem mocy kotłownia, niewłaściwie rozmieszczone lampy oświetleniowe, nieatestowane wyposażenie placów zabaw oraz wiele innych, pozornie drobnych, a uciążliwych i niebezpiecznych usterek.
Przemysław Górka, 27.10.2013, 01:59
dzieki, 12.03.2014, 10:34