Jak wstać rano? 10 nieoczywistych sposobów, które ułatwią poranną pobudkę

Jak wstać rano, kiedy za oknem jest jeszcze ciemno? Niestety poranne wstawanie to przykry obowiązek większości ludzi i nie da się tego uniknąć. Najgorzej mają śpiochy, jednak i na nich są skuteczne sposoby, które ułatwią im obudzić się przed wschodem słońca.
  • Naucz się porannego wstawania - to ma wiele korzyści

    Acharaporn Kamornboonyarush Pexels.com
  • Techniki relaksacyjne przed snem ułatwią zasypianie

    cottonbro Pexels.com
  • Unikaj niezdrowego jedzenia przed snem

    Robin Stickel Pixabay.com
  • Postaw budzik daleko od łóżka

    Enikő Tóth Pexels.com
  • Obudź się w odpowiedniej fazie snu

    Karyme França Pexels.com
  • Znajdź motywację do wczesnego wstawania

    Tirachard Kumtanom Pexels.com
  • Znajdź przyjaciółkę, która razem z tobą będzie wcześnie wstawać

    Andrea Piacquadio Pexels.com

Porannego wstawania można się nauczyć. Nie jest to łatwe zadanie i wymaga dużej dyscypliny, ale jest to możliwe, aby codziennie obudzić się wyspanym i nie spóźnić się do pracy, szkoły czy na spotkanie.

Podobno nie ma sposobu, aby dzień stał się dłuższy. Naszym zdaniem jest...wcześnie wstać, ale jak to zrobić, kiedy oko nie chce się otworzyć, ciepła kołdra nas przytula, a każda próba podniesienia głowy z poduszki staje się porażką? Przede wszystkim trzeba poznać przyczyny długiego snu i zmęczenia po obudzeniu.

Zobacz także: Materac do łóżka. Jaki wybrać, żeby dobrze spać 

Dlaczego mamy problemy ze wstawaniem, czyli przyczyny porannego zmęczenia?

Warto poszukać przyczyn porannego zmęczenia. Pierwszym i najważniejszym powodem, tego, że rano jesteście wyczerpani, jest niedostateczna ilość snu. Może ona być spowodowana nadmierną ilością wypitej kawy lub napojów energetyzujących. Wystrzegać się także trzeba zbyt mocnej herbaty lub yerba maty. Przyczyną zaburzeń snu może być także stres.

Powodów może być wiele, warto je poznać, ponieważ mogą doprowadzić do wielu schorzeń i chorób, takich jak: chroniczne zmęczenie, nerwica, anemia, a nawet do depresji.

Jak wstawać rano – 3 kroki

Ludzie dzielą się na tzw.: ranne ptaszki i nocne marki. Pierwszej grupie jest zdecydowanie lepiej wydłużyć sobie dzień i rano wszystko ogarnąć. Gorzej mają nocne marki, które wydłużają sobie czas porannego wstawania do maksimum, a później muszą robić wszystko w biegu. Dla nich najważniejsze jest wypracowanie w sobie nawyku wstawania rano. Najważniejsze zasady to:

  • chęć zmienienia swoich nawyków,
  • regularność,
  • trzymanie się planu

Jeżeli te trzy rzeczy wdrożysz w swoje życie poranne wstawanie z uśmiechem na twarzy stanie się tylko kwestią czasu.

To Cię zainteresuje: Pasożyty żyjące w naszej pościeli 

Sposoby na wczesne wstawanie

Wczesne wstawanie ma swoje plusy, przede wszystkim zyskujemy więcej czasu dla siebie. Pobudka z samego rana aktywizuje organizm do działania, zwiększając naszą witalność i energię do życia. Oto sposoby jak to osiągnąć!

Komfort snu i jego długość mają znaczenie

Długość snu, jaką potrzebujemy to indywidualna sprawa każdego człowieka. Ogólna norma to 7-9 godzin. Warto wypracować sobie nawyk kładzenia się spać, tak aby dostarczyć organizmowi wystarczającą liczbę godzin snu. Spróbuj położyć się dzisiaj wcześniej niż zwykle i zaobserwuj, jak będzie wyglądał twój najbliższy poranek. Warto także wieczorem porządnie wywietrzyć sypialnie, zapewnić optymalną temperaturę oraz wilgotność powietrza.

Zrelaksuj się przed snem

Warto przed snem się zrelaksować. Skuteczne mogą tu być metody regulacji oddechu, joga lub wyciszenie się. Absolutnie zabronione jest picie kawy i mocnej herbaty oraz nadmiar niebieskiego światła, które jest emitowane z ekranu telefonu komórkowego, komputera czy tabletu.

Unikaj jedzenia i picia alkoholu przed snem

Kolacja minimum dwie godziny przed snem. Zastanów się także nad lekkostrawnym jedzeniem. Unikaj pikantnych, tłustych i ciężkostrawnych pokarmów. Wpływają one bardzo negatywnie na sen m.in. wydłużenie czasu zasypiania i częste pobudki. Alkohol tylko pozornie ułatwia zasypianie. Jest przyczyną niespokojnego snu i częstego wybudzania się.

Polecamy: Jaką kołdrę wybrać na zdrowy sen. Poradnik 

Umieść budzik daleko od łóżka

Umieszczenie budzika poza zasięgiem ręki to skuteczna metoda, aby wstać i go wyłączyć – a to jest najtrudniejsze. Jeżeli wyprostujemy nasze ciało i wyjdziemy z łóżka w celu wyłączenia budzika, to już mamy sukces. Tylko pamiętajcie, aby nie położyć się ponownie, wówczas wszystko pójdzie na marne. Nowoczesna technologia sprzyja śpiochom. Na rynku dostępne są specjalne dla nich uciekające budziki, które mają wbudowane kółka. Urządzenie świetnie omija przeszkody i nie przestaje dzwonić, dopóki nie zostanie złapany i wyłączony. Taka pobudka jest lepsza niż poranna kawa.

Zapomnij o funkcji drzemki w telefonie

Funkcja drzemki w budzikach nie pomaga w porannym wstawaniu. Wręcz przeciwnie bardzo źle działa na organizm. Nasze ciało nie regeneruje się podczas 15-minutowej drzemki tak jak podczas głębokiego snu. Dodatkowo może być przyczyną spotęgowania negatywnych emocji. Nic przecież tak nie denerwuje jak ktoś lub coś, co chwilę cię budzi.

Odpowiedni dźwięk budzika

Odpowiedni dźwięk budzika ma znaczenie przy porannym wstawaniu. Nie może on być zbyt delikatny i za bardzo denerwujący. Przecież chcemy wstać w dobrym humorze. W tym celu wybierzmy sobie energetyzującą muzykę, która stopniowo przyspiesza tempo i głośność.

Wykorzystaj fazy snu, aby wstać wyspanym

Każdy chyba słyszał o fazach snu. Układają się one mniej więcej w 90-minutowe cykle. Tak więc prawidłowy sen powinien dzielić się na etapy lekkiego, głębokiego oraz etap, w którym śnimy. Najlepszą fazą do pobudki jest faza z lekkim snem. Dosyć ciężko będzie nam trafić w odpowiednią fazę, podczas której najlepiej wstać. Z pomocą znów przyjdą nam nowoczesne technologie, aplikacje i urządzenia do monitorowania snu. Analizują ruchy, dźwięki i tętno w nocy, a rano budzą nas wtedy kiedy ten sen jest najlżejszy.

Znajdź powód, aby wstać rano

Skuteczny powód do wstania rano to świetna motywacja i nie mówimy tu o konieczności pójścia do pracy czy szkoły, a o przyjemnościach, które lubimy! Może to być poranny jogging, czy dobre śniadanie lub książka, która nas zaciekawi, a nigdy nie mamy na nią czasu.

Jedna pora wstawania

Systematyczność to klucz do sukcesu. Tak jest i w przypadku porannego wstawania. Postaraj się codziennie budzić o tej samej porze, a zobaczysz, twój organizm się do tego przyzwyczai i za jakiś czas nie będziesz potrzebował budzika.

Znajdź kogoś, kto będzie z tobą wcześnie wstawał

Razem raźniej. Namów znajomego, partnera, koleżankę do wspólnych pobudek wcześnie rano. Posiadanie kogoś takiego znacznie ułatwi ci przejść przez tę trudną drogę, jaką jest nauka wstawania. Zasada jest prosta. Wstajesz i piszesz SMS-a do drugiej osoby z informacją, że masz już pobudkę za sobą. Jeśli znajoma lub znajomy zrobił to przed tobą, wysyła do ciebie wiadomość. Jeżeli któraś ze stron nie odpisuje, dzwonicie do siebie, dopóki się nie obudzicie! 

Autor: Katarzyna Dębek
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

Żeby łatwo się wstawało trzeba dobrze spać. A nie jest to możliwe bez odpowiedniego przygotowania, bez odpowiedniego materaca i warunków w sypialni. Dużo zależy właśnie od naszych nawyków i postępowania, dlatego polecam zainwestowanie w dobry materac. Ja swój kupiłam na https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe
Domi, 21.10.2020, 17:26