Jesienna depresja – jak się przed nią uchronić

Do najczęstszych objawów depresji należą: ciągłe zmęczenie, smutek, senność czy niepokój. Choć potocznie rozumiana jest zjawiskiem dobrze wszystkim znanym, w rzeczywistości prawdziwie patologiczną formę przybiera jedynie u 2-5% populacji, z których zdecydowaną większość (aż 80%) stanowią kobiety.
  • Jesienna depresja - jak z nią walczyć?

    Przyczyn tak zwanej jesiennej depresji może być wiele. Mniejsza ilość światła, brak witamin czy odpowiedniego wypoczynku to tylko niektóre z powodów naszego coraz gorszego samopoczucia. Ludzie z depresją często cierpią na różne rodzaje problemów ze snem.

    Tempur

Objawów depresji nie należy jednak lekceważyć. Może to doprowadzić do rozwinięcia poważniejszych zaburzeń afektywnych. Pod tym pojęciem ujętych jest wiele różnego rodzaju zaburzeń psychicznych (m.in. chorobowe zmiany nastroju, choćby nadmierne jego obniżenie lub podwyższenie), którym towarzyszą objawy, takie jak np.: zaburzenia aktywności, myślenia, czy rytmu biologicznego. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, by odsunąć od siebie widmo sezonowego obniżenia nastroju i warto z nich skorzystać, by uniknąć poważnych schorzeń.

Masz pewne objawy depresji? Zobacz: Test, czy jesteś w grupie ryzyka osób zagrożonych depresją

Sen na zdrowie

Główną przyczyną braku energii i złego samopoczucia, które dopadają nas jesienią są w wielu przypadkach problemy ze snem. Zbyt szybkie wchodzenie w fazę REM (z angielskiego Rapid Eye Movement) lub jej deficyt wpływać może bardzo negatywnie na nasz stan emocjonalny oraz konsolidację pamięci. Mając na uwadze fakt, że faza REM jest jedną z ostatnich w całym cyklu snu, warto zadbać o spokojny, nieprzerywany niczym wypoczynek. Jednym z czynników zakłócających nasz sen jest przesuszone, zbyt ciepłe powietrze. Dlatego warto przewietrzyć sypialnię przed pójściem spać i zaraz po przebudzeniu. Zapewni to nie tylko optymalną temperaturę (tzw. komfort termiczny, który oscyluje w okolicach 20–21°C), ale także dopływ tlenu i odpowiednią wilgotność powietrza, która w sezonie grzewczym spada wyjątkowo szybko.

Warto przeczytać: Metamorfoza wnętrza: sposób na jesienną chandrę 

Wrogiem dobrego, regenerującego snu może być też zły materac czy poduszka – Jeśli budzimy się rano zmęczeni, a nasze plecy są zesztywniałe, to znak, że trzeba zastanowić się nad wymianą materaca – zauważa Jacek Poznański, ekspert z firmy Tempur Polska. – Powinien on zapewniać odpowiednie podparcie dla szyi, pleców, ramion oraz stóp. Wszystko po to, byśmy mogli się odpowiednio zrelaksować, bo od tego w znacznym stopniu zależy nasze samopoczucie.

Faza REM to krótsza, następująca po nie-REM (Non-rapid Eye Movement) faza snu, w której występują szybkie ruchy gałek ocznych, całkowite rozluźnienie mięśni i wysoka aktywność mózgu. Fazie REM towarzyszą marzenia senne. Jej znaczenie dla zdrowia człowieka nadal jest szczegółowo badane, wiele danych wskazuje jednak jej istotną rolę dla jakości ogólnego samopoczucia, funkcjonowania umysłowego oraz zapamiętywania.

Bezsenność oraz zaburzenia fazy REM mogą prowadzić do stanów o charakterze psychotycznym (np. halucynacje) oraz stanów paranoidalnych i depresyjnych. Zaburzenia fazy REM towarzyszą także alkoholizmowi. 

Wartościowe jedzenie w walce z jesienną depresją

Jesienią coraz częściej mamy ochotę na słodycze, a nasze posiłki przeważnie stają się nieco większe. Jest to spowodowane nie tylko zwiększonym zapotrzebowaniem energetycznym organizmu, ale także spadkiem poziomu serotoniny – neuroprzekaźnika, odpowiedzialnego m.in. za zmianę nastroju i prawidłowy sen. Dlatego też warto swoją dietę wzbogacić o produkty zbożowe, warzywa czy ryby. Te ostatnie zawierają selen, który ma działanie antydepresyjne. 

Oświetlenie wewnętrzne poprawia nastrój

Jesienią i zimą dociera do nas znacznie mniej światła. A badania pokazują, że może to powodować przygnębienie i zmniejszać chęć do działania. Dlatego jeśli tylko istnieje taka możliwość, dobrze jest wyjść na spacer i spędzić nawet kilka chwil na słońcu.

Warto przeczytaćJak stworzyć nastrój we wnętrzu. Rodzaje oświetlenia i lamp 

W ciągu dnia w pomieszczeniach natomiast warto zapewnić dopływ jak największej ilości naturalnego światła. Nocą zaś należy zaciemnić sypialnię i wyłączyć oświetlenie. Możemy również wykorzystywać dekoracje świetlne w postaci lampionów.

W ten sposób regulujemy w pewnym stopniu nasz biologiczny cykl dobowy i wspomagamy prawidłowe funkcjonowanie organizmu. A im bardziej jesteśmy wypoczęci, tym jesteśmy bardziej odporni na negatywny wpływ krótkich i szarych jesiennych dni.

Śmiech to zdrowie! Zobacz: Ile można zyskać, uśmiechając się każdego dnia 

Autor: redakcja.regiodom
Współpraca: Tempur
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

Do tego aby poprawiać sobie nastrój i nie dostać depresji służą lampy antydepresyjne, a przynajmniej tak to się chyba nazywa. W Szwecji większość moich znajomych ma takie w domu, a jedna koleżanka ma nad stołem w kuchni wiszącą lampę z funkcją światłoterapii - jak jest naprawdę ciemny dzień, albo szykuje dzieci do szkoły jak jeszcze jest ciemny ranek to przełącza tę lampę na super jasne światło i wszyscy sobie przy tym siedzą, naprawdę fajna sprawa.
Agnieszka Stefczyk, 27.09.2018, 11:51