Zakwas z buraków – jakie ma właściwości, jak go zrobić i spożywać. Poznaj superfood z warzywniaka

Zakwas buraczany można po prostu kupić. Z pewnością jednak lepiej smakował będzie zakwas z buraków, który przygotujemy własnoręcznie, przy okazji mając gwarancję, że użyte składniki pochodzą z dobrego źródła i nie ma w nich szkodliwych substancji i konserwantów.
  • Zakwas buraczany - zdrowy, tani i szybki w przygotowaniu

    Do przygotowania zakwasu potrzebne są: 2 kg buraków, – 4 litry wody (przegotowanej, ale ostudzonej), od 5 do 8 ząbków czosnku, kilka liści laurowych oraz ziarenek ziela angielskiego i 4 łyżki soli bez jodu.

    congerdesign (Pixabay.com)
  • Wykorzystanie zakwasu buraczanego

    Zakwas buraczany można spożywać jako osobny "napój energetyczny" albo wykorzystać go do przygotowania smacznego barszczu.

    Janusz Wojtowicz
  • Kolorowe buraki

    Oprócz buraków czerwonych, są też buraki o pomarańczowej lub żółtej barwie korzenia. Za ich złocistą barwę odpowiada barwnik o nazwie – betaksantyna. Podobnie jak czerwono-fioletowa betanina ma właściwości antyoksydacyjne (przeciwutleniające).

    Couleur (Pixabay.com)

Jak zabrać się do przygotowania zakwasu z buraków? Przepisów nie brakuje, zmieniają się często w różnych stronach naszego kraju, łączy je jednak łatwość przygotowania i kilka wspólnych składników. Potrzebujemy oczywiście buraków, koniecznie ze sprawdzonego źródła, wszak to one będą stanowiły bazę dla całego zakwasu. Niezbędny jest również czosnek, skórka z chleba razowego na zakwasie (która będzie starterem procesu fermentacji) oraz przyprawy – liść laurowy, ziele angielskie, szczypta cukru i sól.

Polecamy poradnik: Co zaliczamy do superfoods 

Jak przygotować zakwas buraczany?

Buraki można pokroić w drobne kawałki, a czosnek na drobne plasterki dzięki czemu będą oddawały intensywnie aromat, sok i w przypadku buraka kolor. Wszystkie składniki wystarczy włożyć do sporego, wyparzonego szklanego naczynia (nadają się również naczynia ceramiczne) i zalać letnią, ale przegotowaną wodą z dodatkiem soli niejodowanej - najlepiej kamiennej lub himalajskiej. Do naczynia wsadzamy także chleb, który powinien być zawinięty np. w jałową chustkę, przez co nie rozleci się w zakwasie i nie będzie go później „zaśmiecał". Całość przechowujemy w temperaturze pokojowej w zacienionym miejscu, by po około 5 dniach mieć gotowy do spożycia zakwas. Proces fermentacji może być dynamiczny, dlatego codziennie odcedzać trzeba pianę, która będzie zbierała się na górze słoja.

Przeczytaj: Jakie właściwości mają kolorowe odmiany buraków 

Zakwas można pić po lekkim schłodzeniu, wtedy jest najsmaczniejszy, można go również użyć do przygotowania barszczu. Najlepiej spożyć go w ciągu maksymalnie dwóch tygodni. Końcówkę zakwasu można wykorzystać do rozpoczęcia fermentacji w kolejnej nastawie (nie trzeba wtedy wykorzystywać chleba razowego jako zaczynu fermentacji).


Buraki za kawas
Składniki na zakwas z buraków mamy najczęściej pod ręką. Warto więc go zrobić, bo lista jego zdrowotnych właściwości jest bardzo długa. Jedynie chorzy na cukrzycę powinni uważać na buraki, bo mają dużo cukru i wysoki indeks glikemiczny. Cała reszta nie musi sobie odmawiać tego superfood.Fot. mp1746 (Pixabay.com)

Dlaczego warto pić zakwas z buraków?

Pewnie każdy słyszał, że picie zakwasu buraczanego zaleca się cierpiącym na anemię, a także osobom, które zmagały się z problemami nowotworowymi lub są w trakcie rekonwalescencji po rozmaitych operacjach. Część osób wykorzystuje zakwas do walki z osteoporozą. Nie bez przyczyny.

Medycyna naturalna wskazuje, że zakwas buraczany ma charakter zasadotwórczy. A pokarmów zasadowych bardzo brakuje w naszej współczesnej diecie, za zasadowość odpowiadają bowiem głównie warzywa. Mięso, nabiał, zboża – ogromnie zakwaszają organizm, który w poszukiwaniu równowagi „poszukuje" w organizmie czegoś, co zrównoważy kwasotę i znajduje wapń zawarty w kościach. Długotrwałe narażanie organizmu na zakwaszanie powoduje więc problemy z kośćmi. Dlatego właśnie zakwas buraczany jest tak mile widziany przez organizm.

Polecamy również: Przepisy na dania z buraków

Zakwas buraczany stymuluje również rozwój czerwonych krwinek, przeciwdziała więc niedokrwistości, poprawia morfologię i zwiększa poziom hemoglobiny. Nie bez powodu honorowi krwiodawcy, którzy stymulują rozwój krwinek robią to właśnie między innymi poprzez picie soków i zakwasów buraczanych.

Inne właściwości zakwasu z buraka

Ale dobroczynnych właściwości zakwasu buraczanego jest o wiele więcej. Burak to bogactwo betainy, która chroni wątrobę i ją odtruwa, przypisuje się jej możliwość obniżania poziomu homocysteiny (czyli aminokwasu, który podobnie jak zły cholesterol ma wpływ na zmiany miażdżycowe w organizmie). Z kolei betanina, a więc barwnik odpowiedzialny za kolor buraka, jest znanym antyoksydantem, który wychwytuje z organizmu wolne rodniki.

O walorach kolejnego składnika zakwasu buraczanego, czosnku, można byłoby napisać osobną rozprawę naukową, dość powiedzieć, że to całkowicie naturalny, silny „antybiotyk". Zakwas buraczany dostarcza też organizmowi wiele cennych składników jak kwas foliowy (na niego szczególną uwagę powinny zwrócić kobiety w ciąży), witaminy z grupy B, witaminę C (dwukrotnie więcej niż świeży burak), a także potas, wapń, żelazo, magnez i kilka innych mikroelementów. A przy tym – co równie ważne – zakwas buraczany jest przy tym bardzo smaczny.

Dowiedz się więcej: Czosnek i cebula to „naturalne antybiotyki". Jak je wykorzystać?

Autor: Sławomir Bobbe
2komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (2)

Widział ktoś kiedyś barszczyk czerwony z czosnkiem ...........? ? ?
dziadek Antoni, 24.11.2018, 00:43
Oczywiście!!! czosnek nadaje znakomity smak i aromat, barszcz z tym dodatkiem jest doskonały.
Witołd Szczęsny Dziedzicki, 25.11.2018, 10:06