Karp na wigilijnym stole. Właściwości odżywcze karpia, ciekawostki o karpiu

Karp króluje na wigilijnym stole. Jego mięso jest nie tylko dobre, ale też korzystnie oddziałuje na nasze zdrowie. Nawet poprawia humor. Piszemy, dlaczego mięso karpia ma tam zbawienny wpływ na nasz organizm.
  • Karp królewski

    Karp jest uznawany przez wędkarzy za rybę waleczną i sprytną.

    Webandi (Pixabay.com)

Karp to średnio tłusta ryba hodowana przede wszystkim w stawach. Co ciekawe, pierwsze informacje o hodowlach karpia na świecie pochodzą już sprzed naszej ery.

 Przepis szefa kuchni: Inne wydanie karpia w galarecie

Karp na królewskim stole

W Polsce ta królewska ryba pojawiła się dopiero w XIII wieku. Nie bez powodu karp zyskał królewski przydomek. Wieki temu, gdy w przyklasztornych stawach hodowano karpie, zachwycano się tą rybą o nieskazitelnie wyglądającym, kruchym i smacznym mięsem. Pogłoski o hodowanej rybie dotarły do królów i magnatów. Oni też chcieli skosztować osławionego już mięsa karpia. Najsmaczniejsze jest to najbliżej ogona.

Karpia jada się w Polsce głównie w Boże Narodzenie. Nie jest to długa tradycja, bo zaczęto ją kultywować około 50 lat temu.

A co gościło na naszych świątecznych stołach przed karpiem? Skąd bierze się mulisty posmak karpia?

Na te i inne pytania odpowiada dietetyk Aneta Łańcuchowska.

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Walory odżywcze karpia

Jego mięso jest uważane za dietetyczne. 100-gramowa porcja surowej ryby zawiera 110 kalorii. Mięso karpia ma witaminy z grupy B, a te przede wszystkim pomagają uregulować pracę układu nerwowego (m.in. łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój). Z kolei witamina PP, zawarta też w mięsie karpia, odgrywa rolę w przemianie materii. Zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. złego cholesterolu. Wpływa dobrze na skórę. Pomaga na migrenę i przy odmrożeniach, a także likwiduje dzwonienie w uszach. Fosfor, potas, wapń, żelazo i sód to niejedyne składniki mineralne zawarte w karpiu, również korzystnie oddziałujące na nasze zdrowie. Poprawa koncentracji, pamięci, zwiększenie odporności, zmniejszenie ryzyka udaru lub obrzęku mózgu czy zawału serca to następne korzyści z jedzenia karpia.

 Polecamy także: Które ryby warto jeść, a których lepiej unikać 

Jesteś tym, co jesz

To powiedzenie sprawdza się w przypadku karpia. Wartości odżywcze mięsa karpia są różne, w zależności od tego, czym ryba była karmiona. Jeżeli pasza była niskiej jakości i dodawano do niej sztucznych granulatów, mięso będzie zawierało więcej tłuszczu niż cennego białka, a chude mięso jest zdrowsze od tłustego.

Ryba wagi ciężkiej

Średnia masa karpia nie przekracza 2,5 kilograma, ale bywają wyjątki, gdy ryba ma około 40 kilogramów. Pewien Brytyjczyk złowił w Tajlandii nawet 61-kilogramowego karpia. Wiadomość o tym gruchnęła w październiku 2013 roku. Anglik ze swoją megarybą mieli pobić rekord świata. Procedura decyzyjna w tej sprawie miała potrwać pół roku. Do dzisiaj brakuje informacji, czy wędkarz z Wielkiej Brytanii i jego wielgachny karp oficjalnie pobili ten rekord. 

Autor: Sławomir Bobbe
0komentarzy