Dieta antysmogowa – czy jej przygotowanie jest w ogóle możliwe?

Jak sobie radzić ze smogiem, gdy nie mamy wielkiego wpływu na jego ograniczenie, a chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem? Odpowiedzą może być odpowiednia zawartość talerza. Czym jest dieta antysmogowa?
  • Awokado jako składnik diety antysmogowej

    Skutki wdychania smogu można zmniejszy jedząc na przykład awokado.

    GerDukes (Pixabay.com)
  • To czym oddychamy ma decydujące znaczenie dla naszego zdrowia

    Rośliny antysmogowe łatwo uprawiać w domu. Znacznie trudniej wprowadzić zmiany w menu takie, by dieta miała działanie antysmogowe.

    Janusz Wójtowicz

Od kilku lat coraz głośniej mówi się o zjawisku smogu i zagrożeniach, jakie płyną w związku z jego występowaniem. Poszczególne samorządy planują rozmaite akcje, które mają wpłynąć na obniżenie poziomu zanieczyszczeń w powietrzu, na przykład poprzez wymianę pieców węglowych na bardziej ekologiczne źródła ogrzewania. Tyle, że zanim zrobią to wszyscy, miną długie lata. Wiele osób nie ma po prostu wyjścia – nie chcą albo nie może wyprowadzić się z terenów o największym zanieczyszczeniu i musi żyć w warunkach, na które nie ma większego wpływu.

Przeczytaj: Krótka historia smogu

Pierwsze antysmogowe kroki

Co wtedy robić i jak minimalizować ryzyko, które niesie ze sobą smog? Wyjść jest kilka. Podstawa to unikanie wychodzenia na zewnątrz kiedy poziom zanieczyszczenia jest szczególnie wysoki. Niewielkim kosztem można też w domu czy mieszkaniu hodować rośliny, które pochłaniają zanieczyszczone powietrze i oddają nam tlen. Do tego typu roślin należą między innymi paprocie, zielistki, aloes, dracena czy filodendron.

Nieco większe wydatki wiążą się z zakupem filtrów powietrza. Warto zakupić taki, który umożliwia również jego nawilżanie. Dlaczego to istotne? Bowiem smog ma fatalny wpływ także na nasze drogi oddechowe. Odpowiednio nawilżonym powietrzem, zwłaszcza gdy do nawilżacza wpuści się kilka kropel aromatu z eukaliptusa czy sosny, dobrze się oddycha, a aromaty pomagają oczyścić dogi oddechowe i łagodzą podrażnienia (a więc chrypkę czy kaszel, które wywoływać może smog).

Warto  wiedzieć: Jak walczyć ze smogiem w mieszkaniu

Talerz obroni nas przed smogiem

Nie wszyscy jednak wiedzą, że niezwykle pomocna w walce ze smogiem może być dieta. Smog najbardziej destrukcyjnie wpływa bowiem na organizm i wzmaga ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych i nowotworowych. To właśnie dieta ma stać się zaporą dla toksycznych substancji, które ze sobą niesie. Jak skomponować odpowiednie menu?

W diecie znaleźć muszą się antyoksydanty, a więc duża ilość witaminy C i potęgująca jej działanie witamina P, która działa również uszczelniająco na naczynia krwionośne. Witaminy te występują w wielu produktach, najpopularniejsze z nich to cytrusy i papryka.

To samo dotyczy odpowiednio wysokiej w diecie podaży witaminy E, zwanej witaminą młodości. Najważniejszą rolą tej witaminy jest walka z wolnymi rodnikami, które dostają się do organizmu. Witamina E obniża również poziom cholesterolu i wpływa na krzepliwość krwi. Sporo witaminy E znajdziemy w orzechach, oleju słonecznikowym, oliwie z oliwek, czarnych porzeczkach, awokado, jarmużu czy brokułach. Warto tak skomponować dietę, by co dzień w posiłku pojawiała się przynajmniej jeden składnik, który dostarczy do organizmu odpowiednią ilość potrzebnych witamin.

Najważniejsze jednak wydaje się takie zaplanowanie diety, które wzbogaci ją o zwiększone dawki kwasów omega-3. Istnieją badania naukowe, które potwierdziły, że codzienne podawanie oleju rybnego bogatego w kwasy omega-3 spowodowało u osób starszych spadek zmiennego rytmu serca o ponad połowę. Kwasy omega-3 poprawiły też znacznie jakość pracy mięśnia sercowego, działają również przeciwutleniająco i przeciwzapalnie.

Gdzie znaleźć najwięcej kwasów omega-3?

W sporych ilościach kwasy omega-3 występują w orzechach i migdałach, a także w oleju lnianym, arachidowym i rzepakowym, niektórych margarynach, a także w tłustych rybach. Na rynku dostępnych jest również wiele suplementów pozwalających walczyć z ewentualnym niedoborem tych składników.

Dowiedz się: Które ryby warto jeść, a których lepiej unikać 


Omega-3
Niektóre kwasy tłuszczowe obecne w pożywieniu uznawane są za niezbędne w diecie. Szczególnie ważną rolę pełnią kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które należące do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Znakomitym źródłem tych lipidów są ryby morskie.Fot. PublicDomainPictures (Pixabay.com)

Gdy mieszka się w miejscu narażonych na działanie smogu warto też „przeprosić się" z ziołami i włączyć je do swoje diety. Filiżanka mocnego miętowego naparu, tymianku czy prawoślazu doskonale oczyszcza drogi oddechowe i łagodzi podrażnienia oskrzeli i płuc.

Sama dieta nie zabezpieczy nas przed szkodliwym działaniem smogu, pozwoli jednak ograniczyć szkody, jakie wywołuje w organizmie. Odpowiednie zaplanowanie posiłków sprawi, że organizm będzie miał więcej sił na walkę ze szkodliwymi substancjami zawartymi w smogu.

Poznaj: Rośliny domowe, które pomogą w oczyszczeniu powietrza w mieszkaniu

Autor: Sławomir Bobbe
0komentarzy