Czym smarować chleb, jeśli nie masłem i margaryną?

„Odwieczny" kulinarny problem – czym smarować pieczywo – masłem czy margaryną – wciąż pozostaje nierozwiązany. Jednak coraz więcej osób idzie „trzecią drogą", bez problemu zastępując w swojej kuchni oba te produkty.
  • Czym najlepiej smarować pieczywo?

    Margaryna jest tłuszczem roślinnym, więc nie zawiera cholesterolu. Warto wiedzieć, że dobre margaryny na opakowaniu zawierają informacje na temat zawartości kwasów tłuszczowych tras, które powodują miażdżycę. Powinno być ich maksymalnie 0,5 mg na 100 gram margayny.

    kboyd (Pixabay.com)
  • Pasta z awokado zamiast masła? Czemu nie.

    Owoce awokado zawierają spore ilości zdrowych tłuszczów, które obniżają poziom "złego" cholesterolu. Można z nich wykonać pastę do smarowania pieczywa,

    ponce_photography (Pixabay.com)
  • Chleb z masłem i dżemem

    Zdaniem większości z nas chleb najlepiej smakuje posmarowany masłem.

    condesign (Pixabay.com)
  • Pieczywo posmarowane jogurtem

    Zamiast masła czy margaryny do smarowania pieczywa można wykorzystać jogurt. To idealne połączenie z ogórkiem czy pomidorem na kanapce.

    ponce_photography (Pixabay.com)

Badania naukowe potrafią pokazać dokładnie odwrotne rezultaty w zależności od tego, czy zleca je lobby stojące za masłem, czy też robią to producenci margaryn. Fakty są jednak takie, że w pewnych przypadkach stosowanie zarówno margaryny jak i masła nie będzie polecane jak i to, że masło i margaryna mają swoje niezaprzeczalne atuty.

 Przeczytaj poradnikCo warto wiedzieć o tłuszczach 

Dylemat – masło czy margaryna?

Zalety masła to witaminy A, E, D i K, kwas foliowy, cynk, magnez i wiele innych cennych składników w formie łatwo przyswajalnej, smak, zapach i to, że jest produktem naturalnym, bo przy jego produkcji nie trzeba stosować dodatków chemicznych. Wady masła to tradycyjne wady tłuszczów zwierzęcych – zawiera cholesterol, który obwiniany jest powszechnie za problemy z miażdżycą. Masło jest też źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, a także kwasów tłuszczowych trans, szkodliwych dla zdrowia. Tyle, że margaryny – w zależności od technologii produkcji mniej lub więcej – również zawierają "transy", które wprost odpowiadają za podwyższenie cholesterolu LDL (czyli tego „złego"). Często w ich składzie znaleźć można konserwanty i sztuczne barwniki. Jednocześnie lepiej rozprowadzają się po pieczywie, często wzbogacane są też w składniki mające korzystny wpływ na nasze zdrowie (na przykład kwasy omega-3).

Coraz więcej osób nie zaprząta sobie jednak głowy „dylematem" czy posmarować kromkę chleba, masłem czy margaryną i wybiera inne rozwiązania. Tym bardziej, że zwyczaj smarowania tłuszczem pieczywa nie jest narzuconą normą, w wielu europejskich krajach nie praktykuje się smarowania chleba masłem czy margaryną.

Czym zatem posmarować pieczywo, jeśli nie masłem czy margaryną?

Oliwa z oliwek – można w niej maczać chleb, grzanki i tosty – a jeśli ma być on składnikiem kanapek – delikatnie rozsmarować oliwę na ich powierzchni. W podobnej roli mogą wystąpić oleje rzepakowe, które wzbogacono w dodatki takie jak bazylia, oregano, chili czy czosnek. Zarówno oliwa jak i olej powinny pochodzić z pierwszego tłoczenia. Tego rodzaju tłuszcze, nie poddane obróbce termicznej, są bogate w różnego rodzaju składników (w tym kwasów omega-3) i witamin.

 Zobacz wideo: Dlaczego nie należy jeść parówek 

Pasta z awokado – owoc ten stanowi prawdziwą witaminową bombę, na którą składa się wit. B6 i B2, C, E i A oraz cynk, miedź, magnez. Awokado zawiera sporo zdrowego tłuszczu, kwasu oleinowego, który obniża „zły" cholesterol. Pastę z awokado można przygotować niewielkim trudem samemu, albo zaopatrzyć się w „gotowca".

Ajwar – przysmak znany z kuchni serbskiej, przyrządzany z papryki i bakłażanów, może występować w wersji łagodnej i pikantnej. Jego macedońskim bratem jest produkowany z papryki i pomidorów pindżur. Oba produkty idealnie nadają się do smarowania chleba, nadają mu specyficzny aromat i zawierają zaledwie około 80 kalorii w 100 gramach produktu.

Hummus – pochodzący z kuchni orientalnej, jeszcze parę lat temu znany był w Polsce raczej koneserom. Dziś jego składniki (czyli ciecierzycę, czosnek i pastę sezamową) lub gotowy wyrób można kupić w każdym markecie. Przygotowany z dobrych produktów jest zdrowy, lekkostrawny i sycący. W zależności od potrzeb i smakowych gustów można go przygotować z chili, suszonymi pomidorami czy zmielonymi orzechami.

Pasty z fasoli i grochu – jeśli mają być przygotowane samodzielnie, a nie po prostu kupione, wymagają nieco zachodu związanego z tym, że ziarna muszą moczyć się przynajmniej 12 godzin, by łatwiej je było przerobić na dająca się smarować pastę. Warto zadać sobie trochę trudu, efekty smakowe będą więcej niż zadowalające.

Pestki słonecznika – potraktowane blenderem, z dodatkiem na przykład oleju sezamowego, ziół, czosnku i limonki, będą stanowić idealny, w dodatku zdrowy podkład pod każda kanapkę. 

Autor: Sławomir Bobbe
0komentarzy