Czereśnie – dlaczego warto je jeść. Zobacz, jakie specjały można z nich zrobić

O tym, że trzeba jeść owoce, każdy wie. Nie każdy natomiast wie, co wartościowego kryją w sobie poszczególne z nich. Piszemy, dlaczego warto jeść czereśnie, jedne z najsmaczniejszych owoców sezonowych. Pokazujemy też przepisy z czereśniami w roli głównej.
  • Czereśnie

    Czereśnie to owoce sezonowe, pojawiające się zaraz po truskawkach. Ich walory smakowe zna każdy. Nie każdy jednak wie, jakie wartości posiadają czereśnie.

    Suju (Pixabay.com)

Jedne z najpopularniejszych sezonowych owoców – czereśnie – czasem pojawiają się już pod koniec maja. Bywa, że tymi świeżymi owocami zajadamy się do początku lipca, ale to właśnie w czerwcu następuje ich prawdziwy wysyp.

Czereśniowa bomba witaminowa

O tym, że warto jeść czereśnie, nie powinno się nikogo przekonywać. Małe, a są prawdziwą bombą witaminową. Zawierają witaminę A, witaminy z grupy B oraz witaminę C, K, P. Witamina A korzystnie wpływa na nasz wzrok, wzmacnia odporność, poprawia wygląd i stan skóry. Witaminy z grupy B natomiast dobrze oddziałują na układ nerwowy. Duża dawka witaminy B5 pomaga zwalczyć artretyzm, zapalenie stawów. Witaminy z tej grupy usprawniają ponadto metabolizm, poprawiają koncentrację.

Przeczytaj: Jakie warzywa i owoce są najbezpieczniejsze i bez chemii 

W czereśniach znajduje się również potas. To on wpływa na prawidłową pracę serca. Usprawnia przemianę materii oraz pracę mięśni i nerek. Pomaga doprowadzić tlen do mózgu, a komórkom dostarcza składników odżywczych. Jod, znajdujący się w tych owocach, dobrze wpływa na tarczycę. Poza tym dobrze byłoby, aby kobiety ciężarne jadły czereśnie, ponieważ właśnie jod jest współodpowiedzialny za prawidłowy rozwój dziecka w łonie matki.

Sięgnij po czereśnie zamiast tabletek

Wiadomo, że idąc do lekarza, ten nie zapisze czereśni choremu, ale warto je samemu uwzględnić w menu, przynajmniej w sezonie. Owoce te stabilizują ciśnienie krwi. Zmniejszają ryzyko udaru. Nawet w sezonie letnim niektórych dopada grypa czy przeziębienie. Aby wzmocnić odporność, można zapobiegawczo jeść właśnie czereśnie. One wykazują działanie przeciwzapalne. Na ogólne osłabienie i przemęczenie one także są zalecane. Kto zmaga się z chorobami serca albo nerek, podobnie powinien sięgać po te owoce. One również pomagają oczyścić organizm z toksyn. Regulują poziom płynów w organizmie. Kto ma problemy ze snem, też może skorzystać z dobrodziejstw czereśni, bo te ułatwiają zasypianie.

Czereśnie jak kosmetyk

Nie myli się ten, kto mówi, że czereśnie są niczym krem przeciwzmarszczkowy. To dlatego, że zawierają przeciwutleniacze. Te natomiast są odpowiedzialne za zwalczanie wolnych rodników, a w konsekwencji opóźniają procesy starzenia się skóry. Jedzenie czereśni sprawia, że skóra staje się bardziej sprężysta i jędrniejsza, a cera – świeższa. Nawet paznokcie stają się ładniejsze.

Czereśnie w odchudzaniu

Co do roli czereśni w odchudzaniu zdania są podzielone. W 100 gramach tych owoców kryje się 50 kcal. Dla porównania: truskawki mają około 38 kcal, a arbuz jeszcze mniej, bo mniej więcej 30 kcal. Czereśnie w 80 procentach składają się z wody. Niektórzy stosują przykładowo 4-dniowe diety czereśniowe i twierdzą, że w tym czasie udaje im się zrzucić 2 lub 3 kilogramy, bo te owoce dają im uczucie sytości. Inni przekonują, że czereśnie zaleca się dzieciom-niejadkom, bo te owoce poprawiają apetyt, więc jednocześnie sprawiają, że i dorosłym chce się jeść.

PolecamyOwoce i warzywa, które pomogą schudnąć i utrzymać smukłą sylwetkę 

Tego nie rób

Po zjedzeniu czereśni nie można ich od razu popijać wodą albo mlekiem, które spowodowałyby rewolucje żołądkowe. Nadpsute owoce lepiej odrzucić, bo inaczej też może zakończyć się to bólem brzucha. 

Co smacznego można przyrządzić z czereśni

Kucharz – Charles Daigneault, pokazuje, jak przygotować specjały z tymi sezonowymi owocami, m.in.: tartę baklava z czereśniami i pistacjami, babeczki oraz pierś indyka z czereśniami. 


Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news 

Autor: Katarzyna Piojda
0komentarzy