Arbuz - kalorie, właściwości i witaminy. Czy warto jeść arbuzy?

Arbuz to jeden z najbardziej soczystych owoców świata. W ponad 90 procentach składa się z wody. A mimo to, zawiera także szereg innych cennych składników. Piszemy, co dobrego – nie tylko smacznego – kryje w sobie arbuz.
  • Arbuz zwyczajny (nazywany kawonem)

    Arbuz to nie tylko smak, ale i zdrowie. Nie tylko w diecie, ale i w kosmetyce ten soczysty owoc znajduje zastosowanie.

    Jeshoots (Pixabay.com)
  • Napój z arbuza

    Jest wiele sposobów na zrobienie napoju z arbuza. Np. z kawałków arbuza usuwamy skórkę i pestki, a następnie blendujemy. Napój można przecedzić napój przez sito oraz dodać do niego trochę wody gazowanej.

    ExplorerBob (Pixabay.com)
  • Dekoracja wycięta w arbuzie

    Suanpa (Pixabay.com)
  • Arbuz w sałatce owocowej

    Z arbuza można wydrążyć kulki specjalną łyżeczką lub miąższ pokroić w kostkę i dodać do sałatki owocowej.

    rottonara (Pixabay.com)
  • Sałatka owocowa w skórce arbuza

    Skórka z połowy wydrążonego arbuza to ciekawy pomysł na podanie sałaki owocowej.

    melissaleighstanley (Pixabay.com)

Arbuz (inaczej: kawon) stanowi jeden z najpopularniejszych owoców sezonu letniego. Pochodzi z Afryki, a wywodzi się z rodziny dyniowatych i kształtem do dyni jest podobny. Miąższ dyni jest jednak raczej mączysty, ścisły, natomiast arbuz to prawie sama woda. Tak też jest w rzeczywistości. Arbuz w około 92 procentach składa się z wody.

Polecamy poradnikJak uprawiać arbuzy w ogrodzie 

Arbuz – kalorie. Czy arbuz ułatwia odchudzanie?

Odpowiedź, wbrew pozorom, łatwa nie jest. Ten słodki, pyszny owoc jest zalecany osobom, które pilnują swojej wagi. Nawet dieta arbuzowa istnieje. Ponoć w 5 dni można stracić 4 kilogramy. Tyle, że arbuz nie do końca jest naszym sprzymierzeńcem w walce z odchudzaniem. Faktycznie, arbuz należy do owoców, zawierających niewiele kalorii. W 100 gramach arbuza znajduje się przeciętnie 30 kalorii. Dla porównania: truskawki (tak samo 100 g) zawierają 32 kalorie, zaś jabłka – 52. Z tym, że arbuz ma dosyć wysoki indeks glikemiczny (IG = 72). Przyjmuje się, że gdy IG wynosi przynajmniej 70, to jest to już wysoki wskaźnik. Wysoki indeks glikemiczny powoduje z kolei, że krótko po zjedzeniu arbuza znowu stajemy się głodni. W efekcie sięgamy po coś do zjedzenia. Co do skuteczności przyczyniania się arbuza do chudnięcia, zdania są podzielone. Panuje zaś zgoda co do stwierdzenia, że kto się pilnuje i nie będzie podjada między posiłkami, ten schudnie.

Sprawdź10 prawdopodobnych powodów, przez które nie chudniesz 

Arbuz – właściwości

Arbuz ma szereg zalet. Dobrze nawadnia nasz organizm. Działa moczopędnie. To pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Ten owoc zaleca się osobom zmagającym się z infekcjami moczowymi czy chorobami nerek. Arbuz kryje w sobie dużo potasu. Ten pierwiastek stoi na straży prawidłowej pracy mięśni, w tym serca, wspomaga pracę układu nerwowego i jest odpowiedzialny w pewnym stopniu za prawidłową gospodarkę wodną w naszym organizmie. Fosfor, znajdujący się w arbuzie, odpowiada z kolei za mocne kości i zdrowe zęby, a także za kości i stawy. Pomaga zwalczyć osteoporozę. Magnez, którego też arbuz ma dużo, pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, mobilizuje szare komórki do wysiłku, przez co stymuluje procesy zapamiętywania i poprawia koncentrację. Uczestniczy w przemianie węglowodanów. Ponadto arbuz sprzyja obniżeniu ciśnienia.


Arbuz nazywany jest kawonem
Chociaż arbuz zawiera spore ilości cukru, w większości składa się z wody. Nie muszą więc obawiać się go osoby będące na diecie, jeśli tylko nie jedzą zbyt dużych porcji tego owocu.Fot. congerdesign (Pixabay.com) 

Arbuz pełen witamin

Arbuz to również spore pokłady witaminy C, kojarzonej z cytryną. Ta witamina nie tylko wspomaga naszą odporność, ale też korzystnie wpływa na układ krążenia i spowalnia procesy starzenia się organizmu. Mniej znana witamina B4, zwana choliną, też jest w arbuzie. Ona usprawnia pracę układu nerwowego, w tym pracę mózgu. Witamina B4 jest także ważna w diecie przyszłej mamy i młodej matki. Niedobór choliny w przypadku dziecka, rozwijającego się w łonie matki, może przyczynić się do powstania jego wad wrodzonych. Noworodkowi też potrzebna jest ta witamina do prawidłowego rozwoju, więc matki karmiące powinny pamiętać o dobrodziejstwach płynących z witaminy B4.
À propos ciężarnych i młodych matek karmiących piersią: arbuz zawiera kwas foliowy, czyli witaminę B9, która również potrzebna jest do prawidłowego rozwoju organizmu dziecka w brzuchu matki i po tym, gdy dziecko już przyjdzie na świat.

Ten owoc, niczym viagra, poprawia życie seksualne. To za sprawą występującej w nim cytruliny. Ona zwiększa ochotę na miłość fizyczną, a do tego może pomóc panom mającym problemy z erekcją.  

Dowiedz sięArbuz – jeść go z pestkami czy bez 

Arbuz ma zastosowanie w kosmetyce

Naturalny kosmetyk, czyli sok wyciśnięty z arbuza, nałożony wacikiem na kwadrans na twarz, działa jak tonik. Oczyszcza, odświeża, wygładza cerę, redukuje zaczerwienienia, likwiduje zajady. Kremy z dodatkiem arbuza natomiast nawilżają skórę, z tego względu są zalecane osobom mającym suchą cerę. Maseczki arbuzowe wykazują działanie oczyszczające i ściągające. Kremy z wyciągiem z arbuza do rąk tak samo są dostępne, głęboko nawilżają, szybko się wchłaniając w skórę. Szampony arbuzowe przywracają blask matowym włosom. W sprzedaży są również olejki z pestek arbuza. W połączeniu z innymi naturalnymi olejkami eterycznymi, stosuje się je m.in. do masażu. 

Zobacz równieżPieczony arbuz, który wygląda jak pieczona szynka 

Autor: Katarzyna Piojda
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

Arbuz ma wysoki indeks glikemiczny. Cukrzycy muszą sobie odmówić arbuza.... Z resztą żadna strata , to nie są TE arbuzy jak z przed 30 lat... Teraz arbuzy są krzyżowane z dynią i są paskudne , żylaste. Robią to po to aby 'przetrwały" dłużej w transporcie i żywotności owocu. W dodatku są nastrzykiwane czerwonym barwnikiem bleeeee
lilka, 23.05.2019, 09:17