Podjazd do garażu – z jakich materiałów najlepiej go wykonać?

Podjazd do garażu przygotowuje się pod konkretne rozwiązania. Przy projektowaniu i określaniu jego funkcji użytkowych trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, jak warunki pogodowe, liczbę i ciężar aut parkujących na podjeździe, jak również zaplecze finansowe przedsięwzięcia.
  • Podjazd do garażu z płyt betonowych i kamyków

    Do budowy podjazdu do garażu można wykorzystać betonowe płyty ażurowe i wypełnić je kamyczkami.

    Polbruk
  • Podjazd z kostki brukowej

    Kostka brukowa, jeśli zostanie ułożona zgodnie ze sztuką brukarską, będzie tworzyć solidne wykończenie posesji. Na podjazd należy wybierać kostki o minimum 6-centymetrowej grubości.

    stevepb (Pixabay.com)
  • Podjazd do garażu można wykonać z wielu dostępnych materiałów

    Dobrze wykonany podjazd do garażu będzie służył latami. Wydać na niego trzeba jednak od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

    Media Regionalne

Powstanie dobrego, służącego latami podjazdu zależy od staranności jego wykonania. Częstym błędem z potężnymi skutkami jest zlekceważenie jego niewidocznej części – podbudowy. Usypanie jej z warstwy ubitego piasku jest pomysłem dobrym tylko w wypadku okazjonalnego użytkowania podjazdu i posiadania lekkiego auta. Jeśli jednak okaże się, że rodzina zmieni auto na duży i ciężki SUV, taka podbudowa może już nie wystarczyć. Dlatego przygotowując podbudowę warto wykonać ją „na zapas", nieco grubszą i odporniejszą niż bieżące potrzeby. Podsypka cementowo-piaskowa i kilkunastocentymetrowa warstwa grubego żwiru albo tłucznia to rozsądne minimum. Jeśli przez podjazd przejeżdżać będą albo parkować na nim cięższe auta, warto rozważyć wykonanie podbudowy z tłuczonego kamienia zmieszanego ze żwirem, na który wysypie się warstwę cementowo-piaskową.

Parametry techniczne podjazdu do garażu

O ile to możliwe, podjazd nie powinien być węższy niż trzy metry, co powoli na wjeżdżanie do garażu większymi samochodami bez stresowania się ryzykiem zahaczenia lusterkami o jego krawędzie. Jeśli w garażu parkować będą obok siebie dwa auta, podjazd musi być oczywiście odpowiednio szerszy. Jednocześnie musi być tak zaprojektowany, by nie gromadziła się na nim woda, a zimą nie zalegał na niej lód. W projekcie trzeba więc uwzględnić jego nachylenie, zarówno boczne (tu wystarczą 1–2 stopnie) jak i wzdłużne. Niekiedy projekt domu wymusza stworzenie podjazdu o sporym stopniu nachylenia. Na takim podjeździe auta nie będą raczej parkować, służyć on będzie jedynie do wjazdu do garażu. W każdym wypadku istotne jest zaplanowanie odprowadzania wody. Żeby po intensywnych opadach woda nie zalała garażu i nie wdarła się dalej do domu, trzeba przygotować system, który w krótkim czasie będzie w stanie przyjąć duże ilości wody. Ta może być odprowadzana do gruntu (ale w jakiejś odległości od podjazdu) albo prowadzić od wpustów wprost do kanalizacji deszczowej. Trzeba wziąć pod uwagę, że przez kratki przejeżdżać będą auta, muszą mieć więc sporą odporność na zwiększony ciężar.

Przeczytaj teżInstalacje przeciwoblodzeniowe pod podjazdy i chodniki

Z jakiego materiału wykonać podjazd do garażu?

Najpopularniejszym materiałem do wykonania podjazdu jest kostka betonowa, która charakteryzuje się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Na rynku dostępne są kostki o różnych kształtach i kolorystyce, przez co można wykonać taki podjazd, który z jednej strony nie będzie monotonny i nudny, a z drugiej będzie pasował do domu i jego okolicy. Kostka, by wytrzymać większe obciążenia, powinna mieć grubość minimum 6 centymetrów.

Innym popularnym materiałem, z którego można wykonać podjazd, jest bruk klinkierowy. Taka kostka charakteryzuje się niską nasiąkliwością i wysoką odpornością na obciążenia.


Nawierzchnia z klinkierowej cegły brukowej
Klinkierowa cegła brukowa to dobry materiał na nawierzchnie wokół domu, w tym na podjazd. Do wykonania nawierzchni z klinkierowych cegieł brukowych, oprócz samego klinkieru, będzie potrzebny materiał na podsypkę i na spoiny. Fot. Röben 

Najdroższym materiałem z którego wykonuje się podjazdy jest naturalny kamień, który poprawia estetykę całej okolicy. Wszystkie rodzaje kostek trzeba odpowiednio pielęgnować, by podjazd nie zarastał trawa i chwastami. Konieczne jest zaopatrzenie się w myjkę ciśnieniową, dzięki której będzie można wydobyć chwasty ze styków między kostkami. Jeśli pojawią się spękania w spoinach, trzeba je regularnie wypełniać np. piaskiem.

Niektórzy właściciele domów wolą jednak zielone podjazdy zamiast betonowych. Mogą wtedy zastosować płyty ażurowe o odpowiedniej wytrzymałości. Podjazd z płyt układa się szybko i odpowiednio przygotowany posłuży latami. Taka konstrukcja ułatwia też odprowadzanie deszczówki. Jeśli przestrzeń w płytach ażurowych wypełni się ziemią i zasieje trawę, podjazd szybko się zazieleni, sprawi że będzie bardzo estetyczny. Trzeba się jednak liczyć z tym, że zimą trudniej będzie taki podjazd odśnieżyć, a po intensywnych opadach może tworzyć się na nim błoto.

Zobacz również: Z czego i jak wykonać ścieżki w ogrodzie

W zależności od wielkości powierzchni i użytych materiałów wykonanie podjazdu do garażu kosztować będzie inwestora od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. To spore wydatki, które jednak warto ponieść, jeśli podjazd będzie często użytkowany i ma służyć domownikom i cieszyć oko dłużej niż kilka sezonów. 

Autor: Sławomir Bobbe
0komentarzy