Palenie gazem, węglem, olejem. Co się opłaca najbardziej? Poradnik

Najtańsze, ale też najbardziej kłopotliwe w eksploatacji są kotły na paliwo stałe. Pod względem komfortu użytkowania przoduje zaś energia elektryczna oraz gaz. Obie te zalety posiada pompa ciepła, ta jest niestety bardzo droga. A co z ogrzewaniem gazem lub olejem? Sprawdzamy.
  • Palenie gazem, węglem, olejem. Co się opłaca najbardziej? Poradnik

    Od tego, jakich wyborów dokonamy na etapie planowania instalacji grzewczej, zależy jej koszt. Najtańsze jest wykonanie ogrzewania tradycyjnego: kocioł na paliwo stałe, instalacja stalowa gwintowana i grzejniki. Zdecydowanie najdroższa jest realizacja ogrzewania opartego na pompach ciepła oraz instalacjach podłogowych lub ściennych wykonanych z miedzi łączonej na zacisk.

    pixabay.com

Koszty ogrzewania domu wraz z podgrzewaniem ciepłej wody użytkowej stanowią przeciętnie od 70 do 80% rocznych kosztów eksploatacji domu. Istotne podczas wyboru sposobu ogrzewania domu są wielkość budynku oraz sposób i jakość wykonanego ocieplenia. Im mniejsze straty ciepła, tym mniej będzie kosztowało nas ogrzanie domu zimą. 

W domach najczęściej stosujemy wodny system grzewczy. Ciepło wytworzone w kotle na gaz lub na paliwa stałe, w kominku z płaszczem wodnym lub w pompie ciepła (a czasami w dwóch urządzeniach współpracujących ze sobą) dostarczane jest do pomieszczeń poprzez grzejniki lub ogrzewanie podłogowe.

Przeczytaj: Instalacja grzewcza do domu. Czym kierować się przy jej wyborze 

Sposoby ogrzewania domu

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest ogrzewanie z użyciem grzejników wypełnionych wodą, podgrzewaną w kotle zasilanym przez gaz, węgiel, ekogroszek, olej opałowy, drewno lub pellet. Niezwykle ważne w tym przypadku jest wybór kotła o odpowiednich parametrach dostosowanych do potrzeb cieplnych budynku i stosowanie dobrej jakości paliwa. Możemy stosować także ogrzewanie podłogowe zasilane prądem lub wodą. 

Najtańszym opałem jest węgiel i drewno, ale korzystanie z tego paliwa jest uciążliwe – wymaga systematycznego obsługiwania pieca. Zwolennicy tego paliwa przekonują jednak, że przy umiejętnym sposobie użytkowania, udaje się palić bez uciążliwego dymu.

Analizując koszty instalacji, najtańsze byłoby zainstalowanie grzejników elektrycznych, tyle, że energia elektryczna jest najdroższa. Dlatego ten sposób ogrzewania domu jest nieekonomiczny. 

Instalacje gazowe są najbardziej komfortowe, bo nie wymagają regularnej kontroli ani dokładania opału. Jednak to paliwo zalicza się raczej do droższych. W przypadku gazu LPG do kosztów należy też doliczyć dzierżawę zbiornika na paliwo. 

Ogrzewanie olejem opałowym jest bardzo wygodne i ekologiczne, niestety – drogie. Ceny oleju opałowego są w dodatku zmienne, trudno jest więc oszacować, ile wyniosą nasze rachunki.

Dowiedz się więcej: Kotły na pellet: zasada działania, ceny, wady i zalety. O czym warto pamiętać przed zakupem kotła na pellet? 

Alternatywne źródła ciepła: pompy ciepła i panele fotowoltaiczne

Uzupełnieniem tradycyjnych źródeł ciepła są źródła alternatywne: pompy ciepła i panele słoneczne. W naszych warunkach klimatycznych solary mogą zimą jedynie wstępnie podgrzać wodę w instalacji grzewczej. Większy sens ekonomiczny ma ich zastosowanie do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ewentualnie do podgrzewania wody w przydomowym basenie.

Ostatnio coraz bardziej popularnym rozwiązaniem są bardzo wydaje i ekologiczne pompy ciepła.

– Pompa ciepła jest praktycznie bezobsługowa, nie zajmuje dużo miejsca, nie wymaga budowania osobnej kotłowni, jej działanie nie generuje brudu, no i jest bezpieczna dla życia i zdrowia, bo nie wytwarza spalin, którymi można się zatruć – wyjaśnia Krzysztof Gnyra, konsultant techniczny firmy Viessmann.

Sprawność powietrznej pompy ciepła jest najwyższa przy temperaturach od -5 do 10 stopni Celsjusza. Przy niższych temperaturach konieczne jest dogrzewanie domu innymi źródłami, np. grzałkami elektrycznymi, czy piecykiem gazowym bądź na ekogroszek.

Przeczytaj: Pompa ciepła typu monoblok i split – różnice. Kiedy sprawdzi się monoblok, a kiedy split? 

Sprawność kotła a koszty ogrzewania

Przy szacowaniu kosztów ogrzewania oprócz izolacyjności domu ważna jest sprawność kotła. Jej obniżenie może wynikać ze stosowania paliwa nie najlepszej jakości i niewłaściwie dobranej mocy kotła do potrzeb cieplnych budynku.

Szczególnie w przypadku kotłów na paliwo stałe (węgiel, drewno) zachodzi znaczne obniżenie sprawności w okresie letnim i przejściowym, mające wpływ na sprawność średnioroczną.

Obniżenie sprawności kotłów na paliwo stałe następuje wówczas w trybie podgrzewania ciepłej wody użytkowej, gdzie zapotrzebowanie na ciepło występuje sporadycznie w ciągu dnia. Duża pojemność wodna kotłów na paliwo stałe wymusza podgrzanie schłodzonej wody kotłowej (straty rozruchowe), a następnie oddawanie zbędnego ciepła do otoczenia (straty postojowe).

Przybliżone zestawienie kosztów eksploatacji i inwestycji różnych systemów grzewczych

Szacunkowe zestawienie opracowano na przykładzie dobrze ocieplonego domu o zapotrzebowaniu 90 kWh/m2 i powierzchni 120 m2. 

Przybliżone zestawienie kosztów eksploatacji różnych systemów grzewczych dla dobrze ocieplonego domu o zapotrzebowaniu 90 kWh/m2 i powierzchni 120 m2.

Opr. Marianna Leśniewicz

Biorąc pod uwagę wady i zalety różnych rozwiązań oraz analizując powyższe zestawienie, optymalnym wyborem wydaje się bezobsługowa i ekologiczna pompa ciepła, dzięki której można ogrzać dom oraz przygotować ciepłą wodę. Niestety jednorazowy wydatek na jej zakup i montaż jest bardzo wysoki – ok. 25-30 tys. zł za powietrzną pompę ciepła i ok. 50 tys. zł za gruntową pompę ciepła. Dla porównania koszt instalacji CO na paliwo stałe z nowoczesnym kotłem 5 klasy wynosi ok. 10 tys. zł. Oszczędność w ogrzewaniu to od kilkuset złotych w ciągu roku na korzyść pompy ciepła. Aby inwestycja się zwróciła, potrzeba co najmniej kilku, najczęściej jednak kilkunastu lat.

Uwaga! Ceny energii elektrycznej (koszty ogrzewania) zależą w dużym stopniu od sprzedawcy prądu i wyboru taryfy – różnice mogą wynieść od kilkunastu do ponad 1000 zł/rok.

Każdy właściciel domu może wybrać sprzedawcę prądu. Warto więc sprawdzić, od kogo najlepiej kupować energię elektryczną. Łatwo można to zrobić korzystając z kalkulatora Urzędu Regulacji Energetyki – na stronie: maszwybor.ure.gov.pl. 

Koszty inwestycyjne poszczególnych źródeł ciepła można obniżyć dzięki dofinansowaniom i dotacjom. Obecnie możliwość częściowego zwrotu kosztów zakupu urządzeń grzewczych (nawet do 90% kosztów kwaifikowanych) istnieje w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze. Program realizowany będzie do 2029 roku.

Dowiedz się więcej: Czyste Powietrze 2019: jak i gdzie wypełnić wniosek? Na co i ile dofinansowania można uzyskać? 

Autor: Edyta Hanszke
59komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (59)

Trochę nieścisłości w artykule:
1. cyt."(...)Nic nie kosztuje ciepło odzyskiwane pompą, ale instalacja jest droga.(...)" -nieprawda - ciepło nic nie kosztuje - zgoda, kosztuje za to jego "transport" poprzez pompę czyli energia elektryczna zastosowana do napędzania sprężarek, pomp i automatyki - stąd parametr COP, który mówi ile razy więcej otrzymamy energii cieplnej z 1 kWh energii elektrycznej
2. cyt.(...)Sprawność powietrznej pompy ciepła jest najwyższa przy temperaturach od -5 do 10 stopni Celsjusza(...) - nieprawda, bo sprawność pompy powietrznej wzrasta wraz z temperaturą np. dla 20 czy 30 st. C jest o wiele większa niż dla 10. Efektywność COP zależy od temperatury odbieranej z pompy np. do ciepłej wody ok.50 st C,
Co do zalet pomp ciepła należałoby wspomnieć o tym, że nie potrzeba dla nich budować kominów spalinowych czyli kilka tysięcy można zaoszczędzić. (oczywiście w nowo budowanym domu)
3. w tabelce też jest taka pozycja: kocioł miałowy (sprawność - 60% + bojler elektryczny) - po pierwsze kotły miałowe o sprawności 60 % to były produkowane w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia (ja osobiście używam kotła pleszewskiego o sprawności ponad 80%), po drugie po co bojler elektryczny - nie lepiej użyć takiego z wężownicą i wpiąć do instalacji c.o. i w lecie używać na "krótkim obiegu" ? Co do palenia miałem: Wiadomo miał ma niższą kaloryczność niż węgiel (nawet o 30%) i spala się go w sezonie więcej, ale też kosztuje 50% ceny węgla. Ja w swoim domu ok.150 m^2 + piwnica zużywam w sezonie ok 4 T miału po ok. 380 PLN/T= ok. 1600 PLN (bo jeszcze drzewo na rozpałkę ok. 1m^3) a w domu mam ok. 21-22 st. C + ciepła woda (ogrzewanie podłogowe + grzejniki z termostatami). No i jeden załadunek pieca spala się w ok 24 h +-4 h w zależności od temperatury na zewnątrz.
W planach powietrzna pompa ciepła do ciepłej wody w lecie (to z lenistwa, bo do tej pory w lecie to paliłem gałązkami z drzew i krzaków w ogrodzie tak ok. co dwa dni i ciepła woda była zawsze), druga inwestycja to kocioł miałowy (a jakże) tyle, że z podajnikiem, bo w tym co jest obecnie to raz na dobę muszę rozpalać (też lenistwo)
Albert Einstein, 20.10.2014, 16:32
Albert, nic dodać nic ująć. Zdolność pompy przy dobrej zimie wynosi zero i czym wtedy ogrzewamy dom ? Prądem mili państwo, prądem, ale tego sprzedawca wam nie powie. Zapytajcie wtedy po co montuje wam w instalację potężne grzały. Na pewno odpowie, że tak na "w razie czego" :)
Mariolka, 21.10.2014, 15:17
zgadzam się, stad my pompy nawet po duwage nie bralismy, bo brat ma i wiemy o wszystkich mankamentach tego rozwiazania, węgiel tez odpadał, zdecydowalismy sie na gaz płynny i dzierzawe w amerigasie, tym bardziej, ze w przeciagu 3-4 lat maja nam doprowadzic gazociagi, bo mieszkamy kawalek za miastem
Borecka, 09.07.2016, 13:34
Popieram Alberta. Dodam tylko, ze dwóch moich sąsiadów ma pompy ciepła i przy temperaturach poniżej minus 5 muszą dopalać kominkiem bo po prostu pompa nie nadąża. Inna sprawą jest bezpieczeństwo energetyczne (hihihi -co za nazwa!). W piecu na groszek można spalać wszystko inne (pelet, drewno, wegiel typu orzech (na górnym palenisku). Więc gdyby coś sie stało z dopływem pradu, brakiem zaopatrzenia w gaz czy olej (np, zima i cysterna nie dojedzie) to ja mam ciepłu. Inni niestety nie. Pozdrawiam.
Piter, 21.10.2014, 15:42
mam pytanko ile kosztowało by mnie ogrzewanie domu np oponami bo mam dożo i czy komin wytrzyma pozdrawiam
Marek , 21.10.2014, 21:15
Hajcuj ile wlezie, ale wylot z komina podłącz do kratki wentylacyjnej pokoju gdzie śpią twoje dzieci. Na zdrowie ! Komin wytrzyma.
fred, 21.10.2014, 22:03
ja przez długi czas używam tego... http://www.castorama.pl/ekogroszek-ultra-25-kg.html
Joanna, 02.11.2014, 22:22
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Pamiętam, że kiedyś najlepiej paliło się koksem. Był kaloryczny jak cholera - dużo bardziej od węgla.
Obywatel, 05.12.2014, 11:23
My mamy ogrzewanie centralnie podpiete pod zbiornik gazu amerigas, jest ok, ekonomicznie i wygodnie.
Joaskaa, 12.06.2015, 18:31
No jak dla mnie napweno odpada gaz, wychodzi cholernie drogo ale za to czysto. Co do czystości pellet też nie brudzi i ekologiczny. Więc ja bym postawił własnie na niego.
Fijołek, 23.06.2015, 23:16
w sumie w opcji z amerigas comfort mamy stałe comiesięczne opłaty więc nie narzekam, a czysto i komfortowo jest na pewno.
joasska, 05.07.2015, 14:08
U mnie gaz sprawdza się idealnie, w końcu rozwiązanie komfortowe i wygodne dla nas, wcześniej mieliśmy piec na węgiel, ile to było problemów... Umowę mamy z Amerigasem - opcja relax, moim zdaniem korzystna bardzo i dzierżawimy od nich zbiornik. Każdemu będę polecał.
mateusz, 06.07.2016, 07:03
Nie przesadzaj, jak masz kocioł kondensacyjny to gaz zaczyna wychodzić porównywalnie z węglem czy drewnem. Kotły takie mocno potaniały i teraz zwracają się w 2-3 lata a jeszcze masz o wiele większą kontrolę nad ilością spalanego paliwa.
Honys, 18.08.2015, 15:55
otóż to my też opalamy od 3 lat pelletem. Przyczyna to właśnie czysta kotlownia, znikoma ilość popiołu z którym nie ma kłopotu ze składowaniem bo jest ekologiczny.
kano, 30.08.2015, 10:52
Przy gazie masz czysto i zero popiołów, to bardzo ekologiczne rozwiązanie. Ja sam dzierżawię zbiornik z Amerigas i wiem co piszę, jest mniej problemów z tym niż z węglem
mateusz, 08.07.2016, 06:57
I tu się mylisz. Skontaktuj się z Amerigasem, jak poznasz szczegóły zmienisz myślenie. Inaczej cie widzę nic nie przekona, a szkoda...
Andrzej, 13.07.2016, 06:37
Zabrakło niestety w tym zestawieniu kotłów kombi (np. mory, drewno-pellet, drewno-opał), gdzie możliwości regulowania kosztów i wydajności eksploatacji są nieporównywalnie większe.
Honys, 06.08.2015, 20:38
moim zdaniem najlepszy piec co byłby z podajnikiem na pellet i ekogroszek w zależnosci od dostępnosci paliwa mielibyśmy dwa rozwiązania.
boss, 28.08.2015, 17:25
Palę ekogroszkiem ale chciałbym spróbować pelletem? jakie zmiany musze dokonać w piecu tak żeby w razie czego można było palić i tym i tym?
Darek, 11.09.2015, 17:01
w moim przypadku a mam piec z podajnikiem nie ma problemu opalac pelletami minimalnie muszę zmienic parametry na sterowniku i wszystko ok ale jak cos to kupuj pellet w workach wtedy masz pewnosc że będzie suchy.
maniek, 21.09.2015, 19:21
Zmierzasz kolego w dobrym kierunku bo pellet to bardzo wdzięczne paliwo. Jest czyste, ekologiczne i mało wymagające przy piecu. Zasypujesz nim podajnik i masz przynajmniej dwa dni spokoju. Ale wcześniej musisz przystosować piec wymieniając przy nim jedynie palniki. Od tego czasu możesz palić tylko pelletem. Powodzenia.
Gabryś, 05.10.2015, 10:06
Jak się mnie ktoś pyta jakie ogrzewanie jest najbardziej opłacalne bez zastanowienia mówię że pellet, nie dość że ekologiczny to nie zanieczyszcza środowiska i dobrze się pali.
Igor, 12.10.2015, 20:53
Dla mnie używanie pelletu jest kompromisem między ekologią i ekonomią. A jeśli dołożyć do tego że naprawdę że spala się rewelacyjnie i zostawia niewielką ilość popiołu to już jest więcej niż dobrze. Ja go sobie naprawdę chwalę.
Marcin, 12.10.2015, 21:06
U mnie wystarczyło zmienić palnik. Przyszedł człowiek z serwisu zmienił palnik i ustawił sterownik.
milkosz, 12.10.2015, 19:37
Ile w roku wydajecie na pellet?
Krzysiek, 14.10.2015, 21:54
Krzysztofie zapraszam Cię serdecznie na stronę sklepu internetowego firmy Stelmet https://sklep.polishpellet.com w którym można zapoznać się z cenami pelletu produkowanymi przez naszą firmę - Lava oraz Olimp. W razie pytań służę swoją pomocą. Pozdrawiam
Andrzej Wysocki
eRzecznik marek Lava i Olimp - pelletu firmy Stelmet
erzecznikstelmet, 03.11.2015, 20:33
Z tego co się orientuję to czasem wystarczy tylko wymiana palników ale gdzie je można dostać i ile kosztuję to nie wiem, ja kupiłem oryginalny piec na spalanie pelletu.
Tomek, 09.01.2016, 16:45
Ja zostaje przy pellecie. Ekonomiczny i ekologiczny opał , moim zdaniem. Dużym atutem jest znikoma ilość popiołu która zostaje. A nie mam gdzie go składować.
malina, 15.10.2015, 21:17
Po niewielkiej przeróbce pieca od zeszłego sezonu opalam dom pelletem. Zmiana jest odczuwalna na korzyść przede wszystkim w nakładzie pracy w kotłowni. Cieszy mnie też mała ilość popiołu i niewielka emisja gazów.
Oskar, 28.10.2015, 10:13
Ja swój dom ogrzewam olejem opałowym z Eurodorexu od kilku dobrych lat i bardzo dobrze sprawdza się ta instalacja. Dobrze grzeje, a piec długo trzyma temperaturę. Jeśli chodzi o koszty to płacimy mniej, niż przedstawiono na wykresach.
Janek, 06.11.2015, 14:42
Zajrzałem ostatnio na stronkę www.polishpellet.com i mają tam bardzo fajną zakładkę odnośnie dystrybutorów pelletu, która jak myślę znacznie ułatwi logistykę użytkownków tego paliwa.
Mister, 07.11.2015, 17:37
Cenię sobie wygodę, czystość a także pieniądze. Wybór był więc mocno przemyślany i postawiłem na pellet, który jest też paliwem ekologicznym. Wydajność ma odpowiednią by z powodzeniem ogrzać dom i tak też jest.
Klimek, 19.11.2015, 11:25
Ja postawiłem kiedyś na pellet i dobrze na tym wyszedłem. W domu jest ciepło stosunkowo niedużym kosztem, a i pracy przy tym dużo nie mam, Nadmienię jeszcze że ogrzewając w ten sposób nie zanieczyszczam powietrza.
Sergiusz, 27.11.2015, 17:31
Tylko z pozoru ekonomia jest najważniejsza, choć ja palę pelletem i w tym względzie też nie narzekam. Dla mnie liczy się przede wszystkim wygoda, łatwy transport, fakt że nie pyli i brudzi. Podsumowując to jest to!
Florek, 13.12.2015, 16:10
Czy pellet jest dostępny na rynku zawsze? nigdy nie zdarzyło się że brakowało go na składach?
Frydek, 13.12.2015, 23:09
Frydek jeżeli chodzi o pellet marki Stelmet - Lava oraz Olimp to jest on dostępny w każdym momencie - w sklepie internetowym sklep.polishpellet.com lub u naszych dystrybutorów. Pozdrawiam
Andrzej Wysocki
eRzecznik marek Lava i Olimp - pelletu firmy Stelmet
erzecznikstelmet, 14.12.2015, 22:29
Komentarz został usunięty.
Moim zdaniem pellet to opał na miarę obecnych czasów oraz przyszłości. Ekologiczny, nie brudzący, nie kurzący.
molena, 14.12.2015, 19:08
Przyszłościowy jak najbardziej już kilka rodzin na moim osiedlu postanowiła przejść na pellet-chyba jest modny.
Olaf, 14.12.2015, 22:18
Patrząc pod kątem kieszeni to pellet wśród paliw grzewczych jest w czołówce. Najważniejsze jednak co ma do zaoferowania to neutralność dla środowiska oraz dobre właściwości grzewcze. Dla mnie jest to wystarczające by go używać.
Marcin, 28.12.2015, 12:53
Komentarz został usunięty.
Najważniejsze w pellecie jest zerowy wpływ na środowisko, to przeważyło w podjęciu decyzji na przejście właśnie na pellet.
Mateusz, 30.12.2015, 17:51
Oprócz ceny i właściwości palnych paliwa energetycznego jak dla mnie ważna jest też jego dostępność na rynku, obsługa przy piecu oraz wpływ na środowisko. Dlatego w swoim domu zdecydowałem się na pellet, którym opalam już kilka sezonów.
Rafał, 05.01.2016, 14:58
Pewnie pellet nie jest najtańszy ze wszystkich paliw grzewczych, ale na pewno najkorzystniejszy w relacji jakości do ceny i ekologii. Nigdy też nie narzekałem na temperaturę w domu, którą daje mi się z niego uzyskać.
Tepesz, 06.02.2016, 19:47
Też nie narzekam ale to tylko dlatego że używam dobrego kalorycznego pelletu tylko ze Stelmetu, dzięki czemu wiem że nie zanieczyszczam środowiska.
Władek, 08.02.2016, 22:23
Czy ogrzewając dom pelletem można zaoszczędzić w porównaniu do innych paliw?
Kordian, 16.02.2016, 19:19
Tak, pellet jest paliwem tańszym m.in. od gazu czy oleju opałowego. Aby dokonać przybliżonych obliczeń w kwestii cen różnych materiałów opalowych zapraszam tu http://www.polishpellet.com/kalkulator_kosztow Pozdrawiam
Andrzej Wysocki
eRzecznik pelletów Stelmet
erzecznikstelmet, 19.02.2016, 18:07