Zanim zamieszkasz na swoim. Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu

Podczas planów budowy domu jednorodzinnego marzenia o własnych czterech kątach ścierają się z rzeczywistością. Stajemy przed zadaniem uzyskania pozwoleń na budowę. Według powszechnej opinii to nie łatwe. Gdy jednak formalności załatwimy krok po kroku, marzenie o własnym domu na pewno się spełni.
  • budowa domu

    Budowę domu jednorodzinnego, zgodnie z obowiązującym prawem, możemy rozpocząć dopiero po uzyskaniu wszelkich formalności.

    Agata Kaźmierczak

By móc rozpocząć realizować swoje marzenia o własnym domu z ogrodem zgodnie z obowiązującym prawem należy przed realizacją przedsięwzięcia postarać się dopełnić wszystkich formalności i uzyskać wszelkie pozwolenia. To oczywiste. Jak się jednak okazuje to długi i żmudny proces. Często w jego trakcie wielu inwestorów zwyczajnie się zniechęca. Czas przed rozpoczęciem prac budowlanych, zanim złożysz wniosek o pozwolenie na budowę, podzielić możemy na klika etapów. Każdy jest ważny i żadnego nie można pominąć. W przeciwnym razie nasz dom marzeń może okazać się budowlaną samowolą.

Zobacz również: Formalności przy budowie domu po uzyskaniu zgody na budowę 

Etap I: uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i wykonanie mapy sytuacyjno-wysokościowej

To pierwszy i najważniejszy etap realizacji marzeń o własnym domu. Najpierw inwestor powinien udać się do najbliższego Urzędu Miasta lub Gminy i uzyskać decyzję o warunkach zabudowy lub zagospodarowania terenu. Jeżeli działka na której powstanie Twój dom należy do obszarów budowlanych regionu, wystarczy udać się do Wydziału Architektury Urzędu Miasta lub Gminy i złożyć wniosek o aktualny wypis z planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku kiedy gmina nie ma takiego planu należy złożyć wniosek w Wydziale Architektury o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu.
Warto zapamiętać, że decyzja o warunkach zabudowy jest wydawana tylko dla tych terenów, na których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego.
Podstawowym celem decyzji jest ustalenie czy inwestycja, w tym wypadku Twój planowany dom, nie naruszy ładu przestrzennego danego terenu. Gdy już taką decyzję uzyskaliśmy, następnie zwracamy się do geodety, który wykona dla nas mapę w skali 1:500 dla działki budowlanej. Kiedy mapa będzie już gotowa wkraczamy w drugi etap.

Etap II: Zlecenie architektowi wykonania projektu domu i uzyskanie warunków technicznych dostawy mediów

Indywidualny projekt domu może wykonać tylko uprawniony do tego architekt. To warunek konieczny. Także on może dokonać tzw. adaptacji projektu czyli dostosować wcześniej zakupiony projekt do istniejących w danym terenie warunków. Pamiętajmy, że przy składaniu dokumentów w urzędzie, wraz z projektem powinniśmy dostarczyć również kopię uprawnień projektanta. Na tym etapie powinniśmy uzyskać także warunki techniczne w trzech ważnych zakładach: Energetycznym, Gazowniczym, Wodociągów i Kanalizacji. Zatem potrzebne nam będą: zaświadczenia o dostawie ciepła, gazu, energii, wody, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia domu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych a także oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną.

Polecam: Mapy geodezyjne: co warto wiedzieć przed rozpoczęciem budowy 

Etap III: wykonanie opinii geologicznej oraz uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej oznacza, że właściciel chce przekształcić nabytą działkę, która w dokumentach istnieje jako działka rolna, na działkę budowlaną, przeznaczoną pod budowę. Dlatego najpierw należy udać się do Urzędu Miasta lub Gminy, do Wydziału Architektury i zapytać, jakie przeznaczenie ma działka, na której planujemy postawić dom. Aby wyłączyć grunty z produkcji rolnej należy złożyć w starostwie odpowiedni wniosek. Zwykle wnioski znajdują się na stronach internetowych najbliższego urzędu w regionie, w którym mamy zakupioną działkę. Najważniejsze jednak, by znać numer działki, który koniecznie wpisać trzeba we wniosku. Wykonanie opinii geologicznej zlecamy geologowi. Opinia powinna określać warunki gruntowo-wodne dla potrzeb projektowanego budynku.

Etap IV: Kompletacja dokumentów

Do wniosku o pozwolenie na budowę , który zazwyczaj pobrać można ze stron internetowych urzędów Miast i Gmin dołączyć powinniśmy:

  • decyzję o warunkach zabudowy
  • projekt budowlany zazwyczaj w 4 egzemplarzach z opiniami i pozwoleniami
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością w celach budowlanych

Warto przeczytać: Wpływ sąsiedztwa na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy 

Kto i gdzie będzie rozpatrywał nasze pozwolenie na budowę domu...

Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta na wniosek inwestora. Sprawami pozwoleń zajmuje się Wydział Architektury i Budownictwa właśnie w starostwie. To właśnie tu składa się wnioski o pozwolenie na budowę. Każdy urząd ma 65 dni na rozpatrzenie wniosku.  Pozwolenie na budowę staje się ostateczne, gdy żadna ze stron nie odwołała się od decyzji w ciągu 14 dni od jej doręczenia do inwestora. Ważne, by pamiętać, iż ważność pozwolenia na budowę wynosi tylko 3 lata. Jeśli w przeciągu 3 lat nie zgłosimy do urzędu z zamiarem rozpoczęcia prac lub prace zostaną wstrzymane na 3 lata, pozwolenie straci ważność. Gdy uzyskaliśmy już pozwolenie na budowę powinniśmy 7 dni przed rozpoczęciem działań budowlanych powiadomić starostwo. To warunek konieczny, by móc ruszyć z pracami budowlanymi. 

Cenne informacje: Jak dobrze wybrać ekipę budowlaną 

Co dzieje się z naszymi dokumentami w ciągu tych 65 dni?

Urząd sprawdza:

  • czy projekt jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego
  • czy przedłożyliśmy komplet dokumentów
  • czy projekt zagospodarowania działki lub terenu jest zgodny z przepisami 
Autor: Agata Kaźmierczak
1komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (1)

Chcesz uzyskać szybko i sprawnie pozwolenie na budowę, zgłoś się do mnie po projekt budowlany:
lumaykielce@gmail.com
Lumay, 07.02.2013, 09:31