Ocieplenie domu: sposoby na ocieplenie ścian zewnętrznych

Tradycyjne płyty styropianowe, wełna mineralna lub niestandardowa pianka poliuretanowa i włókna celulozowe to materiały do ocieplenia domu. Zobacz, jakie są ich wady i zalety.
  • Ocieplenie budynku

    Od wyboru ocieplenie i sposobu oraz jakości jego wykonania zależy trwałość elewacji oraz komfort mieszkania.

    medibud.pl

Każdy z nas najlepiej czuje się w domu, który jest ciepły i przytulny. Często jednak mimo grzania czujemy dyskomfort cieplny w mieszkaniu. Kiedy w domu odczuwamy chłód, powinniśmy zastanowić się nad dociepleniem ścian zewnętrznych. Z początkiem marca rozpoczął się sezon na ocieplanie budynków. Potrwa do listopada. Prace w tym zakresie należy zlecić firmie budowlano-remontowej. Jednak wcześniej trzeba dokonać wyboru materiału termoizolacyjnego.

Czytaj też: Co lepsze: styropian czy wełna mineralna 

Wybór termoizolacji zależy od:

  • naszych preferencji,
  • wieku budynku,
  • powierzchni ścian, które musimy ocieplić (nowoczesne rozwiązania bywają bardzo kosztowne),
  • materiału, z którego budynek został wykonany,
  • funduszy, jakie możemy przeznaczyć na docieplenie.

Do najczęściej stosowanych materiałów izolacyjnych należą styropian (symbol EPS) oraz wełna mineralna. Ale na nich nie kończą się możliwości. Do wyboru jest również polistyren ekstrudowany (symbol XPS) – podobny do styropianu, ale o lepszych właściwościach termoizolacyjnych i wytrzymałościowych. Można również wybrać włókna celulozowe lub piankę poliuretanową.

Warto przeczytać: Tynki zewnętrzne na twój dom. Dostępne rozwiązania i ich charakterystyka 

Styropian i wełna mineralna – najpopularniejsze podczas ocieplania domu

Zdaniem większości osób najlepszym materiałem do ocieplania jest wełna mineralna. Dlaczego więc najczęściej na elewacjach widzimy styropian? Po pierwsze montaż płyt lub mat z wełny mineralnej jest najczęściej trudniejszy od montażu płyt ze styropianu. Dlatego technicznie lepiej sprawdza się spieniony polistyren (styropian). Jest on najczęściej wykorzystywanym materiałem również ze względu na swoją niską cenę. Również w porównaniu ceny za robociznę lepiej wychodzi styropian niż wełna mineralna.

Mitem jest stwierdzenie, że wełna mineralna jest cieplejsza od styropianu lub odwrotnie. Materiały te mogą mieć różne wartości współczynnika przewodzenia ciepła (λ – lambda). A zależy on od kilku rzeczy: rodzaju użytych surowców, gęstości uzyskanego materiału i rodzaju jego struktury oraz samego procesu technologicznego. Pamiętajmy, że współczynnik λ danego materiału jest ściśle powiązany z jego ceną. Im niższy współczynnik przewodzenia ciepła (materiał lepiej izoluje termicznie), tym wyższa cena.

Dlaczego wełna mineralna wygrywa w rankingach? Oprócz dobrej izolacyjności termicznej ma również bardzo dobrą izolacyjność akustyczną i jest ognioodporna (wytrzymuje temperaturę do 700°C). Wełna mineralna ma jeszcze jedną ważną cechę – paroprzepuszczalność. Wiąże się to z tym, że nie każdy tynk można zastosować na ociepleniu z wełny. Tynk układany na takiej izolacji musi umożliwić odparowanie wilgoci z wełny mineralnej. Dlatego należy stosować tynk mineralny, silikatowy lub silikonowy. Mają one na tyle dobrą paroprzepuszczalność, że poradzą sobie z tą wilgocią.

Uwaga! Tynk akrylowy (najbardziej obecnie popularny) ma tak duży opór dyfuzyjny, że nie może być zastosowany na wełnę mineralną (zarówno skalną, jak i szklaną). 

Jakie właściwości ma styropian? Jest on materiałem, który sam nie rozprzestrzenia ognia, ale jeśli istnieje źródło ognia, to łatwo się pali. Styropian jest paroprzepuszczalny w dużo mniejszym stopniu niż wełna mineralna. Plusem jest to, że na styropianie można stosować każdy rodzaj tynku. Producenci chcąc poprawić izolacyjność termiczną styropianu w procesie jego wytwarzania wykorzystują grafit. Takie płyty mają kolor szary lub biały w ciemne kropki.

Widzimy więc, że styropian i wełna mineralna różnią się dość istotnie. Wełna jest cięższa i szybko może nasiąkać wodą. To jednak produkt naturalny, w odróżnieniu od styropianu. Jest także paroprzepuszczalna, dlatego ściany mają możliwość „oddychania" – trzeba jednak zadbać, by wszystkie warstwy ściany były w tym samym stopniu paroprzepuszczalne. Styropian jest natomiast materiałem bardzo lekkim, łatwym w obróbce i hydrofobowym – ma mniejszą nasiąkliwość wodną.

Styropianem ocieplamy ściany dwuwarstwowe, zaś wełną mineralną – trójwarstwowe. Dodatkowo wełna mineralna może mieć postać granulatu, czyli luźnych strzępków wełny mineralnej. Granulat stosuje się do ocieplania miejsc trudno dostępnych (np. stropodachów, szczelin w ścianach warstwowych). Jednak prace należy zlecić ekipie, która dysponuje maszynami do nadmuchu granulatu.

Polistyren ekstrudowany (XPS) – nowoczesnym materiałem ociepleniowym

Mówi się o nim jako o kuzynie styropianu, ale proces jego powstawania jest bardziej skomplikowany. Materiał ten ma zamkniętokomórkową budowę, dlatego jest mniej nasiąkliwy (chłonność wody 0,01%). Jest jednak twardszy od styropianu (ma większą wytrzymałość mechaniczną). Ma również niższy współczynnik przewodzenie ciepła – polistyren ekstrudowany to lepsza izolacja termiczna niż styropian.

XPS jest materiałem izolacyjnym z wyższej półki. Niestety, jest też drogi. Dwukrotnie przewyższa cenę styropianu. Jego cena jednak odzwierciedla lepsze parametry w porównaniu ze styropianem. Ze względu na małą nasiąkliwość i wysoką wytrzymałość na ściskanie płyty polistyrenowe stosuje się również do izolacji ścian piwnicznych i fundamentów. Polistyren ekstrudowany można stosować w warunkach, gdzie jest większe narażenie na działanie wody i uszkodzenia mechaniczne. Bardzo niska masa płyt oraz odpowiednia sztywność sprawiają, że materiał montuje się w szybko i łatwo. Warto zaznaczyć, że jest oczywiście ognioodporny. Płyty z polistyrenu ekstrudowanego zyskują coraz większą popularność jako izolacja tych części domu, które narażone są na wilgoć. 

Warto wiedziećFarba elewacyjna dobrze sprawdzona testem kropli 

Włókna celulozowe i pianka poliuretanowa – niestandardowe metody dociepleń

Docieplanie budynków włóknami celulozowymi i pianką poliuretanową to metody mniej standardowe. Obie są szybkimi sposobami na docieplenie domów.

Metoda ocieplania włóknami celulozowymi polega na wdmuchiwaniu w pustki konstrukcyjne włókien. Włókna celulozowe to materiał sypki. Włókna powstają z makulatury, która impregnowana jest związkami boru. Dlatego materiał ten jest odporny na działanie wilgoci, co oznacza, że w przeciwieństwie np. do wełny mineralnej, nie traci dobrej termoizolacyjności w kontakcie z wilgocią. Włókna celulozowe są trudno zapalne, nie rozprzestrzeniają ognia. A gdy dojdzie do pożaru, nie wydzielają one toksycznych gazów.

Pianka poliuretanowa może być w postaci płyt lub jako natrysk. Pianka poliuretanowa ma bardzo dobre właściwości termiczne i dużą wodoodporność. Płyty z tego materiału wykorzystuje się do izolacji dachów płaskich, skośnych, murów szczelinowych oraz posadzek. Natomiast natrysk pianki poliuretanowej sprawdza się na przykład podczas ocieplania poddasza.

Więcej na ten temat: Izolacja poddasza pianką poliuretanową 

Celuloza i pianka poliuretanowa sprawdzą się na pewno podczas ocieplania skomplikowanych budynków. Kiedy nie można zastosować dużych, sztywnych płyt, warto zainwestować w niestandardowe metody. Do najistotniejszych właściwości pianki należy jej nienasiąkliwość a także wytrzymałość, do zalet włókien celulozowych należy przede wszystkim poprawienie mikroklimatu pomieszczeń. Włókna celulozowe są ekologiczne i bezpieczne dla alergików. Ponadto kumulują ciepło i opóźniają jego oddawanie do otoczenia. Dlatego w upalne dni są dobrą barierą zapobiegającą przegrzewaniu pomieszczeń.

Autor: Agata Kaźmierczak
32komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (32)

"Każdy z nas najlepiej czuje się w domu, który jest ciepły i przytulany." Czy to jakaś nowa forma zboczenia? Budynkofilia?
dymins, 08.03.2013, 10:48
A może izolacja próżniowa ścian dostępna w płytach jest przedewszystkim cieńsza.
Michał, 08.03.2013, 11:22
już nie czepiajmy się słówek, każdy kto mieszkał w nieocieplonym domu widzi różnice, u nas przed ociepleniem było jak w schronisku dla zwierząt.. a "szlaban" w sypialni szybko mnie przekonał do tego, żeby się jednak zabrać za ocieplenie. więc ja się zgadzam z tym zdaniem, nic się nie równa z "ciepłym domem"
zarzyk, 13.11.2013, 08:24
ja polecam jednak wełnę mineralną.
fala, 08.03.2013, 11:32
Autor powinien trochę poczytać a nie wypisywać bzdury. Wełna mineralna jest palna, to wełna skalna jest niepalna. Na elewcje zawsze stosujemy wełne skalną. Mineralną co najwyżej mozna sobie poddasze ocieplić.
mario, 08.03.2013, 12:31
Żadna wełna nie jest palna baranie. Tylko szklana ma niższą temperaturę topnienia.
Masta Fachura, 08.03.2013, 12:33
...wełna mineralna jest niepalna w momencie zaprószenia ognia.Gdy dom płonie wełna mineralna razem z nim.
yanec, 10.03.2013, 23:11
Dalej bzdury gadasz. Mylisz ze styropianem.
Masta Fachura, 11.03.2013, 09:45
Minerał , skała.......... wełna mineralna - skalna.....to to samo !!!!! skała jest minerałem. Może tobie chodzio o Wełnę Baranią.......
budowlaniec, 08.03.2013, 15:28
wełna skalna jest wełną mineralną; ogólnie wełnę mineralną dzielimy na wełnę kamienną (inaczej skalną) oraz wełnę szklaną; żadna z nich nie jest palna
redakcja.regiodom, 13.03.2013, 12:55
zastanawia mnie od kiedy XPS jest cieplejszy od EPS Grafitowego
Wito, 08.03.2013, 13:07
Zgadzam się z przedmówcą najcieplejszym materiałem izolacyjnym oprócz mega drogiego aerożelu jest w chwili obecnej grafitowy styropian z lamdą 0,031-0,032
klient, 10.03.2013, 21:25
wydaje mi sie że nazwa XPS (XPS to utwardzony poliuretan na fundamenty, i to utwardzenie pogarsza lambde) została tu niefortunnie zastosowana, chodziło raczej o płyty z pianki poliuretanowej (lambda nawet 0,02) coraz łatwiej dostępne, a koszt poliuretanu mieści sie juz w granicach rozsądku.
przypominam tylko, że ani XPS ani poliuretan nie da sie przykleić na zwykły klej do styropianu (sprawdzałem kilkakrotnie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
wojciech puchała, 22.06.2013, 21:19
Bardzo prosiłabym ekspertów o podpowiedź, czym najlepiej ocieplić stary drewniany domek na wsi ogrzewany piecami kaflowymi. Chcemy wykonać nową elewację, ładnie go pomalować, bo deski, którymi jest pokryty, są już okropne.
Dagmara, 08.03.2013, 13:35
Są dwa podstawowe sposoby ocieplenia.
1-ocieplenie na zewnątrz w twoim przypadku -najlepiej wełna mineralna,
ale zmieniasz diametralnie elewację.
2- ocieplenie od wewnątrz, zostawiasz elewację "starą" i możesz ją pomalować dowolnie. O sposobach "ociepleń od wewnątrz" proponuję poczytać na różnych portalach internetowych.
Naj, 08.03.2013, 21:23
Już myślałem że ten temat nie nie będzie miał nic wspólnego z wielką polityką- a jednak......
Janon, 09.03.2013, 16:02
Jeżeli domek jest drewniany to TYLKO I WYŁĄCZNIE WEŁNĄ,NIGDY STYROPIANEM.TYLE W TEMACIE PZDR
Bolex, 09.03.2013, 21:26
jest tylko jeden sposób ocieplania od zewnątrz może to ludzie tacy jak ty wreszcie zrozumią druga metoda opisana przez ciebie to pewny sposób na grzyba i wilgoć w domu
hj, 10.03.2013, 10:49
polecam tradycyjna metode ocieplania styropianem, ale tylko od termo organiki
ptaszekstaszek, 21.02.2017, 13:51
Nie tylko docieplenie domu wplywa na cieplo wewnetrzne.Oczywiscie ze ogrywa wazna role,ale na cieplo skladaja sie jeszcze inne czynniki tj. ogrzewanie wszystkich pomieszczen szczelne drzwi i odpowiednie co.Nas polakow nie stac na wiele,chociaz mamy wiele pomyslow i jestesmy narodem gospodarnym.Przy takim rzadzie mozemy tylko sobie pomarzyc bo czasem nie stac nas na dobry chleb i gdyby nie otwarte granice to wydusiliby nas szarakow jak pluskwy.
Lipinska, 09.03.2013, 03:45
Jak nie stać na szczelne drzwi, można wymienić okna, potem ściany ocieplić, dach zreperować i wełną wyłożyć. Ja zacząłem od okien oknoplast, drzwi mam w miarę ok, teraz zbieram na styropian, bo same okna mało dają. Orientuje się w producentach styropianów, zbieram informację, i póki co jestem przychylny do termo organiki, mają dużo rekomendacji, ale jeszcze nie postanowione. Myslałem też o ogrzewaniu podłogi, bo muszę ją też z czasem wymienić....
Brachu9, 13.01.2014, 13:33
Komentarz został usunięty.
i styropian i wełna będą dobre, pod warunkiem, że dobrej jakości!
bromer, 16.07.2015, 10:59
Dla wszystkich złotych rączek polecam filmik jak samodzielnie krok po kroku ocieplić dom https://www.youtube.com/watch?v=DEtuBRXt1Iw
nie zapominajcie o produktach wysokiej jakości, liderem na rynku jest Termo Organika, polecam większość mojej rodziny ma ocieplony dom styropianem w kropki :)
karol432, 30.05.2016, 22:54
Preferuje styropian, przejrzałem wiele oferty producentów oferujących różne styropiany, jednak najwięcej pozytywnych opinii ma Termo Organika, ze względu na wysoką jakość, co myślicie?
kamilzo, 28.09.2016, 12:51
Mam termo organike u siebie i jestem zadowolony.. maja duzo rekomendacji niezaleznych instytucji, wiec na pewno nie oszukuja ludzi
marcinmarcinek123, 04.01.2017, 09:32
Komentarz został usunięty.
Komentarz został usunięty.
Czy słyszeliście o raportach GUNB dotyczących rynku ociepleń? Wynika z nich, że producenci styropianu wprowadzają na rynek BUBLE
pilocik, 23.02.2017, 13:41
Komentarz został usunięty.
Do ocieplania ścian i fundamentów najlepszy jet styropian, najlepiej termoorganiki, ma rekomendacje ITB
Gorge, 16.07.2017, 21:51
Do ocieplania ścian i fundamentów najlepszy jet styropian, najlepiej termoorganiki, ma rekomendacje ITB
Gorge, 16.07.2017, 22:03
Do ocieplania ścian i fundamentów najlepszy jet styropian, najlepiej termoorganiki, ma rekomendacje ITB
Gorge, 16.07.2017, 22:04
Zgadzam się, wybierając firmę styropianu koniecznie trzeba sprawdzić czy był testowany przez ITB, bo niestety producenci na opakowaniach piszą jedno a to co w środku często nijak ma się do parametrów na etykiecie a wiadomo sami w sklepie tego nie sprawdzimy
max, 24.09.2017, 17:22
Właśnie jestem przed wyborem izolatora, wykonawcy polecili mi dalmatyńczyka 15 cm. Widzę że Termo Organika cieszy się pozytywnymi opiniami, a czy coś jeszcze jesteście w stanie polecić ? Dziękuję za opinie.
maniek, 01.10.2017, 11:20
Właśnie jestem przed wyborem izolatora, wykonawcy polecili mi dalmatyńczyka 15 cm. Widzę że Termo Organika cieszy się pozytywnymi opiniami, a czy coś jeszcze jesteście w stanie polecić ? Dziękuję za opinie.
maniek, 01.10.2017, 11:22