Ocieplanie domu: wskazówki eksperta jak unikać błędów

W czerwcu sezon budowlany jest już w pełni i coraz większa liczba inwestorów myśli o termomodernizacji lub ociepleniu domu. Warto robić to z głową, żeby w przyszłości nie mieć problemów z błędnie wykonanym ociepleniem.
Ocieplanie domu

fot. Atlas

  • Ocieplanie domu
  • Płyta styropianowa z obwodową warstwą i plackami kleju

Przed rozpoczęciem ocieplania domu należy wybrać rzetelnego wykonawcę i podpisać z nim umowę. Eksert radzi, jakich elementów dopilnować, gdy ekipa ociepleniowa znajdzie się już na placu budowy. 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy wykonującej ocieplenie domu

– Szanująca się firma wykonawcza ma się czym pochwalić, dlatego gromadzi materiały, dotyczące prowadzonych przez siebie robót budowlanych. Warto poprosić o przykłady obiektów referencyjnych i sprawdzić osobiście, a najlepiej w towarzystwie zaprzyjaźnionego fachowca, trwałość i jakość wcześniejszych ociepleń ekipy. Prac ociepleniowych nie należy traktować wyłącznie w aspekcie ich trwałości i estetyki. To również okres, przez który ekipa będzie użytkować teren wokół naszego domu oraz część pomieszczeń. O ile więc jest to możliwe, należy zasięgnąć opinii wcześniejszych zleceniodawców także na temat kultury pracy wykonawców, ich terminowości, sposobu i rzetelności rozliczeń, itp. O pomoc w wyborze firmy można zwrócić się do doradcy technicznego producenta wybranego przez nas systemu ocieplenia.

Umowa z ekipą wykonującą ocieplenie

– Spisanie umowy z wykonawcą jest bezwzględnie konieczne jeszcze przed rozpoczęciem prac. Jeśli wykonawca zaczyna kombinować i zmierzać w kierunku "braku konieczności" jej podpisywania, bo np. wówczas będzie taniej, to zrezygnujmy z jego usług. Wykonawca przejmuje na siebie gwarancję za zastosowanie materiałów i przy braku jakiejkolwiek umowy możemy nie wyegzekwować naprawy ewentualnych usterek ocieplenia. Warto również dobrze przyjrzeć się warunkom umowy, dotyczącym ewentualnych robót dodatkowych, przestrzegania terminów, rekompensaty za ewentualne zniszczenia naszego mienia, itp. Jeśli nie podpiszemy stosownej umowy, ponosimy duże ryzyko.

Wysondowanie poziomu wiedzy u wykonawcy ocieplenia

– Jeśli nie znamy się na ocieplaniu domu lub nasza wiedza w tym temacie jest pobieżna, to dobrze jest mieć pod ręką swojego eksperta. Warto również zapoznać się samemu z technologią wykonywania ocieplenia domu  i przeprowadzić luźną rozmowę z wykonawcą, na przykład na temat nowych rodzajów tynków elewacyjnych. Pozwoli to nam wysondować stopień znajomości tematu u człowieka, któremu powierzymy elewację naszego domu. Nie bójmy się rozmowy, choć może się okazać, że wypadniemy blado na tle wiedzy wykonawcy. Jednak, dzięki temu, po pierwsze będziemy wiedzieli, czy stoi przed nami specjalista, a po drugie – że ów specjalista wie, że my również mniej więcej orientujemy się w temacie i nie damy wcisnąć sobie byle czego.

Na co dodatkowo zwrócić uwagę 

Gdy ekipa budowlana pojawi się na placu budowy, należy przyjrzeć się, czy jest ona odpowiednio przygotowana do prowadzenia prac, czyli:

  1. czy ma odpowiednią ilość rusztowań, pozwalających wykonać prace na całej ścianie,
  2. czy dysponuje odpowiednimi narzędziami,
  3. czy nie ma już na wstępie własnych "innowacyjnych" pomysłów na przykład na oniżenie kosztów ocieplenia poprzez użycie materiałów budowlanych różnych producentów, 
  4. czy ekipa składa się z odpowiedniej liczby pracowników – ma to znaczenie zwłaszcza przy tynkowaniu, kiedy to potrzebna jest taka liczba ludzi, aby otynkowali jedną ścianę bez przerw technologicznych.

Ważne jest również, żeby często wizytować plac budowy, by móc samemu przyglądać się pracy robotników. Oczywiście, fachową ocenę wykonywanych robót należy pozostawić swojemu specjaliście, ale warto samemu wiedzieć, co dzieje się na placu budowy. Technologia ocieplania nie jest trudna, ale są sytuacje, gdzie niedbalstwo czy nieumiejętność wykonawcy może nas w przyszłości drogo kosztować.

Porad udzielił Piotr Idzikowski, kierownik Działu Wprowadzania Wyrobów Grupt Atlas. 

Sytuacje z życia wzięte: czego unikać przy ocieplaniu domu

  1. Wykonawca ustawił rusztowania, nie zakleił jednak okien folią i nie zabezpieczył terenu oraz materiałów budowlanych.
    Ochronić przed ewentualnymi zabrudzeniami należy zwłaszcza okna, obszar wokół rusztowania oraz miejsce przygotowania zapraw. Miejsca składowania materiałów budowlanych powinno być tak zorganizowane, aby worki nie zamokły, a wiadra z farbą lub gotowymi tynkami nie uległy przegrzaniu na słońcu.
  2. Robotnicy nałożyli na styropian placki kleju bez warstwy zaprawy dookoła płyty.
    Warstwa obwodowa kleju jest konieczna z trzech powodów:
    – po pierwsze nie pozwala na swobodny przepływ powietrza pod izolacją i eliminuje ssącą siłę wiatru;
    – po drugie zapobiega wyziębieniu powietrza pod warstwą izolacji termicznej;
    – po trzecie zapewnia stabilność przyklejonej płycie termoizolacyjnej.
    Pamiętajmy, że płyty powinny być przyklejane mijankowo.
  3. Prognoza pogody przewidywała deszcz, a robotnicy pracowali na rusztowaniach nieosłoniętych siatką.
    Rusztowania muszą być osłonięte i to nie tylko przed ewentualnymi opadami deszczu. Siatki chronią elewację również przed nadmiernym nasłonecznieniem i wiatrem, co pozwala nakładanym materiałom równomiernie wysychać.
  4. Przyklejone do podłoża ściany płyty nie tworzyły równej płaszczyzny.
    Wyrównywanie powierzchni płyt poprzez późniejsze narzucenie grubszej warstwy zaprawy klejącej jest błędem. Warstwa kleju o różnej grubości będzie nierównomiernie wysychać, a na dodatek może jeszcze pękać, a w skrajnych sytuacja odspajać się.
  5. Budowlańcy nałożyli na materiał termoizolacyjny siatkę, a na nią klej.
    Najpierw nakłada się klej, a później zatapia w nim siatkę, nigdy odwrotnie! W przeciwnym razie efekt jest taki, jakby tej siatki w ogóle tam nie było. Ponadto, jeśli nie chcemy mieć na elewacji równomiernych pęknięć pionowych, to kolejne pasy siatki powinny być układane z 10-centymetrowym zakładem.
  6. Majster kazał ludziom nakładać tynk cienkowarstwowy bezpośrednio na warstwę z siatką bez gruntowania.
    Nadmierna i nierównomierna chłonność niezagruntowanego podłoża skutkuje nieprawidłowym wiązaniem tynku cienkowarstwowego. Po kilku miesiącach, lub latach, będzie on pękał i odpadał płatami.
  7. Ekipa nakładająca tynk, liczyła tylko dwóch ludzi.
    Do prawidłowego ułożenia tynku na jednej ścianie powinno być co najmniej tylu ludzi, ile jest poziomów rusztowania plus osoba do mieszania tynków.
  8. Wykonawcy po zakończeniu tynkowania od razu rozebrali rusztowanie.
    Wyprawa tynkarska powinna być chroniona rozciągniętą na rusztowaniach siatką co najmniej 48 godzin od momentu jej wykonania, zarówno przed deszczem, wiatrem, jak i promieniami słonecznymi. Jeśli prace wykonuje się późną jesienią, to czas wysychania może być dłuższy. 
Autor: mk
Współpraca: Piotr Idzikowski, z firmy Atlas
32komentarzy
Dodaj komentarz

Komentarze (32)

Zawarcie umowy, projekt budowlany, kosztorysy i inne sprawy podraża wykonanie ocieplenia o 100%. Być może Pana eksperta na to stać, ja nie zarabiam tyle kasy aby się "dzielić" z inspektorem nadzoru, projektantem i fundować przedsiębiorcy budowlanemu nowy samochód moim kosztem. Z doświadczenia wiem że i tak spartolą sprawę, bo w budowlance pracują ludzie którzy z natury oszukują a poziom ich prac widać na każdej budowie. Dlatego kilka lat temu ocieplenie poniemieckiego domu zrobiłem sam z pomocą rodziny. To jest tak proste jak smarowanie kromki chleba. Po dniu wprawy szło mi nie gorzej niż fachowcowi po "OHP". Kleje, puc i styropian sprzedawcy dowiozą na budowę gratis i jeszcze za grosze wypożyczą rusztowanie.
Anonim, 03.06.2011, 20:54
Anonim, 03.06.2011, 23:07
z natury sam chyba oszukujesz albo nie masz o tym zielonego poj,ecia utarlo się że budowlaniec to pijak i oszust ale to nie do końca prawda jeżeli chodzi o oszukiwanie to raczej pracodawcy którzy zatrudniają ludzi za psie pieniądze i dbają o jak najmniejsze koszty wykorzystując niewiedze inwestorów pomyśl trochę zanim coś powiesz.Budowlaniec.
budowlaniec, 03.04.2012, 07:22
Kurna, no muszę odpisać, bo właśnie skończyłam z takimi ,,biednymi, oszukiwanymi,, robolami. Moje zdanie jest takie samo. To osły i oszuści. Faceci po 40-tce nic nie umieją i jeszcze do tego lenie.Jeśli tylko mogą cię oszukać , to oszukają. Jeśli 2-3000 tygodniówki to mało to proponuję do nauki panowie, po studiach się przecież zarabia mniej.Jeśli tylko mogą oszukć to cię oszukają.Rada - po pierwsze trzeba się samemu nauczyć jak dana praca powinna być wykonana, bardzo pomocny youtube. Po drugie jak tylko zauważycie że coś chrzanią , WYPIEPRZAĆ BEZ LITOŚCI. To wnioski z moich błędów. Po murarzach mąż już od roku porawia. Hydraulikę poprawia 4 hydraulik. Elektryka też okazała się spieprzona, jak nie poprawi to pójdę do sądu, tak mam już dość. W telewizyjnej Usterce, jest niestety sama prawda !!!!!!!!!!!!Jak pacjent nic nie umie to idzie na budowlańca, wydaje im się że to może każdy robić.
ala, 24.02.2014, 23:59
NIE MOŻNA NIKOGO OSĄDZAĆ PO SOBIE. JEŻELI SAMEMU SIĘ OSZUKUJE, TO WCALE NIE ZNACZY, ŻE WSZYSCY TO OSZUŚCI. "Z doświadczenia wiem że i tak spartolą sprawę, bo w budowlance pracują ludzie którzy z natury oszukują a poziom ich prac widać na każdej budowie."
Mogę pokazać wiele wzorcowych budów, gdzie praca nie była wykonywana przez OSZUSTÓW. Sam jestem budowlańcem i w hurtowniach mam duże upusty które oddaje Inwestorowi. Przy systemowym ociepleniu większego budynku z tynkiem silikatowo silikonowym upusty te wynoszą kilkadziesiąt tysięcy. Taką kwotę oszczędza inwestor biorąc renomowaną Firmę z dużym doświadczeniem. Chętnie bym zobaczył zdjęcia z kamery termowizyjnej ocieplonego poniemieckiego domu za pomocą niedoświadczonej rodziny. Przypuszczam, że wizualnie ten budynek najlepiej też nie wygląda.
Stiller Eugeniusz, 27.09.2012, 16:52
Nie chciałbym wykonywać u Ciebie roboty. Jesteś zarozumiały i głupi. Szkoda mi Twojej żony bo musi znosić cwaniaczka przez całe życie. Nie potrafisz słuchać co do Ciebie mówią ludzie bardziej doświadczeni. Ośmielasz się nazwać mnie pijaczkiem i nieukiem, kto dał Tobie takie prawo?
Smarkacz.
Majster Drops, 27.08.2013, 22:47
Zawarcie umowy, projekt budowlany, kosztorysy i inne sprawy podraża wykonanie ocieplenia o 100%. Być może Pana eksperta na to stać, ja nie zarabiam tyle kasy aby się "dzielić" z inspektorem nadzoru, projektantem i fundować przedsiębiorcy budowlanemu nowy samochód moim kosztem. Z doświadczenia wiem że i tak spartolą sprawę, bo w budowlance pracują ludzie którzy z natury oszukują a poziom ich prac widać na każdej budowie. Dlatego kilka lat temu ocieplenie poniemieckiego domu zrobiłem sam z pomocą rodziny. To jest tak proste jak smarowanie kromki chleba. Po dniu wprawy szło mi nie gorzej niż fachowcowi po "OHP". Kleje, puc i styropian sprzedawcy dowiozą na budowę gratis i jeszcze za grosze wypożyczą rusztowanie.
Anonim, 03.06.2011, 20:56
Na płycie klej dobrze położony, oprócz środka tam gdzie ma być kołek
Anonim, 03.06.2011, 23:12
nie napisali takze ile ma byc kolkow na metr kwadratowy! bo nie wiedza sami pewnie. tak samo plyta powinna byc 60% posmarowana klejem do klejenia plyt.wiem jak ma byc bo pracuje za granica przy ocieplaniu.
Anonim, 04.06.2011, 00:03
Ci z atlasa to wiedzą tyle i le się nasłuchali od budowlańców na budowach, starczy takiego leszcza popytać o silikonach ,silikatach,chińskiej siatce i szyn startowych z żyletki to się mota jak drzwi na poczcie. A materiał od nich to słabiutki jest...
stary lis, 04.06.2011, 07:12
a jeśli nie mamy pewności, czy ocieplenie było położone dokładnie warto, jeszcze w okresie gwarancji, zlecić badania termowizyjne budynku. Koszt niewielki a wszystko jak na dłoni :)
zen, 04.06.2011, 14:31
I po co tyle kłopotów. Można by jeszcze wymienić ich kilka, choćby w czasie samej eksploatacji. A rozwiązanie jest proste i o wiele tańsze. Po prostu budujmy domy z materiałów które zapewniają odpowiednią termikę ścian i nie wymagają dociepleń. Ot i wszystko
Anonim, 06.06.2011, 15:48
I to jest to co w nowych technologiach można spotkać. Sam wybudowałem dom z takiego materiału. W zimie ciepło i rachunki za gaz wcale nie duże a w lecie chłodek.
adek, 06.06.2011, 15:55
dokładnie, właśnie zima w tym roku dała w kość! i wydaje mi się, że inwestycja w termomodernizacja to dobry pomysł, latem tak jak mówisz na pewno tez jest chłodniej, ale chyba przede wszystkim da się zaoszczędzić na ogrzewaniu i z tego co przeczytałem, to bardzo szybko koszty się zwracają. Teraz tylko trzeba zatrudnić fachowców i wybrać materiał może ktoś chce się podzielić swoimi doświadczeniami?
adamex, 26.03.2012, 13:36
jesienią ociepliłem dom styropianem krakowskiego producenta- Termo Organika i mogę powiedzieć, że materiał jest bardzo dobrej jakości, lekki, równo przycięty i na pewno była to opłacalna inwestycja
troy, 28.03.2012, 10:48
ty mało inteligentny człowieku ja mam dom co ma 60 lat przed ociepleniem ze ścian dosłownie mi wiał wiatr na twarz a teraz tego niema
nowak, 29.07.2012, 23:06
witam wszystkich zainteresowanych,,,...ten pan co to pisal tak ladnie ksiazkowo nie ma zielonego pojecia o praktyce.. a ja mam duze co do firm polecam jezowskie ...
Anonim, 07.06.2011, 21:06
Mam pytanie odnośnie ociepleń. Miałem kiedyś ocieplony dom kilka lat później położono mi tynk mineralny. Po 3-4 latach pęka mi ściana w rożnych miejscach (przy części dobudowanej do domu jak i nie). Czy jest możliwość teraz tego naprawienia, i jakim sposobem. Niedługo będę malował dom i chciałbym jakąś firmę która by mi to zrobiła i poprawiła.
Paweł, 09.06.2011, 20:20
jeśli nie ma tynku to poszerz pęknięcie i załataj ją zaprawą. Jeśli tynk już jest położony to nie zostaje nic innego jak załatanie pęknięcia sylikonem i zamalowanie.
andrzej, 16.10.2012, 17:43
Mama pytanie do autora. Co z wentylacją w przypadku zaklejenia płyty styropianowej po obwodzie. Jak będzie przemieszczać się powietrze? A co z listwą startową? Powinna się chyba znajdować pod pierwszą warstwą
nandee77, 06.09.2011, 10:16
podstawowym błędem w robieniu izolacji domu jest wybieranie najtańszych materiałów, jeżeli chcemy mieć efekt to musimy wykonać pracę materiałami mającymi renomę, ja pomimo głosów na nie dociepliłem się wełną mineralną knaufa. Mówiono mi, że styropian tańszy, ale to przecież żaden argument w kwestii jakości docieplenia.
kowalik, 29.10.2011, 13:26
zgadzam się z opinią wyżej odnośnie, wyboru materiałów mających renomę, ważne również są rekomendacje instytutów budowlanych, to prawda też, że styropian nie tylko różni sie ceną od wełny, ale także jest łatwiejszy w montażu, nie wymaga odzieży ochronnej itd. nie jestem przeciwnikiem wełny, za to jestem zwolennikiem styropianu, ocieplałem styropianem w kropki i zdecydowanie moge powiedzieć, że to był dobry wybór, równo przycięty, łatwy w montażu, a efekt ocieplenia można bardzo szybko odczuć.
tymiński, 30.10.2011, 10:40
jesli ktos z was kładł tynk wie ze jesli nie ma siatki i zostawi rusztowanie na słoncu to po rozebraniu zostanie cien rusztowania czyli miejsce gdzie tynk nie wysechł równomiernie i to juz nie zniknie a co do ramki wokół stropianujak są krzywe sciany to na cały dom wyjdzie jakies 3 tony kleju z tą jego ramką
adam, 10.02.2012, 12:48
Mieszkam w domu pietrowym. Ale moge ocieplic tylko parter bo wlascirielem pietra jest kto inny.
.oplaa sie ocieplac sam parter czy nie ma to sensu
i jak to zabezpieczyc o dgory
lisek, 25.08.2012, 18:45
Witam.Nie ma najmniejszego problemu ocieplić parter budynku,Napewno w pomieszczeniach na parterze będzie dużo cieplej,bo strop nad parterem pomoże przytrzymać w mieszkaniu ciepło które nie uciekło przez ocieplone sciany.Wykonczyć można obróbką blacharską,lub ładnie zatynkować tynkiem.
Pietyra, 19.09.2012, 19:35
Mam pytanie... po kilku miesiącach od ocieplenia budunku na elewacji zaczynają pojawiać się dołki (wgłębienia) których wcześniej nie było... DLACZEGO??? Wina materiału czy wykonania???
link, 05.10.2012, 21:20
To jest bardzo dobry pomysł. Znajomi ocieplali połowę domu, tyle, że tą górną, styropianem w kropki 15 cm i są bardzo zadowoleni, mówią, że dużo to pomogło i styropian dobrej jakości wybrali. Ja chce ocieplić cały dom i też się przekonuje do tego styropianu.
ocieplanie, 05.02.2014, 11:20
co do cienia rusztowania na ścianie- pełna zgoda, do tego jeszcze niech ekipa zostawi nieoczyszczone rusztowanie i spadnie deszcz po wyschnięciu tynku, a przed rozebraniem rusztowania, to masz wszystko na świeżo otynkowanej ścianie, bo woda będzie chlapać po podestach i przenosić cały syf na ścianę. Za granicą zanim zaczniemy robić tynk rusztowanie musi być bezwzględnie oczyszczone, tak samo po położeniu tynku ( oczywiście nie od razu,ale zaraz po przeschnięciu ściany). Nie mówię już o zabezpieczeniu terenu wokół elewacji - kostka brukowa, trawnik itp. No chyba że kogoś stać na to, by malować Rdzennemu samochód zaparkowany bezpośrednio przy budowie :-) Inna inszość, że żaden szanujący się architekt by na to nie pozwolił, tak samo jak nie pozwolił by, by zacząć kleić wełnę/ styropian bez zabezpieczenia okien, drzwi, balustrad itd :-)
Co do obwódki wokół styropianu - nie zgadzam się z Tobą Adamie. Jest tak, jak napisał Atlas. A kleju dużo więcej nie zużyjesz - po prostu będziesz szybciej kleił kładąc tylko placki na płytę. Od razu uprzedzę - to nie jest mądrzenie się : ooo zagraniczniak się znalazł !! To są rzeczy bardzo istotne, na które często nie zwraca się uwagi, Inwestor w dobrej wierze zleca wykonanie elewacji ekipie ufając, że wszystko będzie ok, a potem pozostaje niesmak, niedomówienia i rozczarowanie. Dla człowieka, który zainwestował w budowę domu, czy jego kapitalny remont 8 tysięcy za elewację może być już dużym wydatkiem. I trzeba tą pracę wykonać rzetelnie od samego początku do samego końca
anonim, 02.11.2012, 17:42
Brać tylko z doświadczeniem referencjami ? To gdzie taka firma ma zacząc jak wszyscy wołają doświadczenia
miki, 24.11.2012, 09:44
pytanie jak wyeliminowac grubosc laczenia na siatce zeby sie nie odbila w momencie przejsca slonca na koncowym tynku 1.5 baranek
tomek prus, 03.01.2013, 20:53
Na tej stronie znajdziecie więcej informacji na temat ocieplania poddasza i domu: www.ocieplaniedomu.com
Paweł, 03.06.2013, 23:09
Komentarz został usunięty.
Juz na samym powyzej zdjeciu widac, ze ekipa budowlana nie wie co robi bo docinki dookola okna sa nieprawidlowe, nie ma tzw. flag cuts(docinek w ksztalcie flagi na dole i na gorze okna, czy tez w ksztalcie litery L-minimum 20 cm),,a juz nie wspomne o przyklejeniu siatki 25x50cm w kazdym narozniku. A co do kolkow, czyli mocowan to juz zalezy od producenta od ktorego sie zaopatrujemy, ale wiadomo w polsce kazdy jest najmadrzejszy i robi jak chce i jest dobrze, mozna chociazby sprawdzic sobie na stonach wiadocych producentow jak to sie robi i o co chodzi. A moznaby wymieniac i wymieniac, rzecz jest prosta tylko trzeba sie nauczyc podstaw na samym poczatku, a czy w ogole ktos na to zwraca uwage, a powiem ze warto, bo po takich rzeczach mozna sprawdzic czy ekipa ma pojecie o robocie. Pozdrawiam.
Kulesza, 26.08.2013, 19:54